MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

NSB type 25e

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: NSB type 25e
    Sendt: 19 desember 2018 kl. 22:16
På nyåret i 2019 har jeg planer om å starte på et prosjekt som består i å bygge om et sveitsisk H0 damplok "Tigerli" til en NSB type 25e. Jeg har tenkt i hovedsak å følge oppskriften som sto i På Sporet 69. Frem til nå har arbeidet bestått i å samle nødvendige deler til prosjektet, og i dag kom motorombyggingskitet fra SB Modellbau i posten, så nå er det meste på plass.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 71
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2018 kl. 22:35
Har et tigerli lok som bare venter på å bli fornorsket, men når jeg hold på å digitalisere det for et par år siden ble dekoderen mest sannsynelig for varm under lodding at den bare har blitt stående på hylla
Til toppen
miniclub89drg Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 28 august 2008
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 20
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér miniclub89drg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 desember 2018 kl. 12:27
Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.
Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Til toppen
Lars-Erik K Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 19 mars 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 106
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Lars-Erik K Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 desember 2018 kl. 23:56
Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. Da har jeg denne jeg ville prøve på gitt.

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=5206&aut=
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 desember 2018 kl. 00:49
Sitat: Lars-Erik K Lars-Erik K skrev:

Har lurt på i alle år om det er mulig å bygge alle typer NSB type 25 da mener jeg både a,b,c,d og e versjonene av den sveitsisk H0 damplok "Tigerli" for da har jeg et ønske om å bygge NSB type 25d som har gått på Flåmsbanen og kanskje Hardangerbanen. [...]
Om du skal bygge en 25d, er det vel neppe så mye mer enn hjul, motor og noe av gangtøyet du kan bruke fra Liliput-modellen. I motsetning til de andre utgavene hadde 25d overheter, og derfor andre sylindre (med rundsleider).

25e (og 43a) har mest til felles med Liliput-modellen, men også her er det vesentlige forskjeller. Blant annet stemmer ikke akselavstanden. På "Tigerli" er det forskjellig avstand fra midtre til hhv. fremre og bakre aksel, mens den er lik på type 25 (og 43). Skal man få akselavstanden korrekt, må man bygge om drivverket, og man må lage nye kobbelstenger.

Lokene fikk en eller annen gang, muligens kort tid etter krigen, bredere førerhus, så om du vil ha en "moderne" utgave, må også førerhuset bygges om. (Det er så vidt jeg vet beskrevet i artikkelen i På Sporet nr. 69.)

25e fikk fjernet sidetankene kort tid etter at de kom til Norge, men jeg har sett ett bilde av en 25e med sidetank (kun én side synlig) men likevel med ombygget førerhus:
Den har også samme type røykskapsdør som "Tigerli". Det hadde antagelig alle 25e og 43a da de kom til Norge, men noen fikk senere de typiske norske røykskapsdørene.
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 desember 2018 kl. 02:24
Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
Svein S
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 desember 2018 kl. 12:55
Sitat: ses ses skrev:

Tigrli har vel mest til felles med type 43, ikke type 25.
Mulig det, men på enkelte punkter har Tigerli mer til felles med 25e:
  • Tigerli og 25e har sanddom, mens 43a har sandkasser på fotbrettene.
  • Tigerli og 25e på bildet som jeg lenket til, ser ut til å ha kortere sidetanker enn 43a. (Men disse sidetankene varte ikke lenge på 25e.)



Endret av TorsteinS - 21 desember 2018 kl. 12:56
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 desember 2018 kl. 20:24
Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 desember 2018 kl. 23:06
Sitat: SveinR SveinR skrev:

Men om man kan bygge om store deler av overdelen, så er det kanskje type 43 som er mest likt?
Visuelt sett synes jeg 25e med sidetanker ligner mest på Tigerli, jfr. bilder jeg lenket til. Men som sagt forsvant disse sidetankene tidlig, visstnok for å redusere aksellasten. Det er kun 488 jeg har sett avbildet med sidetanker, og mens den gikk på Lillestrøm spilte den ekstra vekten kanskje ikke noen rolle, da de tyngre skiftelokene av type 40a også gikk der. På senere bilder av 488 fra Oslo Ø eller Lodalen er den uten sidetanker.

Om det står mellom 25e uten sidetanker og 43a, blir det minst jobb med understellet på sistnevnte, da deler av motoren er i sidetankene på Liliput-modellen.

Skal man ta en større jobb med overdelen, og lager bl.a. ny røykskapsdør og nye kanaler mellom røykskap og sylindre, kan man også vurdere å bygge 25 a, b eller c. Men da spørs det hva som blir igjen av Liliputs overdel.
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2018 kl. 08:52
For min del er det kun å benytte underdelen med drivverk fra Lilliput som er av noe poeng. Overdelen kan lages på nytt. Smile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 desember 2018 kl. 18:05
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e:
- Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus
- Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes
Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon
- Fjerne sandkasse på kjelen
- Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet

Jeg er ikke i tvil om hva som er enklest.
Nedenfor et bilde av type 43a, eller litra F som typen het som NHJ-lok.



Svein S
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 desember 2018 kl. 14:04
Sitat: ses ses skrev:

Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e:
- Fjerne sidetankene
- Bygge nytt førerhus
- Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes
I tillegg må dampdomen modifiseres. På alle bilder jeg har sett av 25e, er domen flatere på toppen enn på Tigerli; på noen er den flosshatt-formet.

Sitat: ses ses skrev:

Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon
- Fjerne sandkasse på kjelen
- Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet
I tillegg må sidetankene forlenges, og jeg regner med at kullhaugen på den ene sidetanken skal vekk.
For nyere versjon av 43a kreves i tillegg nytt førerhus.

For begge to bør en helst:
  • Montere doble sikkerhetsventiler (eller hva det nå er) på dampdomen.
  • Flytte bakre drivaksel ca. 2,5 mm frem. Dette er neppe en jobb for de med ti tommeltotter. De som er usikre på om de får det til, kan med fordel begynne med å lage nye kobbelstenger. Mislykkes det, er det ingen vits i å "herpe" understellet. Man bør kunne klare seg uten tannhjulsoverføring til bakre drivaksel når kobbelstengene er i metall.
Ombygging av Tigerli til gammel versjon av 43a tror jeg må være den enkleste måten å få et norsk førkrigslok uten å punge ut for en Supeline- eller Brimalm-modell. (Jeg ser da bort fra skiftetraktorer som Skd 206.)
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 desember 2018 kl. 15:11
Hvor man mør gjøre avhenger av hva man aksepterer av kompromisser.

Selv er jeg mer interessert i å få den kjørbar. Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
Svein S
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 999
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 desember 2018 kl. 15:59
Sitat: ses ses skrev:

[...] Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
Her er det en som har brukt en ESU Lokpilot Micro plassert foran snekkedrevet:
Da har han riktignok ikke klart å skjule ledningene ordentlig.
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2018 kl. 17:15
Sitat: miniclub89drg miniclub89drg skrev:

Dette skal bli spennende å følge med på Bjørn Runar.
Det hadde vært fint med en best. art. liste over det du har anskaffet til prosjektet!

En deleliste så langt er følgende:
  • Evergreen Scale Models: no. 9513 Black 0,5mm Polystyrene sheet (for bygging av førerhytte)
  • SB Modellbau: Motorombyggingssett SBB E 3/3 / Tigerli, best. nr. 20054
  • ESU 56899 LokSound micro V4.0
  • ESU 50321 høyttaler
  • ESU 54671 PowerPack Mini
  • Weinert 8405 (sikkert ikke riktig type, men nær nok for meg)
  • Weinert 8460 (til feste av håndtak)
  • Weinert 8461 (til feste av håndtak)
  • Romerike Modellservice: Dekaler NSB damplok 25
Pr. i dag vet jeg ikke om jeg faktisk får plass til lyddekoder, høyttaler og power pack, men det er målet.

Min modell kommer trolig til å bli nr. 489, ut fra beskrivelser av forskjeller på de 5 forskjellige lokene (i PS nr. 69).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2018 kl. 13:18
Oppstarten for 2019-prosjektet har blitt fremskyndet ørlite grann Clown.

Jeg har demontert originalmotoren, kappet vekk overflødig støpegods for å vinne plass til dekoder etc. og prøvemontert motoren fra SB Modellbau.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2018 kl. 13:46
Ja, så grundig må man gjøre det for å få til en type 25e uten vanntanker.

Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
Svein S
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2018 kl. 13:49
Sitat: ses ses skrev:

Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?

Foreløpig ikke, jeg får se om det blir plass til noe blyinnlegg etter at alt annet er på plass.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2018 kl. 15:05
Test av mulig plassering av lyddekoder, høyttaler og powerpack:



Høyttaler og powerpack får plass på hver sin side av førerhytten, siden den norske førerhytten blir noe bredere enn den opprinnelige. Dekoderen derimot blir for lang til å monteres i lengderetning, så den må festes på tvers oppunder taket. Alternativt kan dekoderen få plass bak svinghjulet om jeg fjerner litt mer støpegods.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 09:31
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
Svein S
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 11:03
Sitat: ses ses skrev:

Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
En Powerpack er en krets som skal sørge for å drive lokomotivet videre når/om det kortvarig mister DCC-spenningen fra sporet (f.eks. ved skitne hjul eller spor). Kretsen består av en (eller flere) kondensator(er) med høy kapasitans og en elektronikkrets som bl.a. sørger for at den relativt lave spenningen fra kondensatoren(e) økes slik at det blir høy nok spenning til å drive lokomotivet videre.

Flere av dekoderleverandørene leverer lignende kretser for sine dekodere. Den jeg benytter her heter 54671 ESU PowerPack Mini, og har en Supercap/GoldCap kondensator på 1 Farad. (For noen tiår siden måtte det en fysisk meget stor komponent til for å kunne ha en så høy kapasitans). Ulempen med slike Supercap/GoldCap-kondensatorer er at de ikke er tilgjengelig for høye spenninger, denne er for kun 2,7 volt. Det må derfor noe ekstra elektronikk til for å kunne jekke opp spenningen til noe som kan drive motor/lys. Hele enheten er på kun 15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm.

Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet...Ouch
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3844
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 11:42
Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
Svein S
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 11:59
Sitat: ses ses skrev:

Takk for informasjonen.
Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?

Alt er ferdig til bruk, behøver kun å lodde de tre ledningene fra Powerpacken til loddepunkter på dekoderen. Loddepunktene er beskrevet i veiledningen som følger med.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (2) Thanks(2)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 13:19
Førerhytten må bygges helt fra scratch. Jeg har laget noen enkle tegninger (med noen målangivelser) av førerhytten, basert på studering av diverse fotografier av de 5 lokene NSB hadde, det ble slik:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 620
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 14:51
Sitat: Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen skrev:

Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet...


Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!

Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...

For øvrig, lykke til med prosjektet!

Hilsen Halvor
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 januar 2019 kl. 15:41
Sitat: halvors halvors skrev:



Hei Bjørn Runar, og godt nytt år!

Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig...

For øvrig, lykke til med prosjektet!

Hilsen Halvor


Takk og godt nytt år, Halvor!
Jeg har fulgt tråden om erfaringer med Powerpack. Jeg kommer til å benytte lysdioder for belysning i stedet for de originale pærene, så jeg tror ikke spenningsfallet blir så synlig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 859
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 februar 2019 kl. 12:46
Det er en stund siden siste oppdatering på dette prosjektet, en del andre prosjekter har kommet imellom.

Jeg har frest ut litt mer i bakkant, slik at det skulle bli mulig å plassere dekoderen der.

Det er også gjort flere forsøk på å skjære til førerhyttedeler i 0,5 mm plast, men jeg har foreløpig ikke fått til deler som jeg synes er gode nok kvalitetsmessig...

Jeg har i stedet laget en enkel "mockup" av førerhytten i 1 mm plast, for å kontrollere om all elektronikken virkelig får plass inni førerhytten:




Det ser faktisk ut til at alle delene får plass der jeg tenkte de skulle stå; høyttaler og powerpack på hver sin side av motoren, og dekoderen på tvers av førerhytten i bakkant:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,125 sekunder.