MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

NSB damproter

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
MJ Se rullemeny
Nykommer
Nykommer


Medlem siden: 03 september 2011
Status: Utlogget
Points: 237
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MJ Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: NSB damproter
    Sendt: 04 mai 2012 kl. 14:38
Bortsett fra et par brødre som har "tatt'n helt ut" og bygget både damproter og vinterlandskap, samt Collector Modell har jeg ikke sett mange av NSB's gamle roterende, dampdrevne sneryddere ute i markedet.
 
Derfor gikk jeg like godt inn på tyske e-Bay og slo til på en pakke fra Trix bestående av både den tyske roteren og en BR 52 damper. (Ala den norske stortyskeren). Hele greia gikk for rundt 3000 kroner inkludert frakt og moms. Fordi jeg har Gützold's norske stortysker fra før, så solgte jeg den medfølgende BR 52'en og fikk 1800 kroner for den på QXL. Det betydde at selve roteren kostet meg 1200 kroner før jeg tok fatt på en minimal ombygging til norskliknende.
 
Roterne på Bergensbanen var av en litt annen type enn den fra Trix. De hadde blant annet firkentede sidevinduer. Trix' variant gikk nok mest på Nordlandsbanen.
 
Selve frontpartiet og sneinntaket måtte modifiseres noe. Blant annet med et rør-utkikk. Jeg lakket den dessuten fra grønn til sort, og litrerte den med nummer 7, samt de dekalene som ellers er på de bildene vi har av dem. Også boggiesider ble lakket sort, men jeg beholdt røde hjulkanter. Midt under satte jeg på en rød skinnerenser. Rundt selve hytten forlenget jeg sideveggen med et nytt vindu. Dessuten laget jeg et lite lokk bak på skorsteinen slik det var på originalen.
 
Det som mangler er slette sidevegger istedet for de tyske som har forsterkende båndjern hele veien. Men for å få til dette - slik CM har gjort - må det etses nye sider, og det har jeg ikke utstyr til eller kunnskap om.
 
Litt smussing rundt skorsteinen på taket så ble det en iallefall tilnærmet norsk variant med minimal innsats.  Roteren er som forbildet ikke selvdreven, men modellen har roterende snøplog og lysene funker fint.
 
 
 
 
 
 
 
 
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1215
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 14:52
Stilig!!
 
Du får det jammen til..  Er veldig glad i slike ombyggninger, så har du andre prosjekter du har gjort, så ser jeg gjerne at de kommer på "trykk" Smile
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:01
Jeg har faktisk ikke tenk over før nå at de norske har firkanta vinduer istedet for runde.
Men du sier at det fantes rotere med runde vinduer her også?


Di R1 som Jernbanemuseet eier. Jaja, er ikke bare her offentlig eiendom forfaller.
Såvidt jeg husker er denne tysk, og jeg regna dermed med den var lik tilgjengelige tyske modeller.



Di R4 på Finse. Såvidt jeg husker (igjen) pusset på av NJK-folk i Bergen. Visstnok svenskbygd.

Jeg trodde at roter 1 og 2 var like, og at alle bygd etterpå også var like.

Du sier at de norske ikke har forsterkende båndjern på sidene.  Tenker du på andre enn de vertikale som er langs sidene på hvertfall de bevarte norske, eller er det enda mer jeg ikke har forstått? :)

Roteren fra Trix er fin den, og med norske dekaler og sporrenser så har du fått til et pent resultat.
Mä kommer med ny roter for z også i år, med motor på roteren. Ikke umulig jeg MÅ ha den!


Endret av EirikS - 04 mai 2012 kl. 15:02
Til toppen
MJ Se rullemeny
Nykommer
Nykommer


Medlem siden: 03 september 2011
Status: Utlogget
Points: 237
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MJ Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:30
Har en avansert kopimaskin (Xerox Phaser 6180 MFP), men har ikke funnet programmet for 64-bits scanning ennå. Derfor tok jeg et par kamerashots av de to forbildene jeg har fra Norge. Det er NSB nummer 6 og 7. Det ene er et gammelt postkort. Gjør jeg noe galt med å legge ut de to bildene får bare moderator slette dem. Som man ser er de vertikale avstiverne borte. Roterne hadde jo tysk forbilde, og der nede var jo neppe sneskjæringene så høye at de utgjorde noe friksjonsproblem. Her er de i alle fall med runde vinduer:
 
 


Endret av MJ - 04 mai 2012 kl. 15:36
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:30

Bergensbaneroterne ble bygget til banens åpning i 1909 og litt senere, og av norske verksteder. man vil gjenkjenne at mange av delene, tenderen og kjelen (usynlig), er fra damplok fra epoken. Disse har firkantede vinduer på siden.

Nordlandsbaneroterne ble bygget under krigen, så vidt jeg husker, av tyske fabrikanter og er av en ganske annen type enn Bergensbanens. Disse har runde vinduer på siden.

Svein S
Til toppen
MJ Se rullemeny
Nykommer
Nykommer


Medlem siden: 03 september 2011
Status: Utlogget
Points: 237
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MJ Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:33
På e-Bay heter for øvrig damproter Dampfschneeschleuder.
 
Til toppen
EirikS Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 23 februar 2010
Status: Utlogget
Points: 449
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EirikS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:38
Se der ja, gode opplysninger fra begge to.
Flere forskjeller på roterne enn jeg visste om, og at de tyskbygde kom seinere.
Svein sier de første er norskbygde, så da stemmer det vel ikke at noen er bygd i Sverige heller?

Kjelen er hvertfall norsk i nr4



Endret av EirikS - 04 mai 2012 kl. 15:41
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 15:46
 Nei, 1-4 er alle bygget hos Skabo og Thune i årene 1907-14. Nr. 5-7 er bygget hos Henschel i 1943/44, ser jeg når jeg blar opp i Materielldatabasen: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1749  

Endret av ses - 04 mai 2012 kl. 15:47
Svein S
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2444
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 mai 2012 kl. 16:40
Fint prosjekt med en norskliknende roter!
 
Collector mener jeg baserte sin roter på et byggesett fra Günther? Jeg har en av disse.
Da sideveggene og vindusplassering på de norske roterene kanskje er det som skiller seg ut mest visuelt, laget Collector nye sider i etset messing for å fjerne det utvendige stenderverket av U-profiler som de tyske hadde. Vet at det ble gjort forsøk med å fjerne stenderverket på de originale veggene av hvitmetall - men det ble ikke vellykket.
Jeg har modifisert min med en nedgearet Faulhaber (5 VDC) og konstantspenningsregulator. Derved kan roteren gå med konstant høyt turtall, selv om loket kjører sakte (som forbildet).
 
Har aldri funnet ut om de tyske roterene hadde utvendige U-profiler da de kom til Norge - eller om dette var en modifikasjon som ble utført her (og event. når dette ble gjort)?
Har hørt at dette  var nødvendig for at snø skulle ha mindre å feste seg i på høyfjellet.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2125
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 januar 2021 kl. 13:46
Inspirert av din ombygging, har jeg nå tegner etseplater til denne slik at man kan få en mer norsk variant på anlegget.

Hvilke Trix-modell brukte du, og hadde den det dekselet rundt selve roteren? Ser ut som at alle Trix og Märklin har bare 2 luker som lukkes foran roteren.
Mitt ombyggingssett selges her ombyggingssett damproter
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Thomas F Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 12 desember 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 164
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thomas F Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 februar 2021 kl. 08:19
Hei Pelle. Passer ditt ombyggingsett til Günther byggesettet?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.