MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske hus kommer i HO.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske hus kommer i HO.

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 12:42
Trenger ett skikkelig nærbilde for å svare på ditt spørsmål.

Og hva slags printer er det du har? Så kan men søke opp andre bilder fra denne printeren og se på kvaliteten der
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 12:43
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Trenger ett skikkelig nærbilde for å svare på ditt spørsmål.

Og hva slags printer er det du har? Så kan men søke opp andre bilder fra denne printeren og se på kvaliteten der

Jeg har en printrbot simple metal (selges i USA)
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 13:04
Nærbiler skal dere få. (PS: jeg kan tegne - ikke bygge. Overse at mine byggeferdigheter er så lave og jeg har bare kontaktlim som klisser)

Skal man ha høyere kvalitet enn dette så vet jeg ikke om en hjemmeprinter er i stand til å lage det.


Bildet er fjernet fordi jeg skal printe nytt og montere bedre. Det var dårlig montering.










Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 02:23
HJM.models
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 13:31
Jeg synes at kvaliteten på det stående panelet ditt er bra.
Er det noe grunn til at du har laget huset som løse vegger, og ikke i hele overetasjen i en og samme print?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 13:45
Ja det er en meget god grunn. Hovedgrunnen er 100 ganger bedre resultat når jeg bare printer flate plater, i stedet for å bygge opp med lag som blir hakkete og stygge.
En annen grunn er at det skal være et byggesett, og en liten siste detalj kan man si at da passer alt i en konvolutt som kan sendes billig som brevpost i postkasse med lav porto.


Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 13:47
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 16:15
Dette er det endelige ferdige huset. Det er mye gris og søl her men jeg brukte kontaktlim som jeg også fikk på fingrene og flere steder på huset. Det er også noen skjevheter men det kommer bare av byggeferdigheter, ikke deler. 



Bildet er fjernet fordi jeg skal printe nytt og montere bedre. Det var dårlig montering.








Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 02:24
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 16:37
Og snipp snapp snute så er historien om dette huset ute.
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 16:37
---

Edited by KjellAn - 02 april 2016 at 17:54
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 16:39
---

Edited by KjellAn - 02 april 2016 at 17:55
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 19:50
Nei.. Det betyr at dete huset er ferdig. Dt er ikke mer å skrive om det

Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 19:50
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 20:10
OK. Så dette er altså det ferdige produktet som i følge en nesten uendelig lang forhåndskampanje skal ha flott kvalitet og mange fine detaljer.
Alt til den nette sum av noe mellom 350 og 400 kroner inkl. porto (som for øvrig er inkonsekvent oppgitt på nettsiden).

Jeg tror jeg heller velger noe fra Faller, Kibri eller Vollmer, jeg....
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 20:31
Dette huset tar ca 10 timer og printe og det koster strøm å bruke printeren. Dagens 3D printere for hjemmebruk er ofte ikke engang i stand til å printe så god kvalitet. Dette er det første huset og nå har jeg startet produksjon. Dette blir nok et av de største bygggesettene mine og da også et av de dyreste mens den jeg planlegger nå er på en etasje og vil nok koste kanskje 150kr. Det plib nok mer normal pris for hus.

En annen ting er vansklighetsgraden på dette huset og trebyggesettene og man trenger heller ikke å male dem. Jeg hadde ikke noe annet enn kontaktlim så det ble mange fingermerker men...

Det huset under koster Ca 300kr mer pluss porto.





Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 20:53
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 20:52
Jeg har endret prisen til 20 euro. Det går det også. Men de 3 første husene der går alt til strømregning for printer. Grunnen til at prisen er utelatt på Finn.no er at jeg vil kunne oppgi i euro, ikke kroner.

Jeg er ikke flink til å sette sammen så jeg fikk en ide. Jeg skal legge ut bildene av alle delene ferdig printet og asetonbehandlet men ikke satt sammen. Det vil nok løfte inntrykket ditt. 



Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 21:03
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 21:09
Hvem har innblillt deg at dette er et tilsvarende byggesett? Overhodet ikke for det er i plast, et helt annet materiale og trenger heller ikke males. Prisen er MYE lavere også enn trebyggesett og de er lettere å sette sammen.

Du skrev dette, KjellAn: Jeg synes IKKE dette er god kvalitet på et byggesett som evt skal kunne konkurrere med tilsvarende byggesett fra kjente produsenter.

Det er ingen andre tilsvarede produker på markedet da materiale er plast  og det bare blir supernorske hus som kjente produsenter ikke lager og prisen på mine norske hus MYE lavere enn norske trebyggesett. 
Neste hus som jeg har i tankene vil ta mye kortere til å printe og jeg tipper at jeg da kan gå ned til 10 euro. 


Jeg er stolt jeg.



Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 21:13
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 21:22
---

Edited by KjellAn - 02 april 2016 at 17:56
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 21:43
JEG har limt det sammen- Det sier litt angående hvor godt det er gjort - (eller dårlig) Og jeg har brukt feil lim som git fingermerker. Det er heller ikke asetonbehandlet.
Det er bare Shapeways som kan printe hus som kan konkurrere med Faller etc angående passform da hjemmeprintere ikke er i stand til den kvaliteten du nevner. 

Og for andre gang siden du ikke har skjønt det: Det finnes ikke tilsvarede produker for selv om passform etc er bedre på Faller, Kibri etc så lager de ikke norske hus. 

Har du også tenkt over at de har en "liten" tanke bedre midler angående verktøy økonomi omsetning etc  enn meg?
Hvis du vil ha norsk til en billig penge så kan disse være fine for nybegynnere som klarer å sette sammen disse. 
Det er hovedsaklig hus for nybegynnere som vil bygge norsk. Folk som deg som jeg antar har mye mer erfaring kan bygge trebyggesett.
Dessuten skal utvalget mitt i modeller bli vanvittig mye større enn noen andre innen norske hus. (ta tiden til hjelp) Da må Faller, Kibri utelukkes siden de lager tyske hus.






Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 21:46
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 22:34
Her er taket etterbehandlet. Jeg skal gå over med Aseton på resten av huset også.





Bildet er fjernet fordi jeg skal printe nytt og montere bedre. Det var dårlig montering.



Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 02:25
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 22:59
Jeg skal bygge en ny modell med rødt tak og da skal jeg ta meg mer flid.
Men til å være så dårlig satt sammen så er ikke dette så ille - se bilet:


Bildet er fjernet fordi jeg skal printe nytt og montere bedre. Det var dårlig montering.



Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 02:25
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 00:44
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

[...] det er i plast, et helt annet materiale og trenger heller ikke males. [...]
Bare om man er fornøyd med at det også ser ut som plast. Ellers bør det males.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 14:17
---

Edited by KjellAn - 02 april 2016 at 17:58
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 15:36
Det står i annonsen min "Flere fargekombinasjoner. Ønser man å male selv så bare bestill helhvitt."
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2016 at 16:17
---

Edited by KjellAn - 02 april 2016 at 18:00
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2016 at 02:10
Jeg forstår dere veldig godt når dere ser disse bildene at det ikke er bra og at dere er misfornøyd. Jeg skal printe ut en ny, da og bruker bedre lim som ikke søler og jeg skal ta meg MYE mer flid og bruke et annet lim som ikke "klisser". Da blir dere kanskje fornøyd. Av den grunn skal jeg nå slette disse bildene som er så dårlige og gi dere nye etter ny print med godt resultat. Da printer jeg hvitt og grått hum med sort tak. Det passer bedre. Jeg skal bestille rød plast også.

At taket siger ned i midten var min feil. Jeg glemte å sette på en trekantet rett bjelke under som skal stive opp og gjøre det rett. Det var rett og slett monteringsfeil. Vennligst se bort i fra alle mine biler og la meg montere en god en. Glem alt dere har sett så langt for skal det monteres godt med nye deler og da med annet lim. Jeg printer mer i morgen og lager en god modell.

Angående enkeltdeler som ikke er rette så er det bare noen deler. Hvilke deler som ikke er bra varierer av slike grunner som hvor mange ganger jeg har brukt tapen på printerbordet eller hvor på printerbordet som den delen befinner seg. De vil da bli kastet og printet på nytt så hvert eneste kit er 100% og aseton etterbehandling er en selvfølge før pakking.

Siden jeg priner nytt i morgen så fjerner jeg bildene som ligger ute.


Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 03:44
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2016 at 03:35
Jeg skal oppnå samme kvalitet som faller og Kibri, i allefall nok til at de er verdt pengene.

Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 03:45
HJM.models
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2016 at 08:57
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg skal oppnå samme kvalitet som faller og Kibri, i allefall nok til at de er verdt pengene.


Jeg tror at hvis dette prosjektet skal få en uavhengig og rettferdig evaluering bør du sende delene til en som har god erfaring med å bygge, male og patinere modellhus for å kunne vise byggesettet fra sin beste side.

Jeg kjenner ikke KjellAn, men han fremstår som en mulig kandidat hvis han er interessert.

Forøvrig stusser jeg på at liggende paneler fremstår smalere en de stående, og at taket mangler endelistene som vanligvis dekker overgangen mellom takstein og endevegg. Pussig nok ser det ut som disse listene er med på tegningen du publiserte 16-3 kl. 15:49.

hilsen TerjeB
TerjeB
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 13:08
Jeg syns at det er prisverdig at du forsøker å få til byggesett for 70 talls hus til modelljernbanen, men som flere andre har påpekt anbefaler også jeg at du går litt stille i dørene før du faktisk har et byggesett som er salgbart, og ikke minst kan settes sammen uten problemer (til tross for diagnosen).  Du sier at dine byggesett skal bli like bra som Faller og Kibri.  Det er et mål som det kan bli vanskelig å oppnå.  Uten at jeg vet hvilket materiale du printer i, mistenker jeg at det ikke er den styrenplasten som benyttes i kommersielle byggesett og at man blant annet må benytte andre lim enn det ordinære flytende plastlimet som "sveiser" delene sammen.  Du skriver blant annet at du har benyttet kontaktlim.  Det er en vanskelig metode fordi du ikke får noe tid til å justere delene før alt sitter.  Nå skal det i anstendighetens navn sies at det finnes småskalaprodusenter som benytter andre materialer, f eks i resin der man som oftest benytter superlim.

Du hevder også at kommersielle modeller ikke lar seg male.  Bildene under er et godshus jeg snart er ferdig med som er bygget av deler fra Auhagens Baukasten serie.






Jeg synes at du er en flink 3D tegner og at du også ser ut til å ha dreisen på 3D printing.  Husprosjektet ditt kan også fylle et behov, men etter min mening har du fortsatt en lang vei å gå før prosjektet kan kommersialiseres.  Mitt råd er at du slutter med å pøse ut informasjon som bidrar til irritasjon hos enkelte, og at du heller jobber deg gjennom hele prosjektet til du tror et antatt kundesegment er klar til å handle.  Lykke til.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 21:39
Jeg skal gjøre som dere sier. Jeg skal bygge et nytt og hvis evt justeringer må til så blir det ordnet. Men det er ikke forumet som skal bedømme det. Jeg kjenner personlig en som kan ganske mye og skal snakke med ham.
Når alt er klart så får dere se.


Edited by HJM.models - 03 april 2016 at 21:42
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2016 at 23:46
Først vil jeg skrive at du har en dritfin husmodell og er tydeligvis meget dyktig. 

Hvis du sier at jeg mener at kommersielle modeller ikke lar seg male så har det vært en misforståelse. Selvfølgelig kan de det. Det jeg mente var at de ikke BEHØVER å males. 

Angående plast så må min printer ha PLA. 


Kanskje det var en ide å male en norsk modell.

 
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 00:12
Jeg syntes ikke det er helt ærlig å lage et fullt arangement og å la de flinkeste spesialistene bygge det. Det blir jo det resultatet som er på elitenivå i bygging. Jeg skal få det godt montert og bra fargevalg men jeg skal ikke males eller noe for jeg teker som så at da kan evt naive personer på lavere nivå tro at de får modellen så fin som det eksperten har gjort på en grei måte. 
Nå tar jeg alle under en kam. Se på det bildet under. Jeg har tatt dette som et eksempelhus på et vanskelig trebyggesett som er satt sammen og malt av en proff. Jeg kunne sagt ok hvis vet BARE var montert av en proff og ikke MALT av en proff for det de får i esken er umalt og derfor syntes jeg at dette er litt på kanten av hva som passer seg. Ikke alle får dette resultetet når de maler.
Enda verre med Faller, Kibri og andre store som lager et fullt arrangement og legger til masse ekstra som ikke følger med feks trær og sykler, menesker etc. 

Jeg skal vise huset fra sin beste side med god montering og fotograferes på et gulv hylle eller lignende. Da vet og ser folk med egne øyne hva de får. 
Siden mine modeller printes i farget plast og jeg skal tilby glassert tak så blir det god montering og gode fotoer så der folk hva de får. Ingen arrangementer laget av eksperter etc. Jeg syntes ikke at det er fear.

Man kan likevel vise en modell fra gode sider. Jeg skal jeg gjøre alt selv men mulig jeg bruker to-tre dager på limingen og monteringen og det blir massevis av gode nærbilder.
Hadde huset under blitt levert ferdigmalt fra produsent så kan man si et det ville vært ærlig foto for ikke alle får dette resultatet.

Dere syntes kanskje jeg er litt rar sånn men all reklame er veldig ofte bygget på løgn eller halvsannheter.  

Det jeg syntes er at det huset under skulle vært vist fram UTEN maling. Der setter jeg alle produsenter likt. Jeg vil ikke være så sleip.

 

Men en siste ting. Har vi ikke skrevet nok om dette nå? Så kommer jeg tilbake til det når jeg har en ferdig god og salgbar modell.



Edited by HJM.models - 04 april 2016 at 00:21
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 07:06
En ting jeg vil spørre om. Modeller som kommer vil ikke ha en sånn Kampanje. Så dere trenger ikke være bekymret for det. Så spørsmålet mitt er - vil dere ha norske MJ-hus hvis de blir salgbare? 
At jeg produserer i HO?
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.