MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Mysteriet med TMY 101 / 102

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 76
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Mysteriet med TMY 101 / 102
    Sendt: 12 mars 2019 kl. 12:45
Egentlig kunne jeg tenkt meg å skrive et flammende innlegg om NSBs navneskifte til Vy og ikke minst den nye grønne lakkeringen de har valgt å ha på rullende materiell... Dead

Men: det jeg ønsker å spørre ekspertisen på forumet om er NMJs modell av TMY 101 og TMY 102, begge i Tågabs lakkering i sølv med rød stripe (hhv. artikkelnummer NMJT90501 og NMJT90504). Modellene ser ut til å ha fire dører. På nettet, primært Jernbane.net, ser jeg bilder av originalene. Men det ser ut som om alle bildene viser modeller med to dører (slik de fleste norske Di3'ene hadde).

TMY = danske NOHAB fra DSB? Og danskene hadde alltid fire dører på sine NOHAB'er? Men jeg finner også bilder av TMY 101 og TMY 102 med fire dører på Jernbane.net. Og det er da jeg begynner å lure. Er det to lok med samme littranummer? Hadde loket først fire dører, og så ble to tettet igjen senere? Eller har loket tre dører; to på den ene siden, og én på den andre siden, slik at på noen bilder ser en to dører på den ene siden, og på andre bilder ser en bare én dør?

Noen som har fasit her?
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mars 2019 kl. 16:57
TMY 102 hadde kun to dører i 2008, (en på hver side) De to andre dørene har nok blitt tettet igjen på et tidspunkt. TMY 105 hadde også kun to dører i 2003. TMY 101 har jeg ikke bilde av
Så modellen er ikke korrekt


Endret av jevistad - 12 mars 2019 kl. 17:00
Til toppen
lolke Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 november 2004
Land: United States
Status: Utlogget
Points: 16
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér lolke Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 06:48
TMY 101 had the original four doors in 1996, when I saw it in Hove:



MVH,
Lolke


Endret av lolke - 13 mars 2019 kl. 16:04
Til toppen
Jacob Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 23 september 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 14
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jacob Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 11:16
17 desember 2013 kom TMY110 og 101 til Kongsvinger med et tømmertog fra Solør. 110 kunne fjernstyres og begge gikk (styrt av en fører på utvendig plattform) rundt for å kobles til i øst for videre ferd til Sverige. 101 hadde da to dører, høyre dør var fjernet.
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 12:07
Sitat: lolke lolke skrev:

TMY 101 had the original four doors in 1996, when I saw it in Hove:

MVH,
Lolke

Useful information, thanks!
It only remains to put on the small yellow sign "NSB Baneservice" on the model :-)

I thought that the doors was removed before it becomes a TMY-locomotive, but apparently not.
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Points: 1089
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 18:03
Et lite sidespor til innledningen. NSB har gjennom årene blitt stykket opp (infrastruktur, bygninger, godstrafikk, materiell mm) og skal nå konkurrere med utenlandske selskaper om drift av passasjertrafikk på norske spor og veier. Slik jeg forstår det, er dette bakgrunnen for navneskiftet (for tog og buss mm). Om det er nødvendig å skifte navn og profil fra NSB til Vy er jeg usikker på, men det gir i all fall MJere som modellerer kontemporær jernbane et større utvalg av materiell på norske spor

Endret av Morten Jacobsen - 13 mars 2019 kl. 18:04
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 76
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 19:44
Tusen takk for mange nyttige innspill. En stor takk også til Knut Moe hos NMJ som sendte meg e-post i dag med lenke til mange fine bilder av originalene der de hadde fire dører. Jeg gjengir ikke lenkene her fordi jeg er usikker på dette med copyright. Uansett: TMY 101 havnet sporenstreks på min ønskeliste, og jeg var oppom Ensjø i dag og ervervet en modell:



Første oppdrag var å slepe med El 17.2232 i Flåmsbana-lakkering fra samme butikk. Mulig dette ikke ville gått i virkeligheten siden TMY 101 kanskje ikke eksisterte med fire dører og NSB-merker samtidig som El 17.2232 var grønn. Men så tynne spikker jeg ikke flisene. To flotte modeller inn i samlingen.

Og bare for å toppe det hele kjøpte jeg med bladet Modell & Elektronikk med stor artikkel om Jevistads flotte anlegg. Av og til er livet rett og slett deilig å leve...

Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mars 2019 kl. 00:46
Sitat: Torbjørn Torbjørn skrev:

[...] Jeg gjengir ikke lenkene her fordi jeg er usikker på dette med copyright. [...]
Å bare gjengi hyperlenker bør være uproblematisk. Da deler du bare adressene, ikke selve bildene. Dette er selve fundamentet i "world wide web", og hvis noen ikke ønsker at andre skal kunne gå direkte til sine bilder, finnes det tekniske løsninger for å omdirigere til f.eks. hjemmesiden.

Hvis du derimot kopierer bildene til en annen server eller lenker dem inn på en slik måte at de vises direkte her på forumet eller en annen side, kan du få problemer.
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 76
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mars 2019 kl. 10:05

TMY 101 (NSB utgave) med 4 dører og NSB-merker: 

 

TMY 101 med 4 dører uten NSB-merker:

 

TMY 102 med 4 dører i 1995 og 1996:

https://goo.gl/images/8gMQYs

Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 554
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2019 kl. 11:31
TMY 101 fikk dørene tettet så sent som 2005.
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 76
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2019 kl. 11:36
@Laurenz - takk for nyttig info. Det passer fint for den perioden jeg ønsker å modellere. Det må være vanskelig å modellere lok og vogner når de stadig vekk endres. Og tilsvarende vanskelig å kjøpe korrekte modeller ut fra tidsepoken en ønsker å modellere.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.