NSB damproter |
Svar ![]() |
Forfatter | |
MJ ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 03 september 2011 Status: Utlogget Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04 mai 2012 kl. 14:38 |
Bortsett fra et par brødre som har "tatt'n helt ut" og bygget både damproter og vinterlandskap, samt Collector Modell har jeg ikke sett mange av NSB's gamle roterende, dampdrevne sneryddere ute i markedet.
Derfor gikk jeg like godt inn på tyske e-Bay og slo til på en pakke fra Trix bestående av både den tyske roteren og en BR 52 damper. (Ala den norske stortyskeren). Hele greia gikk for rundt 3000 kroner inkludert frakt og moms. Fordi jeg har Gützold's norske stortysker fra før, så solgte jeg den medfølgende BR 52'en og fikk 1800 kroner for den på QXL. Det betydde at selve roteren kostet meg 1200 kroner før jeg tok fatt på en minimal ombygging til norskliknende. Roterne på Bergensbanen var av en litt annen type enn den fra Trix. De hadde blant annet firkentede sidevinduer. Trix' variant gikk nok mest på Nordlandsbanen. Selve frontpartiet og sneinntaket måtte modifiseres noe. Blant annet med et rør-utkikk. Jeg lakket den dessuten fra grønn til sort, og litrerte den med nummer 7, samt de dekalene som ellers er på de bildene vi har av dem. Også boggiesider ble lakket sort, men jeg beholdt røde hjulkanter. Midt under satte jeg på en rød skinnerenser. Rundt selve hytten forlenget jeg sideveggen med et nytt vindu. Dessuten laget jeg et lite lokk bak på skorsteinen slik det var på originalen. Det som mangler er slette sidevegger istedet for de tyske som har forsterkende båndjern hele veien. Men for å få til dette - slik CM har gjort - må det etses nye sider, og det har jeg ikke utstyr til eller kunnskap om. Litt smussing rundt skorsteinen på taket så ble det en iallefall tilnærmet norsk variant med minimal innsats. Roteren er som forbildet ikke selvdreven, men modellen har roterende snøplog og lysene funker fint. |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 03 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Stilig!!
Du får det jammen til.. Er veldig glad i slike ombyggninger, så har du andre prosjekter du har gjort, så ser jeg gjerne at de kommer på "trykk" ![]() |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Medlem siden: 23 februar 2010 Status: Utlogget Points: 449 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har faktisk ikke tenk over før nå at de norske har firkanta vinduer istedet for runde.
Men du sier at det fantes rotere med runde vinduer her også? ![]() Di R1 som Jernbanemuseet eier. Jaja, er ikke bare her offentlig eiendom forfaller. Såvidt jeg husker er denne tysk, og jeg regna dermed med den var lik tilgjengelige tyske modeller. ![]() Di R4 på Finse. Såvidt jeg husker (igjen) pusset på av NJK-folk i Bergen. Visstnok svenskbygd. Jeg trodde at roter 1 og 2 var like, og at alle bygd etterpå også var like. Du sier at de norske ikke har forsterkende båndjern på sidene. Tenker du på andre enn de vertikale som er langs sidene på hvertfall de bevarte norske, eller er det enda mer jeg ikke har forstått? :) Roteren fra Trix er fin den, og med norske dekaler og sporrenser så har du fått til et pent resultat. Mä kommer med ny roter for z også i år, med motor på roteren. Ikke umulig jeg MÅ ha den! Endret av EirikS - 04 mai 2012 kl. 15:02 |
|
![]() |
|
MJ ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 03 september 2011 Status: Utlogget Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har en avansert kopimaskin (Xerox Phaser 6180 MFP), men har ikke funnet programmet for 64-bits scanning ennå. Derfor tok jeg et par kamerashots av de to forbildene jeg har fra Norge. Det er NSB nummer 6 og 7. Det ene er et gammelt postkort. Gjør jeg noe galt med å legge ut de to bildene får bare moderator slette dem. Som man ser er de vertikale avstiverne borte. Roterne hadde jo tysk forbilde, og der nede var jo neppe sneskjæringene så høye at de utgjorde noe friksjonsproblem. Her er de i alle fall med runde vinduer:
Endret av MJ - 04 mai 2012 kl. 15:36 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 09 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 3888 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bergensbaneroterne ble bygget til banens åpning i 1909 og litt senere, og av norske verksteder. man vil gjenkjenne at mange av delene, tenderen og kjelen (usynlig), er fra damplok fra epoken. Disse har firkantede vinduer på siden. Nordlandsbaneroterne ble bygget under krigen, så vidt jeg husker, av tyske fabrikanter og er av en ganske annen type enn Bergensbanens. Disse har runde vinduer på siden. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
MJ ![]() Nykommer ![]() Medlem siden: 03 september 2011 Status: Utlogget Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På e-Bay heter for øvrig damproter Dampfschneeschleuder.
|
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Medlem siden: 23 februar 2010 Status: Utlogget Points: 449 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Se der ja, gode opplysninger fra begge to.
Flere forskjeller på roterne enn jeg visste om, og at de tyskbygde kom seinere. Svein sier de første er norskbygde, så da stemmer det vel ikke at noen er bygd i Sverige heller? Kjelen er hvertfall norsk i nr4 ![]() Endret av EirikS - 04 mai 2012 kl. 15:41 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 09 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 3888 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, 1-4 er alle bygget hos Skabo og Thune i årene 1907-14. Nr. 5-7 er bygget hos Henschel i 1943/44, ser jeg når jeg blar opp i Materielldatabasen: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1749
Endret av ses - 04 mai 2012 kl. 15:47 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 2444 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fint prosjekt med en norskliknende roter!
Collector mener jeg baserte sin roter på et byggesett fra Günther? Jeg har en av disse.
Da sideveggene og vindusplassering på de norske roterene kanskje er det som skiller seg ut mest visuelt, laget Collector nye sider i etset messing for å fjerne det utvendige stenderverket av U-profiler som de tyske hadde. Vet at det ble gjort forsøk med å fjerne stenderverket på de originale veggene av hvitmetall - men det ble ikke vellykket.
Jeg har modifisert min med en nedgearet Faulhaber (5 VDC) og konstantspenningsregulator. Derved kan roteren gå med konstant høyt turtall, selv om loket kjører sakte (som forbildet).
Har aldri funnet ut om de tyske roterene hadde utvendige U-profiler da de kom til Norge - eller om dette var en modifikasjon som ble utført her (og event. når dette ble gjort)?
Har hørt at dette var nødvendig for at snø skulle ha mindre å feste seg i på høyfjellet.
|
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Medlem siden: 08 april 2005 Land: Norway Status: Utlogget Points: 2125 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Inspirert av din ombygging, har jeg nå tegner etseplater til denne slik at man kan få en mer norsk variant på anlegget.
Hvilke Trix-modell brukte du, og hadde den det dekselet rundt selve roteren? Ser ut som at alle Trix og Märklin har bare 2 luker som lukkes foran roteren. Mitt ombyggingssett selges her ombyggingssett damproter |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
Thomas F ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 12 desember 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 164 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Pelle. Passer ditt ombyggingsett til Günther byggesettet?
|
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |