MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Märklin digital hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin digital hjelp

Post Reply Post Reply
Author
gks View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gks Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin digital hjelp
    Posted: 18 mars 2011 at 21:42
Heisan.
Er ny her og har brukt noen dager til å gjøre meg kjent. Ser det er utrolig mye erfaring her inne. Har også sett litt rundt for å få inspirasjon til å komme i gang med mitt eget anlegg. Gjengen fra Gleng imponerte stort med deres byggeprosjekt til Lions (blir kanskje en tur til Rygge med lomma full av 10ere i morgen). Det viste meg at det går an å få til mye på begrenset plass!

Har vokst opp med Märklin og hadde et ganske stort anlegg på 3,5 x 2 m som jeg hadde i kjetting slik at jeg kunne heise det opp i taket når det ikke ble brukt. Faktisk var (og er) mamma den største fantasten, og hun som kjøpte nye lok og vogner.. :)
Den tiden er forbi (sukk), men jeg har fulgt med på utviklingen og kjøpt kataloger med ujevne mellomrom. Det er fremdels Märklin som gjelder. Nå har jeg bestemt meg for å starte på nytt og har kjøpt et digitalt startsett med C-skinner og en del ekstra skinner og sporskifter. Har myst litt på anleggene her inne og er veldig misunnelig på dere som har en hel kjeller å boltre dere på. Jeg har 320 x 105 cm til rådighet. Har kjøpt meg en Di6 m lyddekoder fra Hobby Trade og 5 B7 vogner hos nmj på Strømen. Fantastisk morro!!

Spørsmål 1 Hva trenger jeg av strømforsyninger og dingsebomser til dette for at det skal bli bra.

Spørsmål 2 Ser noen har nevnt at de har byttet hjul på vognene ved bruk på AC-anlegg. Har de slike hjul hos nmj, eller skal jeg kjøpe løse hjul fra Märklin?

Spørsmå 3 Type B7 vognene var lekre, men de mangler opplegg til lys. Jeg spurte om dette på nmj, men de kunne ikke hjelpe meg. Er det noen her so har gjort dette og evt hjelpe meg i gang?

Tar også i mot forslag til sporplan med takk!

Ha en riktig god helg!

Geir Kristian

Märklin H0 digital.
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2011 at 07:28
Hei, og velkommen til forumet!

Startpekken skal inneholde det du trenger for å kjøre digitalt (i utgangspunktet. Det er mye tilleggsutstyr å få kjøpt dersom ambisjonene senere skulle bli høyere).

Hjule eer jeg usikker på, men hvis ikke NMJ har dem vil jeg tro at Amundsen Hobby (Trondheimsveien 84, Oslo) kan skaffe det.

Angående lys i vognene ser jeg at flere har bygget om, og i denne tråden i naboforumet vises det til at man kan skifte ut koblingene med strømførende koblinger (for å få strøm til lys gjennom hele toget).

Jeg er sikker på at det ikke tar lang tid før andre utfyller mine svar.

Lykke til!
Mvh Stein
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.