MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

OBK-koblinger

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: OBK-koblinger
    Sendt: 17 oktober 2014 kl. 14:24
Synes emnet fortjener en egen tråd.
Spørsmål:
OBK - har den nå en returfjær slik at den kan bevege seg sideveis?
Ser også på sidene at det finnes to varianter.
En i nysølv og en i kunststoff.
Hvilken vil være best egnet til norsk bruk?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 14:47
Jeg har kjøpt både kunstoff- og nysølvvarianten.

Nysølvvarianten leveres ferdig, nydelig detaljert og matt svertet.
Kunstoffvarienten leveres som byggesett, mye enklere utføring, men er billigere.

Jeg vil kun bruke nysølvvarianten.

Legg også merke til at det finnes to typer krok til lok. Den ene krever litt plass under bufferbjelken.

Kai
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 15:12
På h0-fine er begge anmerket som byggesett? Hvor fikk du ferdigvarianten fra?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 15:29
Byggesett og byggesett.... kanskje best å illustrere med hvordan de leveres:

Under er koblingen i nysølv. Legg merke til at alt er i en del, inkludert fjæren.



Kunststoffkoblingen kommer som dette:



Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1215
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 15:43
Sitat: Kait Kait skrev:

Nei krokene er ikke like. Bildet under viser SDF kroker i rammer og en OBK krok.
SDF kroken er helt flat (to stk skal loddes sammen) mens OBK kroken er i skikkelig 3D og leveres ferdig svertet som på bildet. Legg merke til den omvendte U-bøylen bak på OBK koblingen. Det er den som fanger opp bøylen så krokene ikke kan hekte seg i hverandre.

Kai


Fortsatte i tråden her heller.

Den gang jeg kjøpte SDF krokene så var de i full 3D og ser helt like ut som de som du kaller OBK.
Er det ikke det om de er fjæret eller ei som gjør at de kalles SDF eller OBK?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 15:52
Er du sikker på at de du hadde ikke var 1. generasjon OBK? Jeg har aldri sett en SDF krok annet enn de flate etsede.

Lok kroken er forøvrig ikke bevegelig.
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1215
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 16:06
Det skal jeg ikke være så sikker på.
Men takk for oppklaringen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 16:10
Sitat: Kait Kait skrev:

Byggesett og byggesett.... kanskje best å illustrere med hvordan de leveres:

Under er koblingen i nysølv. Legg merke til at alt er i en del, inkludert fjæren.



Kunststoffkoblingen kommer som dette:



Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai


Hvordan festes disse koblingene i modellen?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 16:19
Monteringsanvisningen for metallvarianten er her:
OBK monteringsbeskrivelse-metall

Kai
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 16:36
Jøss tusen takk :-)
Da er det bare å lete etter bilder av dibverse bufferbjelker :-D
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 755
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2014 kl. 21:25
Sitat: Kait Kait skrev:

Er du sikker på at de du hadde ikke var 1. generasjon OBK? Jeg har aldri sett en SDF krok annet enn de flate etsede.

Lok kroken er forøvrig ikke bevegelig.


Jeg har undersøkt litt og tror jeg har funnet svaret:

-SDF står for SüdDeutsche Fein-kupplung, og er etter det jeg forstår utviklet av en gruppe entusiaster i sydtyskland.

-OBK står for Orginal Bugel Kopplung, og er utviklet av Michael Weinert.

-Michael Weinert anbefalte i starten av utviklingen å bruke "lokhaken von Mathias Hellmann", dvs en produsent som antaglig leverte for både SDF og OBK.
Etterhvert utviklet OBK sine egne støpte lokhaker i 3 versjoner, og SDF sine egne i etset versjon (flere versjoner?).

Om dette er helt riktig er jeg som sagt ikke helt sikker på, men dette kan være forklaringen på forvirringen for at lokkroken ser veldig like ut.

Det som er helt sikkert er at OBK koblingen har flere funksjonsendringer utover returfjæren som gjør den mye mer anvendbar enn SDF i H0. I et innlegg har jeg imidlertid sett SDF brukt i skala 0, som den kanskje passer bedre for.

NB: Både SDF og OBK fordrer bruk av fjærende buffere hvis vognene skal gå buffer-til-buffer.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2055
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 16:20
Plukker fram igjen denne tråden. Bestilte endel OBK-koblinger for lok fra Skala Design og fikk de i posten i dag, koblingene ser veldig fine ut men jeg er usikker på monteringen. Skal de bare limes fast i hullet i bufferbjelken, eller er det en annen måten å feste de på? Det er heller ikke med noen kulisse/styring til disse koblingene, er ikke det nødvendig på denne versjonen?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Status: Utlogget
Points: 1123
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 17:00
HeiSmile

Det kommer helt an på om du skal benytte OBK til et lokomotiv eller til gods/personvogne.

OBK til vognene monteres i pufferbjælken med en fjeder, fastgjort tilbage i vognbunden. Se her:
http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK-Daten-neu/901%20BA%20OBK-M.pdf

I et lok kan du montere dem i pufferbjælken og lade koblingskrogen flugte med pufferne. Se her:
http://www.mw-modellbau.de/06_OBK/OBK1.htm

Mvh Dan


En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2055
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 17:51
Hei Dan,

Det er OBK til lokomotiv jeg har kjøpt ja, den uten bøyle og fjær. Er usikker på hvordan den skal festes i bufferbjelken, om den rett og slett skal stikkes inn og limes fast eller om det er en annen måte å feste den på. Er også usikker på om jeg bør ha en separat kulisse til å dekke hullet i bufferbjelken, da det ikke følger noen med koblingene.

På bilde 4 og 5 under linken din vises den koblingen montert på et lite skiftelok, og der ser det ut som det er montert en kulisse utenpå stanga til kroken, helt inntil bufferbjelken (bildene viser to ulike kulisser). Det er slike jeg lurer på om jeg burde ha, og som ikke fulgte med koblingene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 18:26
Hei,

Kroken er nok bare beregnet for å limes fast. Det er ingen grunn til å gjøre noe mere med bufferbjelken såfremt kroken ikke vil få feil høyde.

Lok-kroken har ikke behov for å kunne svinge sideveis, slik som bøylene på vognene må.

Kai
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2055
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 18:53
OK, den er grei, takk for tilbakemeldingenSmile. Vet du hvor høyt opp fra skinnetopp hullet til koblingen skal være? Fant ingen koblingslære hos Skala Design da jeg bestilte koblingene. På bilder ser det ut som hullet ligger på høyde med buffersenter, kan det stemme?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 198
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 19:09
I monteringsbeskrivelsen for koblingene står det at undersiden på koblingskroken skal være mellom 6 og 7,5 mm over skinnetoppen.

Ellers er det denne du bør anskaffe deg: OBK koblingslære

Kai
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2055
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 februar 2015 kl. 19:47
Det var den koblingslæren der jeg tenkte på ja. Og fant igjen monteringsbeskrivelsen også nå, mente jeg hadde sett den tidligere men siden den var på tysk tenkte jeg ikke på å laste den ned...Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 februar 2015 kl. 15:56
Sitat: Kait Kait skrev:

Begge to er avhengig av at du har montert en kulisse (bildet) i bufferbjelken. Disse kommer i flere utgaver så man kan plukke den som ligner mest på forbildet.


Kai

Jeg har kjøpt inn og begynt å se på montering av slike koblinger, men kan ikke se av H0fine sine websider at man er avhengig av å bruke kulisser som vist over.

For slike kulisser står det beskrevet:
"Separate Einbauflansche (2 Stk.) zur optischen Verbesserung beim Einbau der OBK-Kunststoffkupplung OBK-120.",
altså for å forbedre utseende på montasjen...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 755
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 februar 2015 kl. 16:27
Det er korrekt at de gir en optisk bedre utseende og er ikke påkrevd, men de har også en misjon ved at OBK koblingene beveger seg riktig, ikke blir slarkete og trenger lite justering.

Det er etter erfaring litt kjervete å file et korrekt avlangt hull i spesielt tykke bufferbjelker i plast - vesentlig enklere i tynne bufferbjelker i messing.

Jeg har f.eks forsøkt å file opp "kulissene" på bufferbjelkene til NMJ G4 som er pent og riktig utført, men har resignert og boret opp og satt inn ferdige kulisser i plast fra Michael Weinert. De er 3D printet og billigere enn tilsvarende støpte i messing (som på bildet).

På en S&S N-vogn har jeg montert OBK uten kulisse, men kommer helt sikkert til å remontere denne med kulisse.

Spørsmålet er vel hvor mye tid man ønsker å bruke på å montere OBK koblingen totalt, kontra de få kronene kulissene koster.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 februar 2015 kl. 16:37
Takk for godt svar, Asgeir Clap
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,125 sekunder.