MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min Garasjebane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min Garasjebane

 Post Reply Post Reply
Author
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min Garasjebane
    Posted: 10 februar 2019 at 10:01
Hei.
Skal prøve meg med en Webblogg. Kanskje noen synes det er artig å se hva jeg pusler med i Garasjen.
Ja, den er isolert og varm Wink
Legger ut noen bilder først for å se hvordan det blir.


Edited by TogKris - 10 februar 2019 at 10:10
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2019 at 10:39
Øverste nivå :
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2019 at 11:03
Hei.
Her kommer hele sporplanen.
Er i tre nivåer, med en Strømkurs for hver hhv Blå, Rød og Grå.
En Helix i hjørne for å komme opp  og ned.
Nederste nivå har en Fiddle-yard med opptil 15 spor som er styrt av en Arduino.
Mittre har stasjonsområde med bl.a. Dreieskive.
Øverste er kun en sløyfe med fjell og borg.
 
Er ikke helt ferdig så jeg tar gjerne i mot tips/forslag.
 
Vet det er rom for forbedringer. En ting jeg angrer på er at jeg skulle ha laget en Helix i hvert hjørne. En for opp og en for ned og så kunne jeg lagt dobbeltspor rundt hele.
Men ett sted må man jo stoppe.
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2019 at 19:36
Her kommer et bilde av en egenprodusert PowerSupply.
Den gir 4 stk 17 V AC, men kan levere opptil 8 stk.
I tillegg har den 5 og 12 V DC.
Alle uttak har egen sikring som har reddet meg flere ganger. Exclamation
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2019 at 16:36
Her kommet et bilde av FiddleYard'en. Her ble det mye prøving og feiling.
En ting som jeg vurderte lenge var om jeg skulle bygge ramma i aluminium eller kanskje stål.
Dette for å opprettholde stivheten - spes ved temperatur- og fukt-variasjoner.
Jeg falt ned på at ver1 kunne bygges i tre - og så langt ser det ut til å fungere.
Blir det helt galt kan jeg bytte senere.
 
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2019 at 16:58
Ser ut til at du lager en ramme med mange tverrstivere slik at den blir stabil i horisontalplanet. Det jeg ville bekymre meg for er stivheten i vertikalplanet. Erfaringsmessig har slike rammer lett for å synke noe ned mellom ben/bukker når man får lastet dem opp med skinner, bygninger, landskap og tekniske installasjoner. Hvor tykke plater man har oppå rammen er helt betydningsløst, det er rammevangenes høyde som avgjør stivheten.
Så vidt jeg kan se er materialene 1x2" eller noe sånt, det er etter min mening alt for lite. Rammen bør være minst 10 cm høy, gjerne en del mer for å sikre tilstrekkelig stabilitet. Riktignok ser det ut til at rammen i forgrunnen er dobbel, men det er stivheten i hvert enkelt rammeelement som er viktigst.
Jeg vil anbefale å bytte ut materialene i hovedrammen med bredere (altså høyere) dimensjoner før det er for sent. Tykkelsen (bredden) har lite å si, man kan godt bruke finérplate.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2019 at 19:26
Takk for innspill.
Har prøvd med forskjellige varianter i tre - 2"4, 2"2 og 2"1 - med støtteben på midten uten at det har sunket merkbart. Har fått tilbud et mekanisk verksted på en stålramme som jeg sannsynligvis kjøper om treramma begynner å synke. Men so far so good.
Stålskinnene som plata 'ruller' på er og veldig stive.
 
Et annet problem jeg hadde var å få skinnene montert likt på begge sider. Altså at skinnene traff hverandre på både inn- og ut-kjøring. Det løste jeg veldig enkelt; INN er helt nøyaktig, mens det er en liten 'trakt'-funksjon ved UT. Betyr at jeg har ca 6-7 mm å gå på ved UT. Humper bittelitt ved utkjøring, men ikke mer enn passasjerene tåler. Har ikke fått noen klager ennå Wink
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2019 at 22:06
Her kommer et bilde av styringen av Fiddleyarden. Det er en Arduino Mega samt noe elektronikk for Keyboard, Display, LED, Optocoupler og InfraRed.
Og jording er viktig. Glemmer man det skjer rare ting.
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
TogKris View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2013
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TogKris Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2019 at 10:31
Nå er elektronikken på plass og første testkjøringer utført. Gikk over all forventning - dog med litt småjusteringer. Et spørsmål er hvor mye sikkerhet må jeg legge inn. F.eks skal jo ikke Fiddelyarden bevege seg om det står en tog/vogn  i 'mellomrommet'. Lagt inn ett par IR-Led ved INN og UT samt noen under plata. Så langt har det ikke skjedd noen større ulykker. Men jeg følger intenst med nå i begynnelsen (med fingeren på STOP-knappen).
 
Neste blir å sette på flere lok og se hvordan det blirShocked
 
Mvh Kris

Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.