MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk Telefonkiosk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk Telefonkiosk

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2011 at 17:47
Originally posted by helleland helleland wrote:

Se der ja! Blei bra den der, Arne! Thumbs Up Mangler bare en sånn nå da: Små pærer Fikk disse i posten i dag, og de er småååå.... Wink



Om noen er interessert, har jeg alt for mange pærer liggende og selger gjerne disse i ønsket antall. Har også spenningsregulatorer liggende (pærene er for 1,5v!)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 12:34
Gjelder bestillingen fra tidligere eller vil du at vi bestiller på nytt på den nye e-post adressen?
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 12:36
Oj det kom vel ikke med at spørsmålet mitt var til Hafs. 
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 18:25
Jeg kommer til å gå igjennom den gamle lista/PM boksen for å se hvem som har bestilt hva. Jeg skal sende  forespørsel til hver enkelt  om bestillingen fortsatt gjelder, derfor behøver du ikke gjøre noe som helst ennå Henning.
 
Har forøvrig fått i stand etseutstyret (reparert og testet) slik at nå venter jeg bare på noen nye filmer som også skal være med denne gang. Hadde litt problemer med å få sendt i dag, men skal ta kontakt med trykkeriet i morgen.
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 11:49
Da ble det fram og tilbake noen ganger før trykkeriet fikk ordnet filmene. Fotosetteren hans hadde tatt kvelden og han måtte få et annet trykkeri til å ta jobben. Dessverre ser det ut til at etsingens dager blir vanskeligere og vanskeligere. Det er visstnok nesten umulig å få tak i slik film for trykkeriet og enda verre med plater som de bruker til trykking. Han antok at innen 3 år så er det helt slutt på denne teknologien. Neste utvikling i denne bransjen er visstnok å kjøre slike plater ut uten omveien om film. I prinsippet skulle det vel være mulig å gjøre noe av det samme med fotoresistbelagte metallplater men det må jo foregå tosidig. Men man er jo avhengig av printkort i framtiden også så det er kanskje et lite håp uansett. Men billig blir det neppe......
 
Filmene er nå ferdig montert og etsingen kan starte når som helst. Er litt opptatt i helga så det blir til uka !
 
Hans fs


Edited by Hafs - 02 desember 2011 at 11:49
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2011 at 13:32
Originally posted by Hafs Hafs wrote:


Da ble det fram og tilbake noen ganger før trykkeriet fikk ordnet filmene. Fotosetteren hans hadde tatt kvelden og han måtte få et annet trykkeri til å ta jobben. Dessverre ser det ut til at etsingens dager blir vanskeligere og vanskeligere. Det er visstnok nesten umulig å få tak i slik film for trykkeriet og enda verre med plater som de bruker til trykking. Han antok at innen 3 år så er det helt slutt på denne teknologien. Neste utvikling i denne bransjen er visstnok å kjøre slike plater ut uten omveien om film. I prinsippet skulle det vel være mulig å gjøre noe av det samme med fotoresistbelagte metallplater men det må jo foregå tosidig. Men man er jo avhengig av printkort i framtiden også så det er kanskje et lite håp uansett. Men billig blir det neppe......


Men er ikke løsningen å benytte etsere com Chempix eller Photo-Etch Conultants? Blir plass til ganske mange telefonkiosker på en A3-plate.

Eller du kan benytte PPD Ltd. som ikke har noen minimumsstørrelse.
http://www.ppdltd.com/

Forøvrig vil jeg gjerne bestille to kiosker.
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2011 at 16:47
Takk Håvard, skal sjekke nærmere med de firmaene du nevner.  I første omgang får jeg bruke opp de nysølvplatene jeg har. Har en del jobb som skal gjøres i 0.3 mm også så der kan nok dette være meget aktuelt. Men det blir neppe lett for disse firmaene i fremtiden heller om ikke film er å få tak. Eller kan det tenkes at annen teknologi kan erstatte ?
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2011 at 23:46
En løsning på det hele ville jo ha vært å hatt en printer som kunne skrive svært nøyaktig og heldekkende (lystett) på klar folie. Noen som kjenner til en slik så hadde det vært særdeles interessant.....
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2011 at 21:21
Det ligger mye ulik info ute om ulike overføringsmetoder til etseplater. Fant denne om bruk av Epson printer direkte på kretskortplate. vet ikke om det er brukbart til ditt bruk.
 
Terje
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2011 at 22:59
Takk for tipset Terje ! Jo, det er nok mulig å få til noe slikt, men etsing av metallplater foregår fra to sider og da må man altså i tillegg  ha en passende bakside som ikke avviker mer  enn ca.  en hundredels mm. Kanskje man kan få det til med en slags jigg el.lign. Det er vel bare å teste Wink
.........
Hans fs


Edited by Hafs - 04 desember 2011 at 23:00
Hans fs
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2011 at 00:17
Etsefilmer som er mer enn gode nok kan utmerket godt framstilles i de fleste hjemmeprintere. Det er ikke noe problem om man bare gjør det riktig.
ØW
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2011 at 23:51
Ok folkens, da har jeg fått etstet noen telefonkiosker i dag. Det er Angry med de siste platene fra Saemann. Som tidligere nevnt så er de gamle platene (>5år) helt fine men jeg har jo nesten ingen igjen av dem så det blir et begrenset opplag tydligvis. Jeg skal prøve igjen i morgen kveld med de nye. Det er fremkallingen som er problemet. Ujevnt og striper  på den ene siden. På den andre siden skjer fremkallingn for fort med det resultat at alt vaskes bort. Angry. Noen som har tilsvarende erfaringer ?
Gir som som sagt ikke helt opp med de platene, men det ser ikke altfor lyst ut.
 
Hans
 
 
Hans fs
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2011 at 11:17
Som antatt, ingen bedring til tross for eksperimentering med forskjellig eksponering og fremkalling. Jeg har nå kontaktet Saemann og sender ham et par prøver så får vi se hva resultatet blir. Heldigvis hadde jeg som tidligere nevnt noen gamle plater liggende og da har jeg fått laget opp ca. 20 kiosker som jeg kommer til å sende ut så fort råd er. Som dere sikkert forstår så kan jeg beklagligvis ikke være julenisse for alle i rett tid, men kommer tilbake  så fort jeg har nye plater her.
 
God jul til alle !
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2011 at 12:17
Originally posted by Hafs Hafs wrote:



Som antatt, ingen bedring til tross for eksperimentering med forskjellig eksponering og fremkalling. Jeg har nå kontaktet Saemann og sender ham et par prøver så får vi se hva resultatet blir. Heldigvis hadde jeg som tidligere nevnt noen gamle plater liggende og da har jeg fått laget opp ca. 20 kiosker som jeg kommer til å sende ut så fort råd er. Som dere sikkert forstår så kan jeg beklagligvis ikke være julenisse for alle i rett tid, men kommer tilbake  så fort jeg har nye plater her.
 
God jul til alle !
 
Hans fs


Håper du ikke tar det ille opp at jeg stiller et lite spørsmålstegn ved businessmodellen din, men jeg greier ikke la være...

Jeg har sammenlignet prisene hos Saemann for resistbelgt 0,2 mm nysølv med etsing av 0,2 mm nysølv hos PPD Ltd. i Skottland.

Oppsummert:
Saemann, 10X10cm. : 16,- nok +moms&porto (omregnet fra 100X250 mm plate, 10-pack)
Ppd Ltd, 10X10cm. : 22,- nok +moms&porto (omregnet fra 210X285mm)

Legg til kjemi og arbeid, er det egentlig bryet verd å etse selv?

Når det er sagt er kvaliten på din hjemme-ets *veldig* bra, så det er kanskje svaret på spørsmålet mitt.

Edited by Håvard H - 20 desember 2011 at 12:19
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2011 at 20:18
Thumbs Up
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2011 at 01:28
Tja Håvard, jeg kan ikke se at de har 0,1 mm nysølv som jeg bruker til disse kioskene. For å få "TELEFON" riktig gjengitt tviler jeg på om det er mulig å få det til i så tykt gods som 0,2. Selv i 0-skala ville jeg bruke 0,1 mm. Jeg har fått det til i TT-skala (!) med 0,1 mm mens N-skala ble for lite. Jeg fikk tak i ei messingplate (var vel heller nærmere folie)  i 0,05 mm som jeg la på fotoresist sjøl og da ble "TELEFON" tilfredstillende gjengitt (jeg har lagt ut bilde tidligere) i denne skalaen. I Z-skala derimot var resultatet ikke bra nok. Som du skjønner så prøver jeg å ligge på grensen til det som er mulig med denne teknikken, men du har helt rett i at det hadde ikke gjort noe å få andre til å ta denne jobben ! Saemann har en som tar på seg etsejobber med dimensjoner i platetykkeleser ned til 0,01 mm, men han har så stor sikkerhetsmargin at det er neppe mulig å få til selv disse kioskene. Jeg sendte ham en gang en jobb for å ta stigtrinn (+ div) til Di3 i Z-skala, men fikk til svar at dette var altfor lite. Det gikk helt greit her hjemme.
Kan det tenkes at andre kan ta slike etsejobber i Nysølv 0,1 mm så hadde det vært interessant å høre !
 
Ellers så ble jeg ferdig med etsejobben på de kioskene jeg nevnte i går, det er nå bare maling som gjenstår.
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2011 at 09:55
Originally posted by Hafs Hafs wrote:



Tja Håvard, jeg kan ikke se at de har 0,1 mm nysølv som jeg bruker til disse kioskene. For å få "TELEFON" riktig gjengitt tviler jeg på om det er mulig å få det til i så tykt gods som 0,2. Selv i 0-skala ville jeg bruke 0,1 mm. Jeg har fått det til i TT-skala (!) med 0,1 mm mens N-skala ble for lite. Jeg fikk tak i ei messingplate (var vel heller nærmere folie)  i 0,05 mm som jeg la på fotoresist sjøl og da ble "TELEFON" tilfredstillende gjengitt (jeg har lagt ut bilde tidligere) i denne skalaen. I Z-skala derimot var resultatet ikke bra nok. Som du skjønner så prøver jeg å ligge på grensen til det som er mulig med denne teknikken, men du har helt rett i at det hadde ikke gjort noe å få andre til å ta denne jobben ! Saemann har en som tar på seg etsejobber med dimensjoner i platetykkeleser ned til 0,01 mm, men han har så stor sikkerhetsmargin at det er neppe mulig å få til selv disse kioskene. Jeg sendte ham en gang en jobb for å ta stigtrinn (+ div) til Di3 i Z-skala, men fikk til svar at dette var altfor lite. Det gikk helt greit her hjemme.
Kan det tenkes at andre kan ta slike etsejobber i Nysølv 0,1 mm så hadde det vært interessant å høre !
 
Ellers så ble jeg ferdig med etsejobben på de kioskene jeg nevnte i går, det er nå bare maling som gjenstår.
 
Hans fs


Det er bra at du tar mine innspill som konstruktive!
Jeg har den største respekt for din hjemmeetsing, telfonkioskene er fantastiske. Blir det noen 0-skala (1/45 variant) forresten?

Jeg ville prøvd Chempix i England om du skal etse en skikkelig mengde telefonkiosker. Her er det A3 som er den minste plata, og det blir vel plass til en uhorvelig mengde telefonkiosker på en plate.

Ut i fra hjemmesida til Chempix ser det ut til at de kan tilby omtrent alle etsbare metaller i tykkelser fra 0,025mm opp til 1,5mm.
www.chempix.com.

Jeg ville utfordret dem på jobben. Send dem en prøve på en telefonkioskvegg og spør om de kan levere samme kvalitet. Kan godt være de tar utfordringen!
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2011 at 11:13
Jo Håvard dine innspill er virkelig konstruktive så jeg er virkelig takknemlig for dem Smile mange takk !
Jeg har ligget å tenkt litt her i natt og nettopp det du sier om å sende en prøve er jo nettopp det som trengs. Skal nå få malt og sendt avgårde de ca. 20 kioskene som er ferdig og så skal jeg ta kontakt med det firmaet du nevner.
 
Uten å starte samme krangelen her som blandt AC/DC folket så får jeg alikevel røpe at jeg  hører med til den Sveits/Tyskland/Skandinavia gruppen av 0-folket som bekjenner seg til  1:45. Ikke for det, om noen absolutt vil ha en kiosk i 1:43,5 eller 1:48 eller 1:50 så skal vel også det gå. Enklest ville det jo være å bare forstørre H0 kiosken men det mener jeg er for "billig". Jeg gjorde faktisk dette en gang i 1:50 og ble svært skuffet. Så ut som en hjemmegjort dokkestue gjort i papp Confused
Derfor trengs det litt tid for å utvikle en helt ny konstruksjon. Jeg har alt prøvd i 1:64 (skal kunne gå med samme kostruksjon her) men kom ikke helt i mål. Derfor må det kontrueres enda en gang.
 
Joda, jeg husker også fortsatt et innlegg du engang hadde om et norskt femtitallsanlegg i S. Vi får ta mer om det en annen gang og et annet sted, men ting skjer .......
 
Hans


Edited by Hafs - 21 desember 2011 at 11:15
Hans fs
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2011 at 18:43
Må spørre, hvem er heldige og får de 20 første tlf. kioskene? De som tidligst meldte sin interesse?
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 00:50
Er vel kanskje slik det blir ja. Men noen av disse har bestilt flere kiosker og får ikke alle nå. Har i mellomtiden fått noen innspill på å få etsearbeidet gjort i England. Skal undersøke litt mer hvordan dette vil bli. Fordelen er jo da bl.a. at   alle kan  få sine kiosker ganske rimelig raskt (selv om det alikevel blir noe etterarbeid). I tillegg har jeg nå fundert på om jeg ikke skulle levere med en liten CNC frest tak-innsats slik at det blir enkelt å sette inn lys i kiosken. Noen som vet hvor man får tak i de rette hvite lysdiodene ?
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 10:40
Originally posted by Hafs Hafs wrote:


I tillegg har jeg nå fundert på om jeg ikke skulle levere med en liten CNC frest tak-innsats slik at det blir enkelt å sette inn lys i kiosken. Noen som vet hvor man får tak i de rette hvite lysdiodene ?
 
Hans fs


God ide! Men hva med å bruke en ekte glødelampe i stedet for diode?
Circuitron har noen ultrasmå glødelamper. Har selv bestillt fra dem, de er raske og effektive.

Dessuten er dette et genuint MJ-firma, og er de konkurransedyktige på pris fortjener de vår støtte!
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 11:01
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Er vel kanskje slik det blir ja. Men noen av disse har bestilt flere kiosker og får ikke alle nå. Har i mellomtiden fått noen innspill på å få etsearbeidet gjort i England. Skal undersøke litt mer hvordan dette vil bli. Fordelen er jo da bl.a. at   alle kan  få sine kiosker ganske rimelig raskt (selv om det alikevel blir noe etterarbeid). I tillegg har jeg nå fundert på om jeg ikke skulle levere med en liten CNC frest tak-innsats slik at det blir enkelt å sette inn lys i kiosken. Noen som vet hvor man får tak i de rette hvite lysdiodene ?
 
Hans fs


ELFA har litt utvalg. Regner med at man må velge kategorien varmhvite dioder for å finne tilnærmet riktig farge. Link: https://www.elfaelektronikk.no

En annen side som også selger hva man kan ønske av elektronikk er http://www.farnell.no

Jeg ville vel anbefale dioder av den enkle grunn at varmeutviklingen er langt mindre, samt strømforbruket. Man slipper også problemet med at pæra kan finne på å ryke med tiden (forutsatt riktig spenning). Det finnes i dag en god del dioder som har riktig fargetemperatur. Smile

Glødepærer ville jeg heller forbeholdt de lampene hvor man kan se pæra i anlegget, der kan dioder fort se rimelig malplasserte ut.
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 12:04
Se denne tidligere tråden på MJF-forum:
 
 
Stavanger Lok & Vognfabrikk er et godt tips:
 
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2011 at 12:22
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Noen som vet hvor man får tak i de rette hvite lysdiodene ?
På ebay finnes det en forhandler som har et stort utvalg, til en rimelig pris. Enkelt å bestille og han er rask. Et lite brev fra Tyskland..........
 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2012 at 11:48
Takker for mange gode tips, da skal jeg prøve å få tak i noen av disse for å teste.
 
Godt nytt år til alle forresten !
 
Hans fs
Hans fs
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.