MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di.2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di.2

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Di.2
    Posted: 01 september 2018 at 22:44


Jeg har nettopp blitt eier av ett smykke Di.2, men har ett par spørsmål:

- 1: Er det noen som kan fortelle hva grunn til det er 2stk «ekstra» små lamper på hver side? Tenker på de som sitter over 2 x rød og 2 x hvit.

- 2: Er denne NMJ-modellen fra rundt 2003? Hva betegnes den som i NMJ-utgave? TopLine+ pga metallchassis
?
Finner svært lite fakta på nett om Di.2 som NMJ har fått produsert/ vært delaktig i.

Ellers er jeg meget fornøyd med finishen på denne ferdigmodellen samt den ser veldig forbildetro ut når jeg sammenlikner med de få bildene på nett tatt tidlig av Di.2 805.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2018 at 01:28
De ekstra små lampene er ekstratogsignaler, som gikk ut av bruk ca. 1970. Såvidt jeg vet var den ene rød og den andre grønn, og vil antagelig ha sett nesten sorte ut når de var slukket (som var det normale), ikke sølvfarget som på din modell. Det står mer om ektratogsignaler på NJKs forum, bl.a. i disse trådene:

Såvidt jeg vet ble denne modellen lansert som byggesett og ferdigmodell i 1998. Den er omtalt i MJ-bladet nr. 3 1998 og nr. 2 1999 og i På Sporet nr. 96. Dette var før NMJ begynte å kalle noen av modellene "Topline".

Den bruker understellet fra Rocos modell av DBs V60, og har derfor feil innbyrdes hjulavstand (men korrekt total hjulstand), én eike for mye pr. hjul og feil utforming av motvektene på hjulene.  Det gjelder for øvrig også NMJs senere utgave av Di.2 (BMV-utgaven, med loknr. mellom 809 og 854). Den aller første modellen, fra 1980-tallet og som forestiller MaK-utgaven (801-803 og 806-808), er overdimensjonert, da den bruker understellet fra Fleischmanns modell av V60. Der er også hjulstanden feil, men antall eiker stemmer med Di.2 (men ikke med V60).


Edited by TorsteinS - 02 september 2018 at 13:35
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2018 at 18:28
Takk for svar og linker!

Da blir det å forsøke å få frest ut hull til det og da modellen er i leverings utgave.

For mitt vedkommende syntes jeg den er en god nok modell for det som bli anlegget mitt.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2018 at 19:08
Artig at du laget denne tråden Thomas, jeg har også et eks av denne modellen og har lurt på hva jeg ev kan gjøre med den. Tror faktisk fronten er avbildet i avataren min når jeg tenker meg om:-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2018 at 19:43
Takk.
Det er nok andre tråder her inne mtp Di.2 og utbedringer av modellen også.

Bare vinteren får lagt sin hånd over østfold slik at jeg ikke får drevet mer utvendig på huset/ tomta, skal jeg sette i gang med utbedringer på denne modellen tenkte jeg.
Jeg ønsker å få den digitalisert med lyd samt få lys i retningslampene + overnevnte fra Torstein S.
Jeg har digitalisert Brawas robel med meget liten plass tidligere, så med litt fresing bør det være plass.

Tenker også lage en fremgangs-tråd i dette prosjektet samt andre prosjekt jeg skal digitalisere med lyd.

Mvh Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2018 at 21:27
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Da blir det å forsøke å få frest ut hull til det og da modellen er i leverings utgave.
Om det er for ekstratogsignalene, så burde det holde med litt sort maling, evt. blandet med litt rødt/grønt. Det skal imidlertid være igjen en sølvfarget ring rundt hvert lykteglass.

Lyktene for ekstratogsignalene (de øverste av de små) ble etterhvert fjernet og blendet av, men jeg vet ikke om det skjedde før, etter eller samtidig med at 805 ble lakkert rødbrun.


Edited by TorsteinS - 02 september 2018 at 21:28
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2018 at 13:58
Etter det jeg husker, har V60 bremsesko på begge sider av hjulene mens Di2 har bremsesko på en side av hjulene (den forreste bremseskoen på hver aksel)? Dette gjør at man må klippe av en  bremsesko på hvert hjul om man bruker Roco som basisdrivverk.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2018 at 17:20
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Lyktene for ekstratogsignalene (de øverste av de små) ble etterhvert fjernet og blendet av, men jeg vet ikke om det skjedde før, etter eller samtidig med at 805 ble lakkert rødbrun.
Jeg vet ikke når det skjedde med 805, men 804 gikk med uavblendede ekstratogsignaler i rød utgave.
Ekstratogsignaler gikk ut av regelverket i 1970. Lok 804 fikk ikke disse blendet av før en gang mellom 1973 og 1974, lenge etter at det var lakkert rødt.
Selv om avblending begynte straks regelendringen kom, så tok det 3-4 år før det var gjennomført på de fleste enhetene. Noen få enheter gikk med ekstratogsignaler i behold ennå lenger. Eksempelvis hadde BFM 66.04 dem i behold helt til den ble utrangert i 1977.
Og ja - slukkede ekstratogsignaler av denne typen så praktisk talt helt sorte ut. De ble dessuten sjelden brukt. Ekstratogsignal skulle vises bak på siste enhet i tog som kjørte over en strekning før selve ekstratoget for å informere linjepersonalet om ekstratoget hvis de ikke var underrettet på annen måte. Den gangen skulle linjepersonalet ringe til bestemte kontaktpersoner hver time for å få informasjon om toggangen (dette var før vedlikeholdsradio og mobiltelefon). Ekstratog som var kunngjort med ordre mer enn 1 time før kjøringen skulle skje utløste derfor ikke bruk av ekstratogsignal.
For at ekstratogsignal skulle vises på en Di2 måtte dermed ordren om ekstratoget være utstedt mindre enn 1 time før kjøringen, og Di2-loket måtte kjøres som løslok eller gå som hjelpelok bakerst i et tog. Med andre ord noe som sjelden skjedde. Vanligvis ble ekstratogsignal vist på bakre ende av en vogn.


Edited by H. Lindholm - 04 september 2018 at 17:28
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2018 at 20:38
Takk for løpende informasjon om diverse.
Da skal jeg vurdere hva jeg gjør og om det er praktisk mulig og gjennomføre bruk av ekstratog lysene mtp hva slags dekoder det lar seg gjøre å montere.
Men går det å få til, heller jeg nok mot å gjennomføre dette selvom det var ytterst sjelden det ble brukt i virkeligheten.
For i MJ-verden vet man aldri om ett lok plutselig skulle trenges til skifting på en stasjon pga det opprinnelige loket har stoppet grunnet lo/ skitt i strømføringer/ motor eller kun for en fotoshot på en del av anlegget
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2018 at 21:21
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Da skal jeg vurdere hva jeg gjør og om det er praktisk mulig og gjennomføre bruk av ekstratog lysene mtp hva slags dekoder det lar seg gjøre å montere.
Men går det å få til, heller jeg nok mot å gjennomføre dette selvom det var ytterst sjelden det ble brukt i virkeligheten.
Ut fra bildet ser det ut som om markeringslysene også bare er påmalt. Om du først skal bore opp lyktene, bør du i så fall heller prioritere å få lys i disse, da disse var flittig brukt. Jeg vet ikke om det var tilfelle mens lokene fortsatt var grønne, men etterhvert ble bruk av markringslys påbudt også ved kjøring også på dagtid.

Deretter kan du vurdere om det er verdt å få lys i de røde baklysene (som også ser påmalte ut). De ble bare brukt ved kjøring som løslok og når loket gikk bakerst i tog, men ikke under skifting.

Først når både markeringslys og baklys virker, er det noen vits i å tenke på å få liv i ekstratogsignalene.


Edited by TorsteinS - 05 september 2018 at 13:49
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2018 at 10:27
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Takk for svar og linker!
Da blir det å forsøke å få frest ut hull til det og da modellen er i leverings utgave.

Det er et herk å få lys i disse, så jeg vil ikke anbefale å bore hull med mindre du er dreven på fiberoptikk og SMB-lysdioder. Og kjører du analogt må du i tillegg ha en likeretter. Ikke mye plass i denne kåpa...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2018 at 00:11
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Ut fra bildet ser det ut som om markeringslysene også bare er påmalt. Om du først skal bore opp lyktene, bør du i så fall heller prioritere å få lys i disse, da disse var flittig brukt. Jeg vet ikke om det var tilfelle mens lokene fortsatt var grønne, men etterhvert ble bruk av markringslys påbudt også ved kjøring også på dagtid.
Deretter kan du vurdere om det er verdt å få lys i de røde baklysene (som også ser påmalte ut). De ble bare brukt ved kjøring som løslok og når loket gikk bakerst i tog, men ikke under skifting.
Først når både markeringslys og baklys virker, er det noen vits i å tenke på å få liv i ekstratogsignalene.
 
 
Jeg er helt enig i at markeringslysene (som jeg foretrekker å kalle hvite signallamper eller små forlamper) og baklysene (som jeg foretrekker å kalle baklamper) er viktigere å prioritere å få lys i enn ekstratogsignallampene.
 
De hvite signallampene ble i høyeste grad brukt, også da lokene var grønne. Så vidt jeg husker var det i 1972 de ble endret fra å være bare nattsignal til å være både dag- og nattsignal (har ikke de gamle regelverkene for hånden akkurat nå).
Nattsignal skulle brukes "i mørke og usiktbart vær" som det het den gangen, og Di2 gikk jo hele døgnet. Allerede lenge før 1972 var det mange lokførere som tente disse lampene ved uttak av loket, enten det var dag eller natt. Da slapp man å huske på å tenne dem når mørket kom eller hvis man kjørte inn i tunnel eller snøoverbygg.
Baklamper ble ikke brukt til stadighet, men det var ingen sjeldenhet. Baklamper var dessuten både dag- og nattsignal fra lenge før Di2 var påtenkt. Det betyr at løslok før 1972 faktisk ikke var pålagt å kjøre med hvitt lys foran, men man skulle ha rødt lys bak. Det medførte dessuten at i de situasjonene ekstratogsignalene skulle brukes, så skulle også baklamper vises.


Edited by H. Lindholm - 06 september 2018 at 00:13
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2018 at 19:56
Som sagt skal jeg montere dekoder først og konsentrere meg om rødt/ hvitt lamper. Blir det greie på de, ønsker jeg å forsøke meg på ekstratog lampene da jeg ønsker å ha det slik. For min del spiller det liten rolle om det ble flittig brukt eller ikke.
Og som sagt når vinteren kommer, blir det laget en «byggeside» hvor jeg kommer til å legge ut ting jeg skal i gang med.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.