MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin forhandlere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin forhandlere

 Post Reply Post Reply
Author
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin forhandlere
    Posted: 11 mars 2010 at 21:02
Søker etter forhandlere for Märklin i Østlands området. Gjerne anbefalinger. Vet om Amundsen samt Hobbytain i Dramme. Sistnevnte sa de hadde problem med å få tak i Märklin og henviste meg til Amundsen.Confused

Er Märklin i trøbbel?

Brukte Märklin som liten og nå har min sønn lyst på tog og jeg kunne tenke at han begynte med de nyeste skinnene og ikke M-skinnene som jeg har. Samt at vi (Smile) skal over på digital drift. Skal bygge om mine gamle lok med tiden....

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 21:08
Märklin er under konkursbehandling, men det har de vært et års tid eller to og det er ikke grunnen til at HobbyTrain sliter med å skaffe Märklin. Årsaken er heller det at HobbyTrain er i ferd med å bli solgt eller lagt ned og dermed neppe bestiller så fryktelig mye varer nå for tiden.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 22:27
Nå er det få eller ingen av de store, tradisjonelle mj-produsentene som ikke enten sliter og/eller er blitt kasteball mellom diverse investeringsselskap de siste åra.
Men så langt har jeg ingen tro på at denne hobbyen går ad undas med det første. Ei heller "Märklin-systemet" ...
Bjørn Egil
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 11:31
Takker for svar. Begynte å bli bekymret. Før (8-10 år siden) så jeg jo startsett i vanlige lekebutikker. Spør jeg nå så vet ikke betjeningen hva Märklin er for noe en gang!Confused

Sitter på ganske stor mengde M-skinner og 6-7 lok (noe fra far min også). Tenkte at elste sønnen min skulle får starte på de nye C-skinnene nå, før han får bruke M-skinnene via overgang. Samt å konvertere alle mine lok over på digital. Så alle barna +2 voksne Big smile kan kjøre rundt samtidig...Big smile

Så hvor får jeg tak i (rimelige) ordentlige digitalt startsett uten å svi av kr. 16.000,- i første omgang?

Må ha det i hus før 25. mars!

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 13:53
Siden du spør etter forhandlere i østlandsområdet, blir det nok Viggo (Amundsen) du må ty til for et startsett. I følge hjemmesida http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_visning.php?kategori_id=35&kategori_far=3&kategori_far2=35 har han 2 startsett på lager til drøye 1.000-lappen.

Om du bor (like) nærme Strömstad (som undertegnede), kan Kjells Lek & Hobby være et alternativ. I følge hjemmesida http://www.kjellslek-hobby.com/index.php?cPath=105&osCsid=14a079a9e07e77e9ef18e9a26a64a679 har han også to startsett inne, ett er det samme som Amundsen (og kursomregnet omtrent til samme pris Wink)

De rimelige startsettene her nevnt, har (selvfølgelig) C-skinner og lok med digitaldekoder. Styringen foregår med en enkel, trådløs fjernkontroll. Sistnevnte har jeg ikke vært borte i selv Embarrassed

En liten kommentar til C- kontra M-skinner: Etter å ha prøvd C-skinnene, har jeg innsett at (i alle fall med nytt materiell fra andre produsenter) M-skinnene ikke lenger holder mål Cry

Det finnes startsett både med (den nye) Mobil Station og den store Central Station (dog ikke på lager) som vil kunne gi deg helt andre styringsmuligheter, men da til helt andre priser ...
Bjørn Egil
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 19:41
Setter virkelig stor pris på tips. Var i kontakt med Amundsen hobby i dag:

1) Trådløs fjernkontroll er infrarød samme prinsipp som fjernkontroll for TV, satelitt dekoder o.l

2) Kan styre inntil 4 lok. Hvis man er litt strukturert og bare en trykker av gangen kan flere styre hvert sitt lok med hver sin fjernkontroll.

3) Digital dekoderen er der så man kan kjøpe til det som skal trengs for å full digital.

4) De har også er eldre digital sett 2. generasjons delta. Fire lok kan styres kontroll via kabel, men kun en kontroll kan kobles til.

5) Start settene med ny trådløs kontroll som er markert som utsolgt er ikke kommet enda i butikk. Skal komme i løpet av 2. kvartal i år.



Og for å ikke glemmer for egen tankegang:

6) Kjøp i Norge gir norske forbruker rettigheter.

Set ut til at det blir tur til Amundsen inne i Oslo.Støtte norsk forhandlere. Big smile


Hva mener du med at M-skinnene ikke holder mål? Det at de kan deformres og kan tråkkes flate?


Takker for hjelpen til å "få meg tilbake på sporet" etter 6 års permanent fravær (demo for to av mine barn) og 28  års aktivt fravær......



Edited by Amatøren - 24 mars 2010 at 11:18
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 20:25
M-skinnene har en noe annen skinneprofil enn C-skinnene og spesielt sammenlignet med "bedre" likestrømsskinner. Spesielt i veksler vil ofte vogner med likestrømshjul spore av på M-skinner. Det er et mye mindre problem med C-skinner, og det betyr at man slipper å bytte hjul hvis man kjøper vogner med likestrømshjul, fx Roco eller NMJs NSB-modeller

Edited by Øyvind Erik - 12 mars 2010 at 20:42
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 20:48
Det ble sagt tidligere oppe at Märkin er under konkurs forhandlinger. Er det noen som vet hvordan det egentlig går (kommer til å kjøpe Märklin uansett da jeg har det fra før).

Jeg forstår at modell tog ikke er det helt store når det gjelder hobby, da det er tregt, ikke har fansy fjernstyring (uten de dyre til ca 7000,-) og må brukes inne (små skala). Jeg har nå faktisk en sønn som venter og venter på å få sitt første tog. Så litt rekrutering er  det til denne form for hobby (han er vel ikke den eneste nye), så alle kan vel ikke gå konkurs.

Det er vel for dyr hobby for mange så de er avhengig av sponsing fra foreldre.....

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 21:06
Sålangt jeg har forstått det som skrives på tyske MJ-sider så går Märklin ganske godt nå. Tyske bostyrere har visst som mandat først og fremst å få virksomheten til å gå videre. Det har vært spekulert i at en hovedgrunn til at Märklin var insolvent var at finansielle eiere nærmest hadde tappet Märklin for penger som "konsulenthonorar", og når produksjonen har måttet sponse den slags, så er det ikke så overraskende at den underliggende inntjeningen "egentlig" er god nok til å bære seg. Men bostyreren har ikke greidd å finne kjøper. Märklin er et solid varemerke og har mange trofaste kunder. Andre produserer også for systemet (lokomotiver får du både fra Roco, NMJ, Heljan, Hobbytrade og andre produsenter) så selv om Märklin skulle forsvinne, så vil nok systemet leve videre.
 
MEn optimismen er stor når man ser på nyhetene i Nürnberg. Erkefienden, Fleischmann, som ble kjøpt av samme firma som eier Roco hadde ingen formnyheter i Nürnberg. Märklin hadde flere, inkludert et kostbart tidelers TGV-tog.
 
Jeg bygger opp Märklinbane selv, og er ikke bekymret
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 21:19
Den erfaringen jeg har gjort, får meg til å tro at M-skinnene er laget med mye grovere toleranser og for materiell produsert etter ditto. Jeg har ingen konkrete tall eller tidspunkter, men har opplevd at 2 tilsynelatende like utgaver av den gamle, røde skinnebussen hadde markant forskjell på hjulflensene. Jeg vil påstå at M-skinner og gammelt materiell er produsert med og for tidligere tiders produksjonsteknikk.
Jeg har ikke noe vitenskaplig belegg for dette Embarrassed, men har opplevd at et Roco lok (i AC utgave fra fabrikken), har hatt problem i M-penser, men ikke i C-penser. Du kan også lett se konkrete forskjeller på pensene.

Nå skal jeg ikke påstå at dagens C-skinner og materiell er i nærheten av "fine-scale" klassen. På enkelte, moderne DC-vogner kan det være lurt å skifte til AC-hjul for å få de mest mulig driftsikre. Vanlige AC hjul blir jo av innbitte DC folk benevnt som pizzakuttere ...

Märklin holder på systemet med at materiellet kjører på flensen i pensens hjertestykke, og du vil kunne observere at nye DC vogner (mye gammelt DC materiell har svært store flenser) faller nedi når de passerer.  M har dypere hjertestykkebunn enn C.

Og en ting til slutt. Jeg kan ikke fri meg for å tenke at C-skinnene er jo helt suverene for de som gjentatte ganger skal sette opp og ta de fra hverandre. "Klikk" - og så har du suveren passform og kontakt mellom skinnene. I motsetning til i min barndom da jeg måtte lirke sammen laskeskjøten og samtidig påse at midtkontaktblekket lå ordentlig sammen .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 21:29
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

I motsetning til i min barndom da jeg måtte lirke sammen laskeskjøten og samtidig påse at midtkontaktblekket lå ordentlig sammen .... Wink

Kjenner igjen dette fra barndommen. En liten spiss tang fra min pappas verktøysamling ble ofte brukt for å rette laskene....
LOL
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 22:06
Hei Amatøren

Erfaringene mine med Märklin de siste årene er positive. Jeg startet opp igjen modelljernbanehobbyen for 6-7 år siden med samme utgangspunkt som deg - jeg hadde mye gammelt Märklin som ikke var brukt på lenge - og som for det meste besto av M-skinner og eldre Märklin-materiell.

Først måtte det bli digitalt. Jeg synes Märklins eget digitalsystem og dekodere var litt for særeget og egentlig for dyrt. I tillegg kunne man ikke kjøre materiell med andre dekodere enn motorola-formatet (Märklins format). Jeg valgte da å satse på Uhlenbrocks Daisy-digitalsystem som en startpakke - ca kr 2000 for håndkontroll, booster og trafo.
Daisy er igjen mulig å kjøpe etter noen år borte fra markedet, men du må trolig handle inn direkte fra Tyskland/nettet.
Fordelen med Uhlenbrock og en del andre digitalsystem utenom Märklins eget er at man kan bruke utstyr litt på tvers av systemene fordi digitalprotokollen er uavhengig av merkene (Märklin og de andre).

Når det gjelder skinnemateriellet så tror jeg du - som flere har nevnt her - bør velge bort M-skinnene. Märklin endret selve profilet på skinnestrengen rundt midten av 1980-tallet. M- og K-skinnene hadde før denne tiden en skinneprofil som var laget som bøyd metallstreng (som et 8-tall). Sporvekslene var grove og ga ofte avsporing med annet rullende materiell enn gammelt Märklin-materiell.

Du kan godt ta vare på de gamle M-skinnene og bygge et nostalgi-anlegg for gamle Märklin-lok og -vogner, men vil du glede deg over hobbyen og bruke lok og vogner spesielt fra produsenter som leverer norsk materiell, bør du nok glemme disse gamle M-skinnene.

Dagens Märklin-skinneprofiler er vesentlig bedre pga. slanke sporveksler og at andre merker går bedre i sporvekslene. Det eneste man bør være oppmerksom på er at hjulavstanden (back-to-back) på akslingene må være 14,0 mm i stedet for 14,2 mm ved kjøring på Märklin-spor. Dette lar seg lett justere på det meste 2R-materiell ved å skyve litt på hjulet som har plastforing mot akslingen.

Velkommen til en hobby med masse glede og utfordringer.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 22:28
Hei igjen!

Må bare si TUSEN TAKK for tips og tilbakemeldinger for å komme i gang igjen!

Da jeg var aktiv så trålet min pappa Aftenposten for brukt utstyr, så jeg har nok noe utrolig gamle M-skinner også. Ser forskjell på de og de jeg fikk nye. På den måten fikk vi mye utstyr inkl. vogner og lok raskt. Lenge før data og Internett i hjemmene.....

Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.