MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nordlandsbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nordlandsbanen

Post Reply Post Reply
Author
edean13 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote edean13 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nordlandsbanen
    Posted: 17 januar 2013 at 06:28
Hallo MJF!
Uheldigvis har jeg greid å forvirre en stakkars hobbybutikkeier i Trondheim med en bestilling fra USA og kunne ikke finne den gamle tråden dere hjalp meg med. Kan noen fortelle meg hvis dette hører til på nordlandsbanen?

Di4 
nmj gml design kafeteria vogn 
Lima B5-2 
nmj gml BF12
nmj ny B3 25540 - tenker å bestille
nmj gml B3 25573 - tenker å bestille
nmj gml B3 25568 - tenker å bestille

Jeg er ikke sikker, men hadde lyst på 2 ny design og en gml design vogn,  tanken er at det kanskje er mer sansynlig at nettop den kombinasjonen var å se de siste  årene B3 vognene var i bruk. Uheldigvis så så jeg ikke flere B3 i nydesign på nmj sin webside.  Var B3-2 vognene i bruk på Nordlandsbanen? Det ser ut som den eneste forskkjellen er at et par seter er fjernet for å gjør plass til en skistativ. I så fall kan de brukes som en vanlig B3?

Lurte også på om gml AB11K, ny AB11 eller WLAB 21074 var i bruk på nordlandsbanen?

Butikkeiern har vært veldig hjelpsom og jeg ønsker å gjør ting enklest mulig for han med å unngå å returnere vogner som ikke hører til. 

Tusen takk!

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 19:46
DI4 har gått på Norlandsbanen siden de ble levert i 1981.

BR har gått på Norlandsbanen og gikk frem til sommeren 2012. Men da som Fr3-2(ombygget kafteriavogn) Utvending er det ikke så mange forskjeller. Men innvendig fikk man fjernet sitteavdelingen i og man fikk bedre plass til NSB kafe meny + personale(Fr3-2)

BF12 har gått på banen, og de kunne også ses i Norlandsbanen dag og nattog. Når man hadde mangel på BF13/BCF13.

Det har en periode gått nesten reint B5 stamme (sammen med noen B3) etter 1998 bare gått BC5(finnes i modell på bruktmarkedet)  Sommeren 2012 ble det satt inn B5 vogner igjen. men disse er lakkert i de nye fargene til NSB.

Både AB(1/2 klasse) og Wlab(sovevogner) har gått på nordlandsbanen.  De har faste sovevoger iallefall.

Både nydesign og gammeldesign B3 har gått på banen. Denne gikk helt til man fikk den nye B5  vognene: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=351_250_338&products_id=3057&osCsid=b002fe22e7d95f2fdcfc5d613d576854

Seinere ble noen av vognene(de som fikk frem til sommeren 2012) satt i reserve i tilfeller problemer med de nye vogene.

Tidligere gikk Ole Tobias, Polarsirkelpendelen og Meråkerbanen med lok og vogner.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 20:16

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[...] Sommeren 2012 ble det satt inn B5 vogner igjen. men disse er lakkert i de nye fargene til NSB.

For ordens skyld: De B5-vognene som ble satt inn i 2012 var ikke bare lakkert om, men hadde bl.a. fått helt nytt interiør, nye boggier, nye sidedører (med mindre vinduer), nye endedører og nye vinduer (sotede, og ikke til å åpne). Noen vinduer var fjernet. Ventilasjonsgitterne var også endret. Altså temmelig forskjellig fra de B5-ene som fantes i modell.

Disse må ikke forveksles med den enslige B5-vogna (26028) som noen år tidligere ble lakkert på samme måte ("tomatsuppe-design"), men ikke bygd om i vesentlig grad, og som Rivarossi hadde modell av.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.