NMJ Type 18 - Sideveis slakk og ekstra løpeboggi |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 juli 2015 at 18:22 |
I pakken til 18c følger det med en ekstra løpeboggi med større og mer korrekte hjul. Jeg leste et sted at disse krevde minst 1500mm radius for å fungere og at de var mest ment for vitrinemodeller, men jeg er ikke av typen som tror på alt jeg leser, så jeg skiftet boggi og observerte med egne øyne at den gikk fint gjennom mine beskjedne kurver på ned mot 650mm radius!
Imidlertid har modellen et ganske stort sideveis slakk, faktisk så stort at man kan skyve kjelen og overbygningen så langt ut til siden at gangtøyet tar borti løpehjulene og lager kortslutning selv på rett strekning. Det er spesielt merkbart når man har en rundbane slik at loket hele tiden svinger kun en vei, og ikke får svingt den andre veien slik at loket får en sjangs til å sentrere kjelen igjen, da må man nesten bortpå og hjelpe til med fingrene. Er det andre som er plaget med dette, og hvordan kan jeg få redusert dette slakket uten at kjøreegenskapene forringes? |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje det er høy grad av modelltrohet? Mange eldre lokførere klaget fælt på type 18, de mente det var et møkkalok som skranglet og gikk av gammel vane....
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ga fort opp å få løpeboggien med de store hjula til å fungere. Det ble lett kortslutning både ved sideveis og vertikal forskyvning.
Derimot fant jeg ut at ved å stramme fjøra på sentertappen i boggien (den med de små hjula) fikk denne boggien vesentlig bedre funksjon, og loket fulgte skinnegangen bedre. Jeg satte enkelt inne en liten plastring som strammet fjøra ca. 1 mm. Det kan virke som om fjøra er beregnet på de store hjula...? De store hjulene er nok mer forbilderiktige, men for meg er det viktigere at loket faktisk går Hilsen Halvor |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, jeg har også opplevd at loket kortslutter ved at flensene subber oppi, men det var helst når jeg hadde mange vogner og skulle bakke, slik at loket løftet seg i bakkant og samtidig senket seg litt i front. Der er det nok en fordel med mindre hjul ja, men jeg har faktisk ikke opplevd problemer med noen av boggiene når det gjelder å følge skinnegangen.
Jeg kjørte litt mer i går uten vogner tilkoblet, og da gikk loket kjempefint uten kortslutning over hele banen, inkludert S-kurver gjennom medium sporveksler, så jeg har litt lyst til å få det til å funke med de større hjulene (litt Ole Brum der; ja takk, begge deler). Stramming av fjæra er jo en mulighet, syns forøvrig at begge boggiene bare henger og slenger, men det vil vel redusere trykket på drivhjulene og dermed trekkraften? Nå har vel du Halvor endel stigninger på anlegget ditt, er det i overgangene der du opplevde de største problemene? Anlegget mitt er helt flatt, så jeg klarer ikke fremprovosere akkurat den situasjonen der. Til slutt må jeg bare si meg helt enig i det siste utsagnet ditt, det er liten vits i dønn nøyaktige skalamodeller hvis de ikke kan kjøres!
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |