MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin Z-Skala "drop in" dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin Z-Skala "drop in" dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin Z-Skala "drop in" dekoder
    Posted: 29 september 2010 at 21:45
Hei! Jeg kom over denne siden http://www.velmo.de, hvor det er noen som tilbyr "drop in" printkort med digitaldekoder til Marklin mini-club lokomotiver. Er det noen som har erfaring med dette?




Edited by oyvindarnoy - 29 september 2010 at 22:15
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2010 at 22:33
Jeg har ikke testet de selv, men en ulempe med de er at de ikke har lastregulering.

Mvh Heine
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2010 at 22:54
Jeg er noe fersk i DCC, og må nesten spørre; hva gjør lastregulering? ;) Har det noe med at farten holdes konstant uavhengig av belastning(stigning osv?)

Edited by oyvindarnoy - 29 september 2010 at 22:54
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2010 at 23:17
Helt riktig. Smile
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2010 at 21:47
Har innstallert dekoderen, og lokomotivet fungerer greit. Merket at motoren ble veldig varm etter litt kjøring, og kan ikke huske at det var slikt med DC. Bruker en 12V trafo fra et z-skala startsett, på en Digitrax Zephyr. Har også satt ned topphastigheten noe ved å konfigurere CV 5.

Blir motorer generelt varmere med puls strøm?


Edited by oyvindarnoy - 16 oktober 2010 at 00:07
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2010 at 23:57
Ja, det blir uansett varmere med puls hvis det er høy volt. Og 12 volt er for mye. 9-10 er maks. Med 12 volt vil du før eller senere ta livet av motoren...

Mvh Heine
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2010 at 09:48
Originally posted by oyvindarnoy oyvindarnoy wrote:

Har innstallert dekoderen, og lokomotivet fungerer greit. Merket at motoren ble veldig varm etter litt kjøring, og kan ikke minnes at det var slikt med DC. Bruker en 12V trafo fra et z-skala startsett, på en Digitrax Zephyr. Har også satt ned topphastigheten noe.

Blir motorer generelt varmere med puls strøm?
Har du fått tak i disse dekoderne fra det tyske firmaet over nettet? Gikk det greit å bestille?
Tenkte jeg skulle teste de på noen av mine amerikanske F/-lok.
 
Jeg bruker selv en 9 V batterieliminator for mine Z-lok når jeg kjører DCC. Du bør uansett ikke ha mer en 10 V spenning på noe MiniClub lok.
 
Uansett blir Märklins lok ganske varme når de kjøres, ihvertfall F7 med vanlig analog drift.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2010 at 11:05
Varme blir de uansett, men varmere med puls enn med vanlig DC selv om hastigheten på loket er den samme. Jeg merker bra forskjell på standard Miniclub-trafo og Jörger med 9 volt puls. Skal man kjøre et lok lenge er det bedre med vanlig DC.

Mvh Heine
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2010 at 19:20
Det gikk veldig greit å bestille dekoderen. Foregikk over e-post. Rask levering. God informasjon fra Velmo, med brukermanualer for innstallasjon på tysk og engelsk. Regning lå i forsendingen. Jeg brukte forøvrig PAYPAL til å overføre beløpet.

Når det gjelder strømforsyning så bruker jeg et adapter som orginalt hører til en analog kontroller fra et Z-skala startsett. På adapteret står det 12V. Også Velmo anbefaler en 12V strømforsyning.

Målte strømmen ut fra Digitrax Zephyr (på anbefalte metode fra http://www.digitrax.com/appnote_trvolt.php). Fikk 9,6 V ut. Fra den analoge kjørekontrollen får jeg 10,35 V ut. Må nevnes at lokomotivet(BR 143) er nylig kjøpt nytt.


Edited by oyvindarnoy - 16 oktober 2010 at 00:09
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2010 at 16:25
Jeg lar dekoderen hvile for en stund og kjører analogt. Har prøvd det meste, inkludert 9 volt adapter. Motoren blir allikevel veldig varm, og lokomotivet oppfører seg rart, som f.eks å stoppe helt opp etter litt kjøring.

Edited by oyvindarnoy - 17 oktober 2010 at 11:14
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2010 at 09:14
Originally posted by oyvindarnoy oyvindarnoy wrote:

Jeg lar dekoderen hvile for en stund og kjører analogt. Har prøvd det meste, inkludert 9 volt adapter. Motoren blir allikevel veldig varm, og lokomotivet oppfører seg rart, som f.eks å stoppe helt opp etter litt kjøring.
Det er ikke et annet problem med loket ditt da?
Om dette er et gammelt lok kan det ha olje som har blitt hard og dermed vil det bli veldig tungt for motoren. Noen lok går ikke i det hele tatt.
Dette er et kjent problem på gamle lok og dette løses ved å ta fra hverandre drivverket, rense alle tannhjul og olje det opp på nytt.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2010 at 12:26
Loket er kjøpt nytt. Har demontert hele loket, renset og oljet tannhjul og akslinger. Synes det støyer vel mye, som du kan se på filmen jeg har laget her http://www.youtube.com/watch?v=R5eA-aaPRgo :). Har jeg rett og slett vært uheldig med motoren?

Edited by oyvindarnoy - 18 oktober 2010 at 13:42
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 03:30
Originally posted by oyvindarnoy oyvindarnoy wrote:

Loket er kjøpt nytt. Har demontert hele loket, renset og oljet tannhjul og akslinger. Synes det støyer vel mye, som du kan se på filmen jeg har laget her http://www.youtube.com/watch?v=R5eA-aaPRgo :). Har jeg rett og slett vært uheldig med motoren?
Det så jo ut som dette loket gikk greit. Syns ikke motorstøyen var noe spesielt høy i forhold til andre Märklin lok. Min erfaring er at de fleste Märklin lok støyer mye, særlig F7,som jeg har flere av. Du kan jo ta en titt på 2 av videoene mine, hvor du hører de amerikanske F7-lokene akkurat på samme måte som for ditt lok. Og disse lokene blir også veldig varme, men det er nok ganske normalt. Lokene i disse videoene er kjørt på vanlig likestrøm, 5-6 Volt kan jeg tenke meg, med standard Miniclub transformator som gir maks 10 V spenning.
 
 
 
Noen flere Z-skala videoer finner du også her: http://www.youtube.com/smholt
 
Her vil du også se noen MTL- og AZL-lok du ikke kan høre motoren til i det hele tatt. Kjører du amerikansk er jo lok fra disse leverandørene veldig gode alternativ.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2010 at 13:22
Takk for linker. Blir en helt annen estetikk med MTZ og AZL som kjører såpass pent, men jeg får vel bare bli mindre "pirkete" da jeg kjører europeisk tema;)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 13:56
Jeg har også noen lok som lager den lyden du har på ditt, Øyvind. Høres ut som det har litt motstand i drivverket. De fleste lokene mine har ikke den lyden, og de lokene som har det samme chassiset som ditt, bråker ikke slik. Men jeg har ingen god løsning på problemet.

Mvh Heine
Back to Top
oyvindarnoy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyvindarnoy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 19:35
Jeg mistenker det er motoren som er slik. Har demontert loket, og kjørt motoren uten motstand fra drivverk,og det er fremdeles lignende lyd. Har også renset og smurt hele drivverket, og "kjørt inn" loket relativt lenge. Tror det har blitt LITT bedre nå. 

Har forøvrig lagt inn en bestilling på en "Jörger Deluxe", ettersom jeg har hørt mye om denne. Er spent på hvordan den vil fungere. Synes Marklin mini-club trafoen min har nokså tydelige og få hastighetssteg. Dette ble en digresjon fra trådtema, men pytt pytt:).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.