Nybegynner |
Post Reply |
Author | |
sterjes
Nykommer Joined: 30 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 januar 2012 at 21:28 |
Hei er helt grønn i dette . Men tar litt av gangen. Kjøpte et nytt Mærklin HS 3125 start pakke som virker fint. Har da en mobile station 60653 kontrollboks. Hva mer trenger jeg av styrings enheter ved å koble inn lys gatelys . Lys på stoppbom, etc. Må jeg ha en styrings boks til dette.
Spørsmål 2. I startsette er koblingene på tog og vongner rette som man drar rett ut og inn når man skal ta dem fra hverandre. Kjøpte et sett godsvogner disse er det gamle koblingene på. Hva må jeg ha for å koble nye og gamle koblinger sammen. Sterjes
Edited by sterjes - 15 januar 2012 at 20:29 |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det enkleste er å kjøre alt annet enn togene og sporvekslene analogt. Da trenger du egen transformator til det.
Velkommen til en alledeles fengende hobby! (Husk bare på at Märklin -spørsmål går her: H0 3-skinne )
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vogner med gamle koblinger,kjører du greit sammen med nye, du trenger ingen spesiell overgang.
Jeg har en god del vogner fra 1960tallet, de kobler helt problemfritt med alle varianter koblinger, også kortkoblinger. Einar Sørlie
|
|
sterjes
Nykommer Joined: 30 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei takk for gode råd.
Skal huske å legge inn Mærklin spørsmål på HO3
Sterjes Edited by sterjes - 15 januar 2012 at 20:28 |
|
Simpel
Viderekommen Joined: 15 mars 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor sporvekslene? (Et nybg. spørsmål ja :) )
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er litt usikker på hvilket startsett du har (stemmer det nummeret?), men normalt sett kobles bøylekoblingene fra hverandre ved å løfte opp de tappene som stikker ned fra koblingene. Da løfter bøylene seg. Slik virker også avkoblingsskinnen som kan fjernstyres.
Sporveksler kan styres med MS2 dersom de har (innebygget) digitaldekoder. Dersom de bare har innebygget vekselmotor, styres de greiest med de gode, gamle stillpultene. Dersom de ikke har motor, benyttes omkasteren på vekselen manuelt |
|
Bjørn Egil
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Manuelt blir ikke det veldig slitsomt er jo mega tunge disse blir jo bare sliten av tanken på å vippe dem over.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |