MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NMJs Sovevogner NSB WLAB sett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJs Sovevogner NSB WLAB sett

Post Reply Post Reply
Author
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJs Sovevogner NSB WLAB sett
    Posted: 08 april 2009 at 10:40
Hei. Jeg har et problem som har plaget meg lenge. Jeg har ett sett med NMJs sovevognsett (gjelder også andre personvgner fra NMJ B3) De sporer av for meg i hytt og gever. Hvis noen andre har samme problem er jeg åpen for forslag til forbedringer. Det er kun NMJs personvogner og noen gamle limavogner som gjør det. Jeg har forsøkt å bytte koblinger til alle mulige fabrikat, men det ingen ting hjelper.
Hvis jeg kjører ei vogn bak loket går det bra, men det er togstammer på mer en lok og en vogn som er gøy...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 10:44
Hva slags svingradius har du på anlegget? Hvis du kjører med krappe kurver og gamle Märklin-skinner kan det hende at flensene er for små på hjulene til modellene. Bytt da hjul til Märklin så vil nok det løse seg :-)

Generell justering av sporet vil også hjelpe, samt å ikke kjøre for fort over veksler etc.

Edited by Pelle - 08 april 2009 at 10:46
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 14:02
Jeg har nesten hatt samme problemet. (bare med en annen vogn)
Problemet ble løst med at: Hvis du ser med hjulene så ser du en liten liten stål pinne. Den skal være inne i et lite hull.. Hvis det er litt svinger i banen din så kan den stål pinnen dette ut. Så hvis du ser nøye etter kan det være at du ser en stårpinne på siden av hjulet. Da er det bare å ta hjulet av også på igjen sånn at pinnen treffer hullet sitt!

Mvh Sverre

Edited by SverreNN - 08 april 2009 at 14:03
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 20:47
Jeg sitter her nå med en av vognene som jeg har problemet med, jeg finner ikke denne "splinten eller pinnen som ble nevnt. Jeg kjøerer med Trix C-track på en plate nå mens jeg skal til å bygge et fast anlegg i kjelleren. Probleme er at som oftest sporer vognen av i den yterste jeg tror det kalles r2. Jeg har flyttet og på mitt gamle anlegg som var et lite anlegg med atlas flexi og walthers penser og kryss hadde jeg også problemet og da hadde jeg det i en 180 graders sving på radie 50 cm noe som er 15 cm større enn ei svingene jeg nå har problemer med.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 21:04
Pinnen finner du mest sannsynelig på høyre side. Eller innpå hjulet. Det har er farge på sølv men den er litt svart på tuppen!
Men det er ikke sikkert det er det som er problemet. Det var i hvertfall det som var problemet på min vogn

Mvh Sverre
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 21:15
Det er litt variabel kvalitet fra kineserene på monteringsarbeidet som er gjordt både på B3 og B7-seriene til NMJ.
Jeg har hatt et par vogner der kulissen har løsnet og ikke ligger korrekt på B3. Dette skyldes at limingen av innredningen har løsnet mellom selve innredningen og bunnen av vognkassen (4 limpunkter). Derved blir det for stort mellomrom som kulissen kan bevege seg i vertikalt og hele kulissen flytter seg noe bakover og henger seg opp. Slikt kan lett skape avsporing.
Sjekk derfor at kulissen beveger seg jamt og fint.

Ellers kan gode kortkoblinger løse "problemet" med avsporing av lange passasjertog. F.eks. Lima-vogner sporer ofte av med originale koblinger av Märklin-type. Samme vogner fungerer helt greit med Roco- eller Fleischmann- kortkoblinger.
Det er for meg en gåte hvorfor vogner med kulisseføring leveres med slike gammeldagse "Märklnkoblinger" når dette ikke virker i alle sammenhenger??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.