Multippelkjøring av lok |
Post Reply |
Author | |
Toko
Viderekommen Joined: 02 april 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 oktober 2012 at 19:53 |
Er det noen som har en god oppskrift eller noen veterantriks for å stille inn dekodere på lok slik at de kan gå i multippel.
Min erfaring er at selv med samme type dekoder i for eksempel Di 3 eller Di 4 så trenger de ikke å gå med samme hastighet og akselrasjon/retardasjon. Ser på enkelte youtubefilmer at man til og med har skyvelok i midten av lange tog. Da er det en stor forutsetning at lokene går likt. Tore
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta en titt på denne linken her, kanskje den besvarer noen spørsmål:
http://www.tonystrains.com/technews/loconews/loco_speed_matching_easy.htm Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Toko
Viderekommen Joined: 02 april 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der var det litt tips ja!
Selv om jeg ikke er noe særlig inne i decoder pro, kan det være noe å prøve her ja. Takk for tipset. Tore
|
|
olaimset
Viderekommen Joined: 18 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Har kjørt NMJ El17 Flomsbana, ett lok foran og ett bak, begge med samme dekoder (Bachmann) og med samme adresse og CV'er, og de kjører fint. Samme alder på begge lok. Med andre lok sammen har det kun vært trøbbel, så da må en nok inn på den mer omstendelige prosedyren. Når jeg får tid en gang i framtiden skal jeg forsøke dette, men må vel ha bedre utstyr da! et foran og ett |
|
OlaImset
Tog er topp! |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utfordringen med å multippelkjøre lok - eller utstyre 2 lokhalvdeler med 2 dekodere er ikke enkelt.
Selv om lokene er identiske, blir det en del forskjeller mht. intern motstand i drivverk og er det 2 lok som sammenkobles, kan ett være driftsvarmt og ett kaldt, slik at de går ulikt, selv om man har forsøkt å gjøre de så like som mulig. Hadde problemet selv på et SuperLine BM88-sett som har en motorboggi i hver ende. Denne modellen er dessuten sammenkoblet mht. strømopptak (som også kan gi problem med multippelkjøring). Det var plent umulig å få de 2 motorene til å gå så nogenlunde synkront, slik at det ikke oppsto rykk i mellomvogna. Dette er jo også en relativt tung modell, så dette problemet er sikket værre med lettere vogner? Jeg endte opp med beste løsning ved å bare ha en dekoder i settet som forsynte begge motorer. Da måtte jeg modifisere den 4-polede elektriske forbindelsen i settet fra å være kun 2-polet strømopptak til å forsyne den andre motoren med de 2 "ledige" polene i kontakten. Monterte da en F-dekoder i andre endevognen og mellomvogn for å styre lyset. Samme "problem"har jeg også hatt på andre "fleremotorslok" som IORE og Dm3 til Roco da jeg forsøkte med mer enn en dekoder. NMJ har sammen med Samhongsa utviklet en egen gearboks som "løser" dette problemet (samtidig som de lager noen andre). De har et "frihjul" i gearkassene på flermotorslok (som El 12 og Dm3) der det raskeste loket bestemmer farten. Denne løsning finnes også i Da-loket deres.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |