MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Min Loftsbane :)

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Min Loftsbane :)
    Sendt: 31 oktober 2014 kl. 20:03
Tenkte kanskje noen her inne kan hjelpe meg.

Ble nettopp medlem her inne. Har arvet pappas Märklin H0 anlegg, men siden dette er i fra 50tallet, tenkte jeg og fornye meg en del. Har gått til innkjøp av Roco digital startsett med El17 persontog. Tenkte og gå for Peco skinner i stedet for Geoline skinnene. Sitter jeg og ser hva jeg skal bruke av skinner. Ser det finnes mye forskjellige utgaver av Peco sine skinner. Alt fra Code 100, 83, 75 osv? Hva er forskjellen på disse? Og hvordan blir det og få strøm på disse skinnene, må mann drive lodde på strøm ledinger osv? Har som sagt Roco med Multimaus kontroll.

Mvh
            Petter Larsen.

Endret av Larsen - 31 oktober 2014 kl. 20:04
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 oktober 2014 kl. 23:42

"Code" angir skinnehøyde i tusendels tommer, slik at code 100 blir 2,54 mm. Dette var utbredt før, og tillater også kjøring med de grovere hjulflensene som var vanlig i gamle dager. Imidlertid blir skinnene da urealistisk høye.

Code 75 ligger nærmere korrekt høyde, og spesielt de tunge skinnene som gjerne brukes på nyere spor.

Pecos code 83 er spor etter amerikansk forbilde, med smalere sviller som står tettere. Disse bruker du altså om du vil bygge et "amerikansk" anlegg.

For ordens skyld, så finnes code 83 også etter europeisk forbilde, men fra andre produsenter, f.eks. Roco GeoLine og RocoLine, Tillig Elite og Trix C-skinner.

Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 08:51
Takk, for fint svar. Så du ville gått for Code 75 skinner? Hvordan blir det da og koble strøm på disse skinnene når jeg har alt annet fra Roco? Skal en tur ned til NMJ på Ensjø senere i dag, så får høre litt der nede og.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 12:40

Sitat: Larsen Larsen skrev:

[...] Hvordan blir det da og koble strøm på disse skinnene når jeg har alt annet fra Roco? [...]

For det første må Peco-skinnene fores opp slik at skinnetoppene kommer i samme høyde. Så må skinnelaskene delvis kuttes på midten og bøyes til, om man ikke bruker ferdige overgangslasker som dette:

http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=512&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=15745

http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=610&Category2ID=627&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=21909

Disse er beregnet på overgang mellom code 100 og code 83, så de må tilpasses noe for overgang mellom code 83 og code 75. Rocos code 100-skinner er mye bredere enn code 83 og code 75, så Rocos overgangslasker passer antagelig ganske dårlig. Pikos 55294 passer nok bedre, da de er beregnet på overgang mellom code 83 og Pikos A-skinner, som er code 100 med smalere profil. (Må ikke forveksles med Pikos 55293, som er for overgang mellom Pikos A-skinner og "normal" code 100.)

Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 15:18
Har vært nede og handlet det lille NMJ hadde igjen av skinner. Gikk for Pikos code 100skinner. Handle de 16 lengdene de hadde igjen der nede i dag. Ville ikke få inne mer før evt om 14dager. Syntes det er litt for lenge til, men skal se om www.togbutikken.no kan ha en pakke eller to.
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Medlem siden: 08 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 728
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 15:23
Bare sånn for ordens skyld.
Du er klar over at du ikke kan bruke gammelt Märklin og Rocos digitale startsett?
Det er vekselstrøm og midtkontakter vs likestrøm og strøm i begge skinner.

Modellhilsen

Claes
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 15:41
Jaja, har ikke tenkte og bruke noe av Marklin tingene. Har startet på nytt med bruk av bare Peko 100 skinner.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 895
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 15:53

Sitat: Larsen Larsen skrev:

[...] Peko 100 skinner.

Når du skriver "Peko", så håper jeg du har fått med deg at Peco og Piko er to forskjellige produsenter, med ulike systemer. Pikos nåværende code 100, A-skinner (A-Gleis), er som sagt smalere enn de fleste andre code 100-skinner, også de fra Peco.



Endret av TorsteinS - 01 november 2014 kl. 15:53
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3746
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 16:20
Hvis man starter på nytt i dag, ville jeg ikke valgt code 100; men det toget er kanskje allerede kjørt.
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2014 kl. 19:45
Er Peco jeg mener. Blir code 100.
Til toppen
magnus Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 09 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 49
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér magnus Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2014 kl. 09:19
Jeg har en del Peco-skinner code 100 liggende jeg ikke har bruk for. Både Flexitrack og Settrack.
Ca. to pakker flexi.
Interessert?
magnus
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2014 kl. 14:53
Hva har du av Settrack? Tror jeg har det meste nå av flexi.
Til toppen
magnus Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 09 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 49
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér magnus Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2014 kl. 16:21
En del svingskinner, to forskjellige radier, R2 og R3.
Noen småskinner, både buer og rette.
Har også en del pens-materiell.
magnus
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2014 kl. 16:59
Har fått lagt skinner på stasjons område på loftsbanen min. Håper det blir bra til slutt.
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1026
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2014 kl. 23:39
Artig! Smile
Ser ut til å bli Dal stasjon .... Wink
Bjørn Egil
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2014 kl. 18:43
Hehe, det har jeg ikke tenkt over, men når jeg ser på bilder så ligner det en del. Kanskje det skal bli Dal Stasjon :)
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 november 2014 kl. 17:05
Fått gjort en del videre i dag. Blir en containerterminal på det lengste side sporet. Alt som blir på baksiden av stenderne blir borte i tunnel.
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 desember 2014 kl. 19:34
Har oppstått ett lite problem eller stort problem, på banen min. Er som sagt på loftet og der er det kaldt nå på denne årstiden. Sliter med når jeg kjører at toget hakker og stopper av og til ved strøm skinnene på banen. Noen som har noen peiling på hva dette kommer av? Kulda?
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 513
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 desember 2014 kl. 22:45
Hei, jeg liker hvordan du har klart å få det beste ut av en vanskelig plass! Det er ganske utfordrende å bygge på et slikt loft. Kanskje du skulle lagt litt isolasjon i taket? Det vil sikkert hjelpe litt på temperaturen. 
Om togene hakker og stopper på samme sted hver gang er det nok noe med skinnene der.  Har du rengjort de? En pussevogn eller en Roco pussekloss kan løse problemet. Eller du kan prøve med litt tørkepapir og rødsprit. 
Til toppen
icefighter35 Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 06 november 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 144
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér icefighter35 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 desember 2014 kl. 23:58
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Hei, jeg liker hvordan du har klart å få det beste ut av en vanskelig plass! Det er ganske utfordrende å bygge på et slikt loft. Kanskje du skulle lagt litt isolasjon i taket? Det vil sikkert hjelpe litt på temperaturen. 
Om togene hakker og stopper på samme sted hver gang er det nok noe med skinnene der.  Har du rengjort de? En pussevogn eller en Roco pussekloss kan løse problemet. Eller du kan prøve med litt tørkepapir og rødsprit. 



Nå vet ikke jeg hvordan taket ditt er utført,men tror jeg ville forhørt meg med en snekker (helst flere, for å se om alle gir samme forklaring) for å unngå mugg osv i taket,bare et tips. Dette gjelder for både om du skal isolere og det faktum at loftet nå blir besøkt oftere og gjerne også får varierende høyere temperatur ettersom hvor ofte du vanker oppå der.

Tom
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 desember 2014 kl. 08:50
Kan jo så klart være noe med skinnene. Men toget hakket ikke slik før når den kom til strøm skinnene. Får prøve og se om jeg finner ut av det.
Til toppen
Arne Lie Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 09 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 236
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Arne Lie Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 desember 2014 kl. 10:09
Kreativ utnyttelse av et krevende areale!
Min erfaring fra anlegg med betydelig variasjon i temperatur er at kulden først og fremt gir tregheter i lok. Typisk at toppfarten er betydelig redusert før de kjøres varme. Vil tro at økt treghet i lokmaskineriet kan forsterke rykking utløst av punktvis dårlig kontakt i sporet Pga smuss.
Lykke til
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 55år
Til toppen
Larsen Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 31 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 desember 2014 kl. 19:22
Hei. Har vært opp og testet litt, og tror du kan ha rett i det du skriver. Tok lokket ned i varmen. Og tok det opp igjen noen timer etterpå. Da gikk alt på skinner igjen, ingen hakking. Er nok derfor toget hakker sånn.
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1026
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 desember 2014 kl. 15:38
Tror nok konklusjonen er at du ville spart en del trøbbel dersom du hadde temperert mj-rommet.
I dette tilfellet primært ved å isolere mot kalde flater = takflaten og områder du ikke benytter (fx der høyden er for lav).

Når det gjelder (skrå)taket, må du i tilfelle isolasjon huske på å lage en luftspalte (ca 5 cm) mellom isol. og sutaket (= takplatene som ligger på sperrene) ..
Bjørn Egil
Til toppen
Skiftetraktor Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 07 februar 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 155
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Skiftetraktor Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 april 2015 kl. 11:01
Er det noen aktivitet på loftet for tiden? :-)
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.