Når man sitter her å undrer |
Post Reply |
Author | |
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 juli 2010 at 12:32 |
Så kan man jo spørre hva som er ønskelig å ha av kunder på en stasjon som så smått har begynt å se en tilværelse innen FREMO. jeg vil ha 2-3 sidespor på stasjonen slik at det blir muligheter for noen fabrikker der, planen var skraphandler som kansje kunne fått båt skrot fra grimstad? samt et sagbruk. men om det er noen ønsker om spesielle frakt typer så kan jeg prøve å få det inn på stasjonen min
Samtidig så kan jeg benytte anledningen til å spørre om noen har et passende navn til en stasjon MVH en FREMO gal Bergenser |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jargren stasjon høres jo flott ut :)
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
evt Jargænd?
|
|
Mvh stian |
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
Få jeg ikke ha etternanvet mitt som stasjonsnavn?
Da får det bli jargrænd da |
|
Mvh stian |
|
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
Tja, nå undrer man igjenn.
Så da kan man spørre om følgende: Hvor finner jeg Tegninger av Fremo moduler? Hvordan skal rammen på en stasjon bygges? Hva ønskes av leverandører/mottakere av gods? Ønskes det Endestasjoner, eller vanlige stasjoner? Og til slutt, er det noen som kunne hjulpet meg med å lage en sporplan som passer inn på et slikt område? http://farm5.static.flickr.com/4112/5132201204_ac1df7b24b_b.jpg |
|
Mvh stian |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva skjer hvis det bygges moduler med hhv Eidsvoll og Eidsvoll Verk stasjoner??
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forbilderiktige norske stasjoner viser seg vel i hovedsak å være lite trafikkskapende for et treff...
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei hei,
I den grad en har behov for tegninger så må en nok tegne sjøl, eller få hjelp av andre. Det som er mer eller mindre låst er endestykkene, og disse kan en bl.a finne her: http://www.fremo-norge.org/normer/endestykker Dersom en skal i gang med en mer eller mindre komplisert stasjon er det greit med tegning, men det anbefales å begynne med en rett strekningsmodul. Om ønskelig kan byggesett til slike kjøpes hos blant annet Togbutikken. Når det gjelder navn på stasjoner er vi enkelte som er veldig gira på å bygge etter konkrete forbilder, og da er jo navnet gitt, ellers praktiseres det mange varianter av navngivning: - I Danmark har de bygd en modul som nesten en "riktig" utgave av Hirtshals, men ikke 100%, og de har derfor døpt den Hirtshavn (de håper at det også dukker opp en Kristiansandsmodul etterhvert, slik at vi kan få starta jernbanefergedrift ). - Hortengjengen har bygd noe som ligner kraftig på Horten, men kaller den Steinsnes... - Her i Rogaland har vi enkelte eksempler på at folk har bygd plassen der de bor, selv om det ikke finnes jernbane der, og så kaller den sitt rette geografiske navn. - Mange andre moduler uten konkret forbilde har et element av eierens fornavn eller etternavn. Konklusjon: I praksis kan en kalle en modul hva som helst Anbefaler ellers på det sterkeste at du deltar på et treff før du begynner å bygge, det er mye gode erfaringer og få med seg (jeg hadde ihvertfall spart mye tid på det...) Første anledning er neste helg på Gardermoen, håper vi treffest der. Med Helsing Terje O |
|
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde lyst til å dra på Gardermoen, men det ble litt for dyrt å reise fra Bergen til Oslo T/R. overnatte på hotell. + deltaker avgiften. Men jeg håper på å dra på det neste treffet som er. Evt Arendals treffet. Planen min er vel å lage en stasjon som kan ligne på en ekte stasjon. men ha ulike bygninger, flere eller ferre spor, 3+ industrier, og den skal være endestasjon for en sidebane
|
|
Mvh stian |
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sagbruk skal man ordne. Håvard H har lagt ut en tegning fra Norsk Skogsbruksmuseum på det andre mj forumet: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7147 Hvis du skriver ut tegningen på et A4 ark blir skalaen 1:111! Selv sysler jeg med tanken på Trondhjem stasjon på kalvskinne i trondheim. Liten og kompakt stasjon med både stall og verksted. Har en skisse med en litt annen utforming, med kai langs siden av stasjonen. Er det egentlig stor interesse for endestasjoner i Fremo miljøet? |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stian?
Du kan jo ta turen til Nærbø i Februar... http://fremo.famut.no/
Du er hjertelig velkommen!!!
Er jo ikke lange og dyre turen fra Bergen... Edited by Ørjan - 31 oktober 2010 at 23:01 |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
Er fel epoke for meg. men er uansett greit å få prøvd seg innen fremo, samt bli kjent med folk inenfor miljøet skal undersøke pris først. så får vi se.
|
|
Mvh stian |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel lov å melde seg på et Fremotreff uten å ha med seg materiell eller modul, og da er vel ingen epoke i og for seg feil, for da er det trafikkspillet som gjelder.
|
|
Svein S
|
|
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
Men Arendal en måned etter frister mere
|
|
Mvh stian |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |