MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - O-skala i Norge.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

O-skala i Norge.

Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: O-skala i Norge.
    Posted: 30 august 2015 at 23:05
Hvorfor er ikke O-skala mer utbredt i Norge? Er det prisen eller er det bare for lite utvalg? På Ebay er det jo masse å få tak i. Jeg har riktignok sett på utvalget og i Norge er det jo ikke stort å velge i. Men hvorfor er det slik?

Edited by HJM.models - 30 august 2015 at 23:08
HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2015 at 10:08
Floskel: Norge er et lite land

Floskler har ofte noe sant ved seg, og lite marked betyr ofte lite utvalg. Hvor mange av våre skarve 5 millioner innbyggere driver med MJ? Og hvor mange av dem 0-skala? I Norge som resten av verden er H0 (00) den desidert mest utbredte skalaen, og dermed er det den skalaen som har størst utvalg.

Men, NMJ produserer to skalaer, H0 og 0. Det er klart utvalget ikke kan måle seg mot H0, men det tyder på at interessen er der.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2015 at 19:28
0-skala er veldig lite utbredt uansett, veldig lite av det i Europa men noe i USA. 
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2015 at 21:19
I Stavanger er det vel noen som bygger europeisk 0-skala.
Ellers er det en løselig gruppe som kjører amerikansk 0-skala - 1:48:
De bygger moduler og er av og til å se på messer.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
kjetill View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetill Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2015 at 10:46
I Stavanger heter klubben 0 Skala Vest. I tillegg så har vi Spor 0 klubben som treffes på utstillinger med sine moduler. Undertegnede er formann der og vi skal delta på hobbymessen på Figgjo i oktober.

Når det gjelder utbredelse av 0 skala i Norge er det disse to klubbene i tillegg til O'Norway som er nevnt her. Det ernok også en del som har spor 0 hjemme som ikke er tilknyttet noen klubb.

Forhandlere/produsenter er som nevnt NMJ. I tillegg så produserer Agder Modell Teknikk norske modeller i spor 0.

Når det gjelder 0 skala i Europa så er det 1 klubb i Sverige, i Danmark er det 6 klubber.

Hvert år er det årssamling i Arge Spor 0 som har ca 2000 medlemmer.

Det er også en stor spor 0 messe i Buseck i Tyskland som samler ett stort antall besøkende. I tillegg så er det en stor spor 0 messe i Olten i Sveits som arrangeres annet hvert år. Sist i mars i år. Denne kan anbefales.

Norske modeller er som nevnt fra NMJ og Agder Modell Teknikk.

Det er også mulig å fornorske flere av de gamle modellene fra både Lima og Rivarossi.

Både Lenz og Brawa har nye modeller som kan fornorskes. Dresden vognen fra Lenz kan bli både bilvogn og flisvogn fra NSB uten de helt store behovene for ombygging.

Så utvalget er der. Det er bare å begynne Smile

Mvh Kjetil

Edited by kjetill - 01 september 2015 at 10:56
Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2015 at 17:36
At 0-skala er lite utbredt i Europa er direkte feil.
Man skal ikke lenger sydover enn Danmark, før det er 5-6 veldig aktive klubber. Både i Tyskland og Frankrike er 0-skala meget utbredt, men kanskje først og fremst Sveits.
dhp
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2015 at 19:40
Det kommer vel an på hva man legger i begrepet utbredt. Det er 6 klubber i Danmark som driver med 0-skala i følge Dansk Model Jernbane Union og ca 40 som driver med H0. Så i forhold til det og hva jeg har sett i markedet så synes jeg det er lite utbredt, men det er et relativt begrep.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 19:06
Hvor mange som bygger i 0-skala aner jeg ikke.

Men jeg vet at denne karen er en av de råere gubbene i bransjen.

Edited by Håvard H - 02 september 2015 at 19:06
Back to Top
kjetill View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetill Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 21:25
Hei Håvard. Dette en en bra link til en dyktig modellbygger.

Min interesse for spor 0 ble vekket da jeg studerte i Gøteborg i 1985/86.

Jeg besøkte klubben på deres offentlige visninger, men min store tabber var å ikke melde meg inn i klubben den tiden jeg bodde der.

Tenk på all den kunnskapen jeg kunne fått tilgang til....

Har senere besøkt dem som spor 0 "venn" og jeg må si at det er noen dyktige modellbyggere i klubben.

I Danmark så arrangerer spor 0 klubbene ett treff annet hvert år. Dette går på rundgang hos klubbene. Jeg har deltatt på de fleste siden 1998. Det er noen veldig dyktige byggere der også.

Det som er trist er at det blir mindre og mindre av "byggerne"

Hva det skyldes er usikkert, men tror at det er lettere å få tak i fabrikksmodelller nå og da behøver enn ikke bygge selv. I tillegg så er troen på at "jeg" ikke får det til muligens til stede litt for ofte.

Mvh Kjetil

Edited by kjetill - 02 september 2015 at 21:31
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 21:54
Som Ketil skrev over så kan man fornorske noen modeller. Et forslag er å gjøre Di5 av en Lenz V60

Edited by HJM.models - 02 september 2015 at 21:54
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 22:31
Om man begynner å lete litt så er det forbausende mange byggere rundt om i verden. Ikke minst i O-skala.
Og jeg tror kvaliteten på det folk bygger er bedre enn noensinne.

Selv er jeg ikke så skrekkelig opptatt av antallet byggere. Det som er viktig er at det finnes en kjerne av gode byggere som deltar på forum og mailinglister. Det er utrolig hvor mye kunnskap folk sitter inne med, og det er inspirerende å kunne vise frem det man bygger til likesinnede. Og jeg greier ikke følge opp mer enn et par-tre diskusjonsforum uansett. Om det er slik at antallet modellbyggere er synkende er jeg sikker på at man vil trekke sammen til færre og mer aktive forum.

Og siden jeg selvbygger nesten alt er jeg ikke så bekymret for om de store modelljernbaneprodusentene forsvinner.

3D-printing, fotoetsing, CNC-fresing og andre moderne produksjonsmetoder gjør at man kan få produsert nesten hva det skal være selv i svært små serier. Og mange komponenter og tjenester trenger ikke være beregnet på modelljjernbanefolk det hele tatt. Feks. kan mange gullsmeder støpe messingdeler like godt som noen MJ-produsent.

En 3D-printer er likegyldig til om den printer hjulstjerner til et damplok i 0-skala eller mansjettknapper til bestefar.

Så det er ingen unnskyldning for ikke å bygge 0-skala med norske forbilder. Det finnes jo til og med en Di3 fra Heljan i 0-skala!

Edited by Håvard H - 02 september 2015 at 22:32
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 10:29

Så det er ingen unnskyldning for ikke å bygge 0-skala med norske forbilder. Det finnes jo til og med en Di3 fra Heljan i 0-skala![/QUOTE]

Ja, jeg så den Di3. Jeg hadde så lyst på den - inntil jeg fikk vite prisen. Det blir en V60 på meg neste gang. Jeg older meg til små skiftere for i O-skala er jo alt stort uansett og min bane er bare 170x120cm likevel. En Di3 uten vogner kunne gått men... Den prisen da. 

Jeg kan nevne en ting.
Det norske vanntårnet jeg tegner nå som har et norsk ekte vanntårn som forbilde skal jeg også tilby i O skala. Jeg fant noen fine bilder av et steinvanntårn på en norsk stasjon. Jeg prøver å etterligne fotoene. Da kan man ikke si at det ikke er norsk.
HJM.models
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2015 at 00:25
I forbindelse med Autumn Steam Gala på Keighley and Worth Valley Railway (8 lok i trafikk) avholdes det også 0- skala messe ( eller 7mm gauge....) søndag 10 oktober. Dette er en ren 0 - skalamesse med utrolig flotte anlegg og salg av masse smådeler og modeller. Jeg fant en modell av NHJs Ulke (NSB type7a) der for noen år siden. Messen er vel verdt ett besøk - jeg skal dit selv om jeg overhodet ikke kjører 0 - skala, det er imidlertid så fint det som vises at det har blitt en obligatorisk greie når høsten melder seg - så også i år. KWVR er også verdt ett besøk. Det finnes to gode modelljernbaneforetninger i Haworth rett ved stasjonen der i tillegg.
krsven
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2015 at 11:37
Jeg lager nå litt assesories til O-skala-banen min som også blir forstørret opp i G-skala. Nå tegner jeg en kulegrill og telt og mange andre campingting kommer også. Det kan være fint med litt camping også særlig på G-skala. Og det er ikke vanskelig å plassere slike ting på en G-skalabane siden det er mange som liker å grille etc og overnatte i telt i naturen. Anlegget mitt blir laget i campingstil og turiststil med hytter og andre ting til camping. En liten stasjon i O skala skal jeg lage også i norsk stil. Det blir mer som en bod man kan kjøpe biletter på med en plattform. Den kommer muigens i G-skala også, men kan ikke love. Min bane blir en turist attrarksjonsbane, noe som passer godt til en så liten bane. (170x120cm) Har dere hørt om Tertitten? Norsk attraksjonsbane med damplok. Mer den stilen bygger jeg. Alle småting som kulegrill etc kommer også i G-skala. Jeg skal lage webside etterhvert hvis HJM models går bra så bør dere som har G-skala også titte der for mindre detaljer og assesories. Det blir mye fint i G-skala der også. Og prisene blir helt anderledes enn hvis man skal kjøpe fra Shapeways. (ikke ment som kritikk av Shapeways, for det er et stort firma og de skal også ha sin del for å tjene penger mens jeg produserer selv)
HJM.models
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2015 at 12:48
jeg har såvidt begynt på websiden min og har lagt ut 3 produkter. Jeg tar allerede nå ordrer men 3D printeren er til service nå og jeg mottar ikke betaling før jeg har noe å sende. Jeg har et produkt i O og to i HO.

Edited by HJM.models - 06 september 2015 at 16:27
HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 18:25
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

jeg har såvidt begynt på websiden min og har lagt ut 3 produkter. Jeg tar allerede nå ordrer men 3D printeren er til service nå og jeg mottar ikke betaling før jeg har noe å sende. Jeg har et produkt i O og to i HO.

Tror du har en feil på den nye nettsiden din. Der står nemlig den samme hytten på både H0 og 0-skala siden din, og en hytte på 4x4,5 cm inklusive veranda i 0-skala er ikke mye realistisk...

Ellers var det temmelig overraskende å lese at den splitter nye 3-D skriveren du jo har omtalt som en "testvinner" skulle ha behov for service etter bare noen få uker
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2015 at 19:15
Ha, I O-skala blir de målene litt feil. Jeg må forandre det. Bare redigere, så. Hytta blir 8x9 cm i O skala.
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2015 at 21:19
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Tror du har en feil på den nye nettsiden din. Der står nemlig den samme hytten på både H0 og 0-skala siden din, og en hytte på 4x4,5 cm inklusive veranda i 0-skala er ikke mye realistisk...

Ellers var det temmelig overraskende å lese at den splitter nye 3-D skriveren du jo har omtalt som en "testvinner" skulle ha behov for service etter bare noen få uker

Nå er målene rettet opp på hytten i O-skala til korrekte mål.
Angående printeren min så kan alle få et uhell. Og en ting. Den var ikke testvinner i printerere til 30000 euro. Dette er en langt billigere printer. Du skriver som om jeg har en testvinner til 30000 euro. I sin klasse kom den først, ja.
Jeg syntes enkelte har litt ufin måte å skrive til meg på, og jeg tar meg litt nær av det. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2015 at 23:13
G-skala er temmelig godt utbredt her i landet. Sats heller på det markedet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2015 at 00:38
Ja, det blir masse til G-skala som kommer. Men begrensningene er 15x15x15 cm print. Jeg satser på HO og G. Jeg skal også lage noe O-skala men det er fordi jeg må ha det selv til min egen bane og når jeg har laget det så legger jeg selvfølgelig det i O-skala sortimentet minn på websiden.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.