MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Min Gjøvikbane og litt til

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 12 oktober 2017
Land: norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Min Gjøvikbane og litt til
    Sendt: 17 oktober 2017 kl. 12:51
Det er blitt etterlyst en egen tråd fra min verden og her er den.

Jernbanemodeller er i all hovedsak konsentrert om å ha Gjøvikbanepreg.
Noen diorama er av ymse fantasi i tillegg til hovedbanen
Har eget skipsverft og fergehavn.
Planlegger jernbaneferge av typen som KDS fikk bygget på 60 tallet.

Ellers er hobbyrommet stappfullt av infomateriale om ferger og cruiseskip da dette har vært hovedinteressen i årevis. Interessen for jernbane har vel alltid vært der, men har i det senere fått mer plass og resurser. Huset er stort men består ellers av strøkne rom med antikviteter og pynt, så derfor er det bare 10 kvadrat som er til hobby, pluss et isolert lagringsrom i garasjen fordi jeg har ekstremt mye.

I perioder er jeg overkreativ og har en trang til å skape noe hele tiden, tegner, maler, skriver, bygger modeller av både bygninger og skip.

Det togtekniske kommer etter hvert, men foreløpig bygges det miljø rundt et startsett. Så bygger jeg vel ut etter hvert og kan kanskje bli med på sånne treff og messer, hvor jeg kan stille opp hele opplegget med banen, husene, fergehavnen og verftet.

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:09
Bilder fra byggingen av banen.

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:12
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:16
Planlegging av vanntårn, en dorull gjør nytten så lenge... Vanntårnet som sto på Raufoss var identisk med det som i dag er bevart ved Stryken stasjon

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:27
Vanntårn i korrekt skala med murpuss. Brukte opp igjen gammel tapet fra kjøkkenet som ble hullete da jeg rev den ned fra veggen for å pusse opp. Dermed ser det nesten ut som om deler av murpussen har falt av, akkurat slik som på vanntårnet ved Stryken. deretter vetet jeg tårnet og rullet det i noe murpulver som lå igjen etter at mureren laget nytt sluk på det nye badet i villaen. Dermed er det ekte mur på tårnet mitt og dette murpulveret viste seg å være effektivt på flere andre områder i byggingen også.

Endret av Frostnatt - 17 oktober 2017 kl. 13:28
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:29
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:34
Vanntårnet ved Stryken i all sin nåværende prakt. Jeg er ekstremt fasinert av dette bygget. Stryken er også et bra sted å se på tog som kommer ig god fart.

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:37
Koselig når de hilser i det de blir foreviget..

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:46
Bilder fra Gjøvikbanen:

Endret av Frostnatt - 17 oktober 2017 kl. 13:47
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 13:49

Fin utsikt fra førerkabinen på vei mot Eina
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 15:46
Planlegging og utførelse av Stasjonsbygning. Det første var selvsagt å ta masse bilder og faktisk ta mål fysisk av bygningen.

Jeg valgte "min egen" stasjon siden jeg bor på Raufoss. Har blitt veldi gla i denne bygningen og synes den har en interessent fasong.

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 15:48
Modellen tar form og som alle mine skipsmodeller, bygger jeg i papp. Akkurat Raufoss stasjon springer ut fra en kartong som en gang hadde verdens beste kjøpe-flatbrød fra Valdresbakst ;p

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 15:49
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 15:50
SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 15:51
SHG
Til toppen
Toftebanen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 30 august 2012
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Toftebanen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 oktober 2017 kl. 23:36
Et godt eksempel på at man får et flott sluttresultat ved bruk av en god dose fantasi og enkle midler. Flottaste dassrullen jeg har sett

Endret av Toftebanen - 17 oktober 2017 kl. 23:37
Jarle
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 oktober 2017 kl. 14:35
I går kveld bygget jeg en versjon av de nedlagte og etter hvert fjernede stasjonene Nordsinni og Skrukli på Valdresbanen. Tenkte som et lite opplegg i en sving når jeg setter opp hele banen..

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 oktober 2017 kl. 12:58
I dag ventes stor pakke fra NMJ butikken. Forøvrig er planleggingen av utvidet modellverft og verkstedhall for lok planlagt..

Stemningsbilde fra Raufoss stasjon, tidlig en høstmorgen

SHG
Til toppen
Di7 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 22 september 2015
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Di7 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 oktober 2017 kl. 21:47
Flott bygning. Smart pipe!!
Petter
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 oktober 2017 kl. 18:03
Det går stadig fremover.. Trafokiosk i messing på plass. Virkelig morsomt byggesett

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2017 kl. 13:34
Nytt bygg på Raufoss stasjon! Privet som oprinnelig sto der er herved gjenreist.

SHG
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 november 2017 kl. 13:36
SHG
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.