NSB BFS 65 |
Post Reply |
Author | |
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 september 2013 at 11:22 |
Jeg holder på å realisere et byggeprosjekt som har stått lenge på ønskelisten - NSB BFS 65 ("vanlig" type, ikke "ubåt"). Nå er jeg stort sett ferdig med "kåpen" og understellet, men står litt fast pga at tilgjengelige bilder og tegninger ikke viser hvordan endeveggene ser ut ovenfor vinduene. Er det noen som vet om veggene går helt opp til takhvelvingen eller om de er i flukt med vognsidene (dvs. at innsiden av taket over plattformene skal fylles igjen)?
Edited by RuneH - 23 september 2013 at 12:22 |
|
Mvh
Rune H |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet ikke hvordan det er på denne her. Men på andre vogner med utstikkende tak, så er det ikke fylt igjen. Altså endeveggen går helt opp.
Var det dette du lurte på? Og det skader ikke med noen bilder
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var det jeg lurte på (antok at det var slik, men tok ikke sjansen uten bilder/bekreftelse). Takk!
Madammen har rotet bort laderen til kameraet så jeg får ta med prosjektet med i klubben på onsdag. |
|
Mvh
Rune H |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takene går helt opp i bue over hvelvingen. Det står en slik vogn i hallen på jernbanemuseet på Hamar hvis du vil kikke nærmere på detaljer.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant dette bildet på Digitalt Museum om det kan hjelpe.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det er en "U-båt".
|
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en ubåt ja...
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, da beklager jeg. Når det kommer til gamle motorvogner er ikke jeg noe ekspert.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man har vel fastslått at taket ikke har et flatt innertak, men her er et par bilder som jeg tror bekrefter det. Det er alltid så mørkt under der, så det er ikke så lett av bilder å se hvordan det faktisk ser ut der. Jeg har prøvd å lysne bildene det jeg har fått til, og likevel er toningen nesten ikke til stede i det skyggepartiet, men likevel nok til å si at det ikke er et flatt undertak. Hvis det hadde vært flatt undertak, mener jeg vi ville sett det på disse bildene fra denne vinkelen.
Kanskje noen synes det er mer interessant med å se hele bildet av disse artige vognene, så her kommer de i normal versjon: BFS 65 18606 Strømmen 1925, forrige litra var BFo4d type 3. Foto i Lodalen 8.4.1973. BFS 65 + B 65 + BM 65C. Etterstad 31.3.1971. Jeg har tatt alle bildene selv. |
|
Svein S
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan ikke bidra med noen egne bilder av innertaket over endeplattformen på en BFS65, men da jeg vil anta at dette hadde samme utførelse i førerenden som i "passasjerenden" så har jeg et par tips.
Sjekk bildet av endepartiet på Co65 som ligger under rullende materiell på nettsidene til Krøderbanen. Dette er jo BFS65 18605 som er tilbakeført til opprinnelig tilstand. Her vises innertaket meget godt. I Materielldatabasen til NJK ligger også et bilde. Dette er av endepartiet til BFS65 18618 som står på jernbanemuseèt. Her vises også innertaket over endeplatformen tydelig. Det som jo ikke fremgår av disse bildene er hvordan taket i "førerenden" så ut på undersiden på grunn av hovedlyskasteren. Vil anta det er en "boks" av noe slag pga denne. Men hvorfor ikke ta kontakt med museet å be dem ta et bilde av undersiden av taket. Burde vel ikke være umulig å få dem til å gjøre dette? mvh Bjørn |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noe sen tilbakemelding, men tusen takk for bilder og tips om hvor bilder kan finnes.
Det har ikke skjedd stort på byggefronten siden sist, men noen bilder har jeg klart å ta: |
|
Mvh
Rune H |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor sagde du av enden av taket egentlig?
Edited by Stian - 08 oktober 2013 at 01:02 |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vinduet på konduktørsiden i fronten bør flyttes helt inntil der hvor sideveggen begynner......... du er tydlig opptatt av detaljer og da er dette en meget viktig en
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er en viktig detalj på den vogntypen som er avbildet i Sveins innlegg. Mitt prosjekt er imidlertid av BFS 65, type 2, som har en annen vindusplassering både i fronten og på begge sidene:
http://www.digitaltmuseum.no/things/styrevogn-for-elektrisk-motorvogn-litra-bfs/NJB/JMF041386/gallery?place=Sarpsborg+(bruk+0105)&search_context=1&count=611&pos=20 Edited by RuneH - 09 oktober 2013 at 00:17 |
|
Mvh
Rune H |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
......... hipp hurra for meg....... titta i toghylla mi og jeg har faktisk en Bfs65 type 2 stående der selv...... burde kanskje ha gjettet at det fantes to forskjellige da når jeg så bildene her over ..... ha ha.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her har vi svaret! Tok dette bildet av BFS65 type 3 på messa på Jernbanemuseet i helgen. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra hvilken produsent, og jeg ønsker gjerne art. nr., kommer plastarkene du bruker? De ser ut til å matche veldig bra med Roco-panelet. Er det Evergreen?
Jeg har kjøpt ark fra Slaters, samme art. nr. som Collector Models brukte til sine prosjekter, men de stemmer ikke i det hele tatt lenger. Mulig de har gjort om formen.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Evergreens ser ut til å fungere bra. Det er en i klubben s om m nylig har laget en konduktørvogn som ser korrekt ut.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, Evergreen art.nr. 4030 gjør susen. Panelet er ikke 100% identisk med Roco-vognene, men avviket er først merkbart over litt større lengder hvor de to typene kombineres i høyden, f.eks. over/under et vindu.
|
|
Mvh
Rune H |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |