MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Myrdal stasjon 1980-2000
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Myrdal stasjon 1980-2000

 Post Reply Post Reply
Author
Bergenser View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bergenser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Myrdal stasjon 1980-2000
    Posted: 08 februar 2008 at 21:07
Planlegger bygging av Myrdal stasjon. Holder meg stort sett til nydesign, men alt var gjerne ikke slik i denne tidsepoken.
 
Jeg trenger hjelp til å kartlegge hva av rullende materiell som gikk på Bergensbanen i denne perioden.... fortrinnsvis det som er mulig å oppdrive i HO?
 
Hvis noen kan noe om faste togstammer på denne tiden er det en stor bonus. Leter også etter gode tegninger av stasjonen. Har litt, men ikke nok.
 
På forhånd takk, poster gjerne bilder av prosjektet etterhvert, men er foreløpig på samle og planleggingsstadiet.
HO, Norsk, nydesign, digitalt
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2008 at 23:07
Boka "NSBs Bygningsregistrering, Bergen distrikt, (Rallerud)-Reimegrend..." utgitt av NSB Arkitektoret mai 1984, inneholder tegninger og sporplaner av alle stasjoner på strekningen, Myrdal inkludert, og fra nettopp den perioden du etterspør. Den kan være litt vanskelig å få tak i, men et godt bibliotek burde kunne klare det. Dette er en hel serie som omfatter hele landet. På Bibsys (http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=921561288&kid=biblio) får man treff på store deler av serien, men pussig nok ikke på Bergen distrikt.
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 10:18
Hei
Min onkel var stasjonsmester på Myrdal st, så jeg har vært der noen ganger på besøk. Fin stasjon med interessant trafikk. Amerikanske turister som spurte etter "Flamabanana" var en favoritt...

Som et tips kan du jo se på qxl.no og søke etter Myrdal - her finner du nå 13 postkort fra Myrdal m/omhegn, kanskje noen av disse kan gi deg litt info.


OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 10:43
Hvis det er snakk om bilder fra Myrdal, er NJKs Stasjonsdatabase også et sted, ikke minst for mer moderne bilder, i og med at det er perioden 1980-2000 som er angitt som interessant:
Myrdal st.

Når det gjelder kartlegging av hva slags materiell som ble brukt på Bergensbanen den perioden, så vet kan man kanskje oppsummere det slik:

Persontog:
El 16 med B5-serien, El 17 med type 7-serien, Signatur type 73 i slutten av perioden. Sporadisk ble vel El 14 også brukt i persontog tidlig i perioden, noe som var fast på 1970-tallet.

Godstog: El 14 og El 16.

Forøvrig kan man også der bruke nevnte Stasjonsdatabase og gå inn på hver enkelt stasjon for å se om det er materiellbilder der.

Eller man kan bruke Togdatabase-delen av NJKs Materielldatabase og velge Bergensbanen der. Det ligger ikke så mange bilder der ser jeg, men noe er det: http://forsk.njk.no/mdb/tdb.php?aut=&frast=6300&tilst=6360&bid=185&kar=

NJKs Fotosamling gir også muligheter for smart søk. Hvis du søker på Myrdal stasjon ved å sette inn nr 6325 i feltet " Stednr i følge Banedata" vil du få opp bilder av materiell på Myrdal og vestover. For virkelig å kartlegge materiellet på Bergensbanen i nyere tid, kan man sette inn 6301 i stedet, for da får du bilder av materiell sortert stedvis fra utenfor Hønefoss og vestover. Sjekket nå, og det lå en ca 150 bilder fra Hønefoss-Voss der nå.
Svein S
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 11:29
El17 med B7 vogner var nå vel helst VELDIG sjeldent..?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 11:38


Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

El17 med B7 vogner var nå vel helst VELDIG sjeldent..?


På bergensbanen var det VELDIG sjeldent ja..skjedde vel nesten aldri i å med at EL17 ikke var sterk nok.

Di3 med gods og EL13 med passasjertog skjedde vel også

Edited by Daniel Aune - 09 februar 2008 at 11:39
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 11:53
Hei
Jeg husker det ofte sto et arbeidstog der med en mørk grønn(?) Di2, og en dampdrevet snøfres.
I tillegg ble det jo kjørt en del forskjellig på Flåmsbanen, av type lettere materiell som forskjellige typer motorvogner.
Boken om Flåmsbanen vil også gi deg nyttig informasjon, og mange bilder.
OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 12:17
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

El17 med B7 vogner var nå vel helst VELDIG sjeldent..?


Det skal selvfølgelig være El 18 med B7-vogner.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 12:35
Jeg må nyansere litt bruken av El 14 og personvogner. På 1980-tallet var nok El 14 fortsatt i bruk i persontogene, og da særlig dagtogene 601 og 602. Det virker som de da fortsatt for det meste gikk med B3-vogner, mens ekspressene gikk med El 16 for det meste B5-type-materiell. Men det kunne også være blandet drops med B5 og B3. Her er et bilde fra 1989 fra Myrdal st med El 14 i tog 602 og med B3-materiell for det meste. Til vesntre tog 61 som ble trukket av en El 16-maskin.



Men lenger bak i ekspressen, gikk det også B3-vogner:

Svein S
Back to Top
Bergenser View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bergenser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 15:45
Tusen takk for herlig tilbakemelding, litt av hvert å ta tak i nå.. Uten å ha lest enda... vet dere når El 17 kom igang på Flåmsbana og hva brukte de rett før?
HO, Norsk, nydesign, digitalt
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 15:54
Originally posted by Bergenser Bergenser wrote:

Tusen takk for herlig tilbakemelding, litt av hvert å ta tak i nå.. Uten å ha lest enda... vet dere når El 17 kom igang på Flåmsbana og hva brukte de rett før?
 
Mener at EL 17 ble tatt i bruk i 99. Kan også ha vært i 98.
Fram til det ble det brukt X10 mvg.sett fra Stockholms lokaltrafikk.
Den sommeren gikk det ett tog med X10-sett, og ett tog med El 17 og B3.


Edited by J-I Hansen - 09 februar 2008 at 15:55
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 16:08
X10-settene ble vel bare brukt i sommersesongen som et suplement til enten BM 69 og ombygde El 11-lok. Før der igjen El 9.

El 17 ble prøvekjørt i november 1997: http://pix.njk.no/17//17115-041197-Provekjoringstog-Flamsbanen-snooverbygg.jpg


Samtidig gikk det BM 69: http://pix.njk.no/19//19127-290795-69623-Berekvam-1875.jpg


Og X10: http://pix.njk.no/30//30514-kjosfoss_x600.jpg


Og endog type 70 ble testet i 1993: http://pix.njk.no/16//16822-230993-BFM70009-Blomheller-Flaamsdalen.jpg



Men før det og delvis samtidig El 11: http://pix.njk.no/18//18109-120992-2092-Flaamsbtog.jpg



Alle bilder er fra NJKs Fotosamling/Materielldatabase, funnet fram med metode beskrevet i innlegg over.


Edited by ses - 09 februar 2008 at 18:00
Svein S
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 17:03
Skal du bygge Myrdal stasjon i Bergensstandarden. For vi i NJK Bergen trenger alltid stasjoner. Her har du Bergensstandarden som vi bygger modulene og stasjonene våres etter:
 
 
Ellers kan du sikkert komme å få hjelp for vi befinner oss på Dokkeskjærskaien i skur 24. Vi har Ygre,Urdland og Reimegrend stasjon i modell så en stasjon til gjør vel sikkert ikke noe.


Edited by Lars-Erik K - 09 februar 2008 at 17:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,076 seconds.