MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Multippelkjøring av lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Multippelkjøring av lok

 Post Reply Post Reply
Author
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Multippelkjøring av lok
    Posted: 30 oktober 2012 at 19:53
Er det noen som har en god oppskrift eller noen veterantriks for å stille inn dekodere på lok slik at de kan gå i multippel. 

Min erfaring er at selv med samme type dekoder i for eksempel Di 3 eller Di 4 så trenger de ikke å gå med samme hastighet og akselrasjon/retardasjon.

Ser på enkelte youtubefilmer at man til og med har skyvelok i midten av lange tog. Da er det en stor forutsetning at lokene går likt.

Tore 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 20:34
Ta en titt på denne linken her, kanskje den besvarer noen spørsmål:
http://www.tonystrains.com/technews/loconews/loco_speed_matching_easy.htm

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 22:05
Der var det litt tips ja!

Selv om jeg ikke er noe særlig inne i decoder pro, kan det være noe å prøve her ja.

Takk for tipset.

Tore
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2012 at 13:04
Hei!
Har kjørt NMJ El17 Flomsbana, ett lok foran og ett bak, begge med samme dekoder (Bachmann) og med samme adresse og CV'er, og de kjører fint. Samme alder på begge lok. Med andre lok sammen har det kun vært trøbbel, så da må en nok inn på den mer omstendelige prosedyren.

Når jeg får tid en gang i framtiden skal jeg forsøke dette, men må vel ha bedre utstyr da!
 
et foran og ett
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2012 at 16:22
Utfordringen med å multippelkjøre lok - eller utstyre 2 lokhalvdeler med 2 dekodere er ikke enkelt.
Selv om lokene er identiske, blir det en del forskjeller mht. intern motstand i drivverk og er det 2 lok som sammenkobles, kan ett være driftsvarmt og ett kaldt, slik at de går ulikt, selv om man har forsøkt å gjøre de så like som mulig.
Hadde problemet selv på et SuperLine BM88-sett som har en motorboggi i hver ende. Denne modellen er dessuten sammenkoblet mht. strømopptak (som også kan gi problem med multippelkjøring).
Det var plent umulig å få de 2 motorene til å gå så nogenlunde synkront, slik at det ikke oppsto rykk i mellomvogna. Dette er jo også en relativt tung modell, så dette problemet er sikket værre med lettere vogner?
Jeg endte opp med beste løsning ved å bare ha en dekoder i settet som forsynte begge motorer. Da måtte jeg modifisere den 4-polede elektriske forbindelsen i settet fra å være kun 2-polet strømopptak til å forsyne den andre motoren med de 2 "ledige" polene i kontakten. Monterte da en F-dekoder i andre endevognen og mellomvogn for å styre lyset.
Samme "problem"har jeg også hatt på andre "fleremotorslok" som IORE og Dm3 til Roco da jeg forsøkte med mer enn en dekoder.
NMJ har sammen med Samhongsa utviklet en egen gearboks som "løser"  dette problemet (samtidig som de lager noen andre). De har et "frihjul" i gearkassene på flermotorslok (som El 12 og Dm3) der det raskeste loket bestemmer farten. Denne løsning finnes også i Da-loket deres.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.