OBK-koblinger |
Post Reply |
Author | |
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 oktober 2014 at 14:24 |
Synes emnet fortjener en egen tråd.
Spørsmål: OBK - har den nå en returfjær slik at den kan bevege seg sideveis? Ser også på sidene at det finnes to varianter. En i nysølv og en i kunststoff. Hvilken vil være best egnet til norsk bruk? |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har kjøpt både kunstoff- og nysølvvarianten.
Nysølvvarianten leveres ferdig, nydelig detaljert og matt svertet. Kunstoffvarienten leveres som byggesett, mye enklere utføring, men er billigere. Jeg vil kun bruke nysølvvarianten. Legg også merke til at det finnes to typer krok til lok. Den ene krever litt plass under bufferbjelken. Kai |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
På h0-fine er begge anmerket som byggesett? Hvor fikk du ferdigvarianten fra?
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Byggesett og byggesett.... kanskje best å illustrere med hvordan de leveres:
Under er koblingen i nysølv. Legg merke til at alt er i en del, inkludert fjæren. Kunststoffkoblingen kommer som dette: Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet. Kai |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fortsatte i tråden her heller. Den gang jeg kjøpte SDF krokene så var de i full 3D og ser helt like ut som de som du kaller OBK. Er det ikke det om de er fjæret eller ei som gjør at de kalles SDF eller OBK? |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er du sikker på at de du hadde ikke var 1. generasjon OBK? Jeg har aldri sett en SDF krok annet enn de flate etsede.
Lok kroken er forøvrig ikke bevegelig. |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal jeg ikke være så sikker på.
Men takk for oppklaringen. |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan festes disse koblingene i modellen? |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jøss tusen takk :-)
Da er det bare å lete etter bilder av dibverse bufferbjelker :-D |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg har undersøkt litt og tror jeg har funnet svaret: -SDF står for SüdDeutsche Fein-kupplung, og er etter det jeg forstår utviklet av en gruppe entusiaster i sydtyskland. -OBK står for Orginal Bugel Kopplung, og er utviklet av Michael Weinert. -Michael Weinert anbefalte i starten av utviklingen å bruke "lokhaken von Mathias Hellmann", dvs en produsent som antaglig leverte for både SDF og OBK. Etterhvert utviklet OBK sine egne støpte lokhaker i 3 versjoner, og SDF sine egne i etset versjon (flere versjoner?). Om dette er helt riktig er jeg som sagt ikke helt sikker på, men dette kan være forklaringen på forvirringen for at lokkroken ser veldig like ut. Det som er helt sikkert er at OBK koblingen har flere funksjonsendringer utover returfjæren som gjør den mye mer anvendbar enn SDF i H0. I et innlegg har jeg imidlertid sett SDF brukt i skala 0, som den kanskje passer bedre for. NB: Både SDF og OBK fordrer bruk av fjærende buffere hvis vognene skal gå buffer-til-buffer. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Plukker fram igjen denne tråden. Bestilte endel OBK-koblinger for lok fra Skala Design og fikk de i posten i dag, koblingene ser veldig fine ut men jeg er usikker på monteringen. Skal de bare limes fast i hullet i bufferbjelken, eller er det en annen måten å feste de på? Det er heller ikke med noen kulisse/styring til disse koblingene, er ikke det nødvendig på denne versjonen?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Det kommer helt an på om du skal benytte OBK til et lokomotiv eller til gods/personvogne. OBK til vognene monteres i pufferbjælken med en fjeder, fastgjort tilbage i vognbunden. Se her: http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK-Daten-neu/901%20BA%20OBK-M.pdf I et lok kan du montere dem i pufferbjælken og lade koblingskrogen flugte med pufferne. Se her: http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK1.htm Mvh Dan |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Dan,
Det er OBK til lokomotiv jeg har kjøpt ja, den uten bøyle og fjær. Er usikker på hvordan den skal festes i bufferbjelken, om den rett og slett skal stikkes inn og limes fast eller om det er en annen måte å feste den på. Er også usikker på om jeg bør ha en separat kulisse til å dekke hullet i bufferbjelken, da det ikke følger noen med koblingene. På bilde 4 og 5 under linken din vises den koblingen montert på et lite skiftelok, og der ser det ut som det er montert en kulisse utenpå stanga til kroken, helt inntil bufferbjelken (bildene viser to ulike kulisser). Det er slike jeg lurer på om jeg burde ha, og som ikke fulgte med koblingene. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Kroken er nok bare beregnet for å limes fast. Det er ingen grunn til å gjøre noe mere med bufferbjelken såfremt kroken ikke vil få feil høyde. Lok-kroken har ikke behov for å kunne svinge sideveis, slik som bøylene på vognene må. Kai |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, den er grei, takk for tilbakemeldingen. Vet du hvor høyt opp fra skinnetopp hullet til koblingen skal være? Fant ingen koblingslære hos Skala Design da jeg bestilte koblingene. På bilder ser det ut som hullet ligger på høyde med buffersenter, kan det stemme?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
I monteringsbeskrivelsen for koblingene står det at undersiden på koblingskroken skal være mellom 6 og 7,5 mm over skinnetoppen.
Ellers er det denne du bør anskaffe deg: OBK koblingslære Kai |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var den koblingslæren der jeg tenkte på ja. Og fant igjen monteringsbeskrivelsen også nå, mente jeg hadde sett den tidligere men siden den var på tysk tenkte jeg ikke på å laste den ned...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har kjøpt inn og begynt å se på montering av slike koblinger, men kan ikke se av H0fine sine websider at man er avhengig av å bruke kulisser som vist over. For slike kulisser står det beskrevet: "Separate Einbauflansche (2 Stk.) zur optischen Verbesserung beim Einbau der OBK-Kunststoffkupplung OBK-120.", altså for å forbedre utseende på montasjen...
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er korrekt at de gir en optisk bedre utseende og er ikke påkrevd, men de har også en misjon ved at OBK koblingene beveger seg riktig, ikke blir slarkete og trenger lite justering.
Det er etter erfaring litt kjervete å file et korrekt avlangt hull i spesielt tykke bufferbjelker i plast - vesentlig enklere i tynne bufferbjelker i messing. Jeg har f.eks forsøkt å file opp "kulissene" på bufferbjelkene til NMJ G4 som er pent og riktig utført, men har resignert og boret opp og satt inn ferdige kulisser i plast fra Michael Weinert. De er 3D printet og billigere enn tilsvarende støpte i messing (som på bildet). På en S&S N-vogn har jeg montert OBK uten kulisse, men kommer helt sikkert til å remontere denne med kulisse. Spørsmålet er vel hvor mye tid man ønsker å bruke på å montere OBK koblingen totalt, kontra de få kronene kulissene koster. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for godt svar, Asgeir
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |