Min Garasjebane |
Svar ![]() |
Forfatter | |
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10 februar 2019 kl. 10:01 |
Hei.
Skal prøve meg med en Webblogg. Kanskje noen synes det er artig å se hva jeg pusler med i Garasjen. Ja, den er isolert og varm ![]() Legger ut noen bilder først for å se hvordan det blir.
Endret av TogKris - 10 februar 2019 kl. 10:10 |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Øverste nivå :
![]() |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei.
Her kommer hele sporplanen. Er i tre nivåer, med en Strømkurs for hver hhv Blå, Rød og Grå. En Helix i hjørne for å komme opp og ned. Nederste nivå har en Fiddle-yard med opptil 15 spor som er styrt av en Arduino. Mittre har stasjonsområde med bl.a. Dreieskive. Øverste er kun en sløyfe med fjell og borg. Er ikke helt ferdig så jeg tar gjerne i mot tips/forslag. Vet det er rom for forbedringer. En ting jeg angrer på er at jeg skulle ha laget en Helix i hvert hjørne. En for opp og en for ned og så kunne jeg lagt dobbeltspor rundt hele. Men ett sted må man jo stoppe. ![]() |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kommer et bilde av en egenprodusert PowerSupply.
Den gir 4 stk 17 V AC, men kan levere opptil 8 stk. I tillegg har den 5 og 12 V DC. Alle uttak har egen sikring som har reddet meg flere ganger. ![]() |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kommet et bilde av FiddleYard'en. Her ble det mye prøving og feiling.
En ting som jeg vurderte lenge var om jeg skulle bygge ramma i aluminium eller kanskje stål. Dette for å opprettholde stivheten - spes ved temperatur- og fukt-variasjoner. Jeg falt ned på at ver1 kunne bygges i tre - og så langt ser det ut til å fungere. Blir det helt galt kan jeg bytte senere. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 17 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser ut til at du lager en ramme med mange tverrstivere slik at den blir stabil i horisontalplanet. Det jeg ville bekymre meg for er stivheten i vertikalplanet. Erfaringsmessig har slike rammer lett for å synke noe ned mellom ben/bukker når man får lastet dem opp med skinner, bygninger, landskap og tekniske installasjoner. Hvor tykke plater man har oppå rammen er helt betydningsløst, det er rammevangenes høyde som avgjør stivheten. Så vidt jeg kan se er materialene 1x2" eller noe sånt, det er etter min mening alt for lite. Rammen bør være minst 10 cm høy, gjerne en del mer for å sikre tilstrekkelig stabilitet. Riktignok ser det ut til at rammen i forgrunnen er dobbel, men det er stivheten i hvert enkelt rammeelement som er viktigst. Jeg vil anbefale å bytte ut materialene i hovedrammen med bredere (altså høyere) dimensjoner før det er for sent. Tykkelsen (bredden) har lite å si, man kan godt bruke finérplate.
|
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for innspill.
Har prøvd med forskjellige varianter i tre - 2"4, 2"2 og 2"1 - med støtteben på midten uten at det har sunket merkbart. Har fått tilbud et mekanisk verksted på en stålramme som jeg sannsynligvis kjøper om treramma begynner å synke. Men so far so good. Stålskinnene som plata 'ruller' på er og veldig stive. Et annet problem jeg hadde var å få skinnene montert likt på begge sider. Altså at skinnene traff hverandre på både inn- og ut-kjøring. Det løste jeg veldig enkelt; INN er helt nøyaktig, mens det er en liten 'trakt'-funksjon ved UT. Betyr at jeg har ca 6-7 mm å gå på ved UT. Humper bittelitt ved utkjøring, men ikke mer enn passasjerene tåler. Har ikke fått noen klager ennå
![]() |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
|
TogKris ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 05 februar 2013 Status: Utlogget Points: 50 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her kommer et bilde av styringen av Fiddleyarden. Det er en Arduino Mega samt noe elektronikk for Keyboard, Display, LED, Optocoupler og InfraRed.
Og jording er viktig. Glemmer man det skjer rare ting. |
|
Mvh Kris
Märklin K HO, Tysk/Sveits, IBOX, Viessmann, LDT, Arduino, TC Gold 9. |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |