Nybegynner trenger råd |
Post Reply |
Author | |
Villa
Nykommer Joined: 01 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 juli 2010 at 23:50 |
Hei! Er en nybegynner som har arvet et Lima togsett fra 70-tallet. Det jeg lurer på er om de skinnene som selges i dag er av samme type som de var for 30 år siden eller kan jeg ikke kjøpe nye tog og skinner som passer til mitt togsett?
Mvh, Terje
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
har du bilde av det? Jeg ville unsett kasert skinnene! kjøp deg heller et roco startsett fra nmj du.
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_208&osCsid=8759cd22f383a59129648c914cbe5509 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen til forumet Terje!
Er enig med Stian, skinner er såpass rimelig at det kan være enklere å bare bytte de ut. Nå har ikke jeg særlig kjennskap til gammelt Lima-materiell, men hvis hjulene har veldig høye flenser (a la "pizzahjul") kan det bli problemer med de lavere skinneprofilene som har kommet de senere årene. Det finnes imidlertid nye hjulsett å få tak i til mange vogner, men er usikker på lokomotivet. Kjekt med bilder ja, så ser vi hva det er snakk om Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Villa
Post Options
Thanks(0)
|
Har ikke mulighet til å ta bilde, men legger til en link til tilsvarende type togsett som selges på finn.no.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
samme lok og vogner du har?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Villa
Post Options
Thanks(0)
|
Ja:) Har litt mere enn det der da. Har en del vogner og 2-3 lok. En damp lok blant annet. |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Er forsåvidt enig i at det kan være lurt å starte på "nytt". Men det kommer jo litt an på om du vil kjøre digitalt som Stian viser til eller om du skal kjøre med ordinær trafo. Går du for et av de startsettene som Stian viser til må du sette inn dekodere i dine gamle lok om du skal/kan fortsatt benytte dem.
En annen ting du kan prøve ut er om Peco sine kode 100 skinner passer med dem du allerede har.
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det går veldig fint å kjøre gammelt Lima materiell på Peco code 100 skinner og sporveksler. Hvis du finner ut at dette er en hobby du vil fortsette med er det faktisk veldig enkelt å montere dekodere i de gamle Lima lokene også.
Edited by rosenblad - 06 juli 2010 at 11:11 |
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Villa
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Tusen takk for alle tips og råd. Tipper det blir et start sett og at jeg bytter ut lokene siden de mest sannsynelig mått repareres uansett. Noen som har erfaring med dette startsettet? Er dette noe jeg kan bruke? http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2350&osCsid=2fe6a27a4752c6b274a4db0e31aeb47a |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Om du kjører tysk, kan dette absolutt benyttes. Har selv dette ICE1 settet om enn en litt eldre versjon. Har kjørt jamt og trutt i mange år.
Litt forenklet utgave men er helt ok. Har du tenkt deg inn i digitalverdenen (anbefales) bør du gjøre som Stian skriver, kjøpe et digitalt startsett. Det blir en billig inngangsbillett..
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Jeg har også hatt liggene gammet Lima matriell, kjøpte Roco EL16 startkit fra NMJ og piko code 100 skinner og veksler fra
www.alvalia.no, de har startsett med skinner. Jeg køpte dekoder til Lima lokkene og monterte inn, det var veldig enkelt.
Lima lokkene går ikke så fint som de nye. De hakker ved lav hastighet. Kan heller ikke trekke så mange vogner som de nye. Håper dette kan være litt til hjelp Rune Edited by Basic71 - 10 august 2010 at 10:03 |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det med trekkkraften er eg ikke sikker på... Håper det er da litt til hjelp...
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dårlig strømopptak på Lima-lokene gjør dem veldig utsatt for skitt på skinner og hjul. Prøv å rense disse best mulig og se så om det hjelper. Drift på bare en boggi gir dårlig trekkraft.
Petter Edited by traiNman - 16 august 2010 at 23:20 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |