Noen som vil til Kolding 2-5/10-14 ? |
Post Reply |
Author | |
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 januar 2014 at 17:44 |
Vi er 3-4 fra vestfoldgjengen som kunne tenke oss å ta med noen moduler nedover til treffet i Kolding første helgen i Oktober. Er det noen andre som kunne tenke seg å reise dit, eventuellt ta med noen moduler slik at "Norge" blir litt lengre enn hva vi får til på egen hånd?
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har veldig lysst til å være med nedover, så håper det passer. Håper på å få noen andre også med herfra.
|
|
Eirik
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg går for Kolding!
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi sikter på Kolding, men det er fortsatt ganske uklart hvem og hvor mange som vil være med, og med hva.
Et siktemål er å delta i US anlegget, men det er ikke konkludert hva som vil være ferdig nok til å rettferdiggjøre utenlandstur Siden det som er bygget i Norge til nå med formål US er basert på H0 B-96, vil det også være behov for å lage overganger til den US standarden som de fleste av tyskerne bruker. Er det andre som er interessert i å være med på dette? MVH for MJBV HK Terje O |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Innen den europeiske delen kunne DC og jeg tenke oss å ta med Steinsnes og Vestlia samt evt. industrier eller litt strekning avhengig av hva som lar seg få med... Men vi kunne godt ønsket oss en avgreningsstasjon midt mellom Steinsnes og Vestlia som kunne fungere som avgrening mot utlandet og samtidig tillate innenlands norsk trafikk mellom våre ender med krysningsmulighet(er) underveis
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et lite sidesprang:
Hvem bygger US-moduler i Norge, og hvor? Har dere noen bilder av dette? |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet ikke hvor mange som har konkrete (igangsatte) prosjekter.
Ved MJBV HK er det vel totalt ca 20 meter med enkelt og dobbeltspor som er tenkt brukt på US treff. Dette inkluderer noe etter konkrete forbilder i Appalachia, noe som ble bygget i full fart som tilpasningsmoduler for den norske delen av anlegget i Zuidbrok og en liten stasjon som har som fellesprosjekt på torsdagene. Strekningsmodulene er bygget for å kunne settes opp med enten KL eller telegrafmaster for å kunne brukes både på europeisk og US anlegg. Det er litt bilder av den ene svingen på Modelljernbaneverket sine Facebook sider, nærmere bestemt under US-H0 B&O Cumberland Division delen, "Bilder av byggingen av Baltimore & Ohio RR "The Magnolia Cutoff" mm. " Vi hadde en undersøkelse blant deltakerne på det første Sandnestreffet for å finne ut hva det eventuelt var interesse for å bygge. Det var interessant, men veldig lite avklarende Folk vil ha østkyst og vestkyst, 50-tall, 60-70-80-90 tall, enkeltspor, dobbeltspor og 4-spor (Pensy hovedlinje), og etterkant har det kommet til diverse Colorado H0n3 som jeg vet noen er i gang med. Det er med andre ord ikke så enkelt å få konkludert med en "setting", så prøver rett og slett å "ta en Halvor", dvs bare gå igang å bygge det vi er interessert i, og få dette opp i et tilstrekkelig volum til at andre så kan henge seg på. Men, det er som vanlig en fare for at vi henger oss litt vel mye opp i detaljer, med litt for lite fokus på rask volumproduksjon... Den lille stasjonen vi er i gang med er tenkt å kunne brukes som bindeledd mellom øst og vest, og vil også ha en sidebane med smalspor inn fra ene sida. Tenkt scenario er utkanten av en småby et sted midt inne i USA; med gjennomfart uten stopp (på enkeltspor) for langsdistanse passasjertrafikk, noe lokal passasjertrafikk og endel små industrier. Det er uansett behov for mer av det meste, inkl flere stasjoner, helst da med lengre kryssningsspor, evenuelt dobbeltspor. Det er svært interessant å høre om andre ting som er i gang! MVH for MJBV HK Terje O |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal vel være magasin stort nok og? Hehe
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar, Terje.
Ser at dere holder til vestenfor fjord og fjell (sett her sørøstfra) |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Magasin, sporlengder opp til ca 10 m, mulighet for å vende opptil 70 cm lok om gangen, yes plis
Vi har tegning, spor og beinløsning liggende, men dette ble lagt på vent for et par år siden når det var flere andre magasinbygg på gang. Alternativer for bruk av det innkjøpte vurderes med jevne mellomrom, men vi avventer litt for å tilpasse oss hva andre eventuelt bygger. Mvh For MJBV HK Terje O |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen KnuT,
Det var endel interesse (eller i det minste snakk...) østover tidligere, men jeg vet ikke om noen som har noe konkret på gang nå. Utallige forsøk på det motsatte ser ut for å underbygge teorien om at man ikke kan bygge moduler med tastaturet. Det er bare å gå i gang Mvh for MJBV HK Terje O |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Ja, jeg vil gjerne komme igang - med videre utbygging av eget anlegg Har dessverre ikke kapasitet til mer, selv om det for øyeblikket ligger en arvet modul i stua..... |
|
Modulbanen
Viderekommen Joined: 16 februar 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej
Det lyder herligt at I vil deltage. Vi glæder os. :o) Vi er gået i gang med at forberede træffet til oktober. Den 7-9 februar har vi et træf for at afprøve om alle nye moduler og stationer til moderne drift virker. Da vi allerede nu ved hvilke danske og tyske stationer der vil deltage, ser det nuværende oplæg til en plan således ud: FREmodern Kolding 2014 Dette betyder at der er cirka 200 qm plads til norske og svenske moduler. Vi har dog brugt alle vore danske strækningsmoduler til denne plan. I nederste venstre hjørne er porten ind til hallen. Rubjerg og Øster Bjarnstrup har udover normal gods, plads til trailer og containertog. Rubjerg er grænsestation for Tyskland/DK og Øster Bjarnstrup er grænsestation for Norge-Sverige/DK. Mvh Jens Ehlers |
|
Mvh Jens Ehlers
|
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har begynt kommunikasjon med den ansvarlige for US-anlegget i Kolding til høsten, og de er interessert i å få oss med.
Er det andre som vurderer å være med på den delen som vi bør koordinere med her i Norge? De bruker i hovedsak det symmetriske US grensesnittet så må bygge litt overganger o.l. MVH for MJBV HK Terje O |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Treffet i Kolding nærmer seg nå, og det meste av planer er klare.
En anleggsplan for arrangementet kan sees her: uploads/8/KFUM_Hal_2.dwg_ver_20.pdf Grafiske ruteplaner for hele anlegget finnes her: uploads/8/Grafisk_plan_v2.pdf I motsetning til hva vi normalt gjør her hjemme så har arrangøren fordelt alle togene i et antall kjøreoppdrag tilpasset antall deltagere på treffet slik at du allerede ved å trekke ett oppdrag vet hvilke tog du skal kjøre fra start til slutt i sesjonen. Dette er noe vi er spente på å prøve ut i praksis. Det stiller krav til deltagerene om å delta slik at alle dagsverk blir kjørt samtidig som det er en utfordring for arrangøren å lage tilstrekkelig med dagsverk til at ingen blir gående arbeidsledige en hel session. Det har dessverre vært noe frafall av norske deltagere både fra sør og øst de siste ukene slik at om noen har lyst vil det nok være mulig å henge seg på nedover. Eirik |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |