MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Militære jernbaner i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Militære jernbaner i modell

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 17:06
Hei!
 
Dersom det er noen på forumet som leser denne tråden med litt dypere interesse utover enn "hvilket militært anlegg er det Roger"n har postet en link til denne gang", vil jeg anbefale augustnummeret av Model Rail, da dette er en "Military Special".
 
Som abonnent ser ihvertfall jeg frem til utgaven.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 12:24
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

En annen "militærbane" fra virkeligheten som kunne blitt en interessant modell, er miniatyrbanen RH&DR (Romney Hythe & Dymchurch railway). Denne miniatyrbanen er over 21.5 km lang og er omtrent proporsjonert i skala 1:3. Den bringer selvsagt reisende.

Under den andre verdenskrig fantes verdens eneste pansertog i miniatyr på denne banen, da ett av banens tog ble pansret og bestykket med mitraljøser og anit-tanks rifler. Toget ble brukt til oppgaver som observasjon og vakthold under oppførelsen av PLUTO (Pipe Line Under The Ocean), som skulle forsyne de allierte styrkene på kontinentet med drivstoff.

Merittlisten til dette "miniatyr pansertoget" er ikke særlig lang, men det påstås at det har skutt ned ett tysk bombefly på veg til/fra London. En annen kilde sier imidlertid at det var snakk om ett tysk jagerbomber fly som observerte "pansertoget", på veg til London. For å eventuellt slippe å fly hele veien til London, ville det angripe og slippe bombelasten sin på pansertoget istedet, og således kunne returnere til egen flyplass raskere. Den tyske jagerbomberen skal under dette angrepet ha styrtet fordi det kom for nærme bakken. -Den tyske piloten skal visstonk ha trodd at dette var ett tog i naturlig størrelse, og ikke en skala modell i 1:3. Synsbedrag?

I modell ville man kunne byggd dette "miniatyr pansertoget" i britisk N-skala meteriell (fra Graham Farrish), supplert med figurer og tilbehør i 0-skala, eller man kunne benyttet TT-skala materiell sammen med skala 1:35 figurer og tilbehør.

Det finnes få bilder av dette toget og det jeg fant er kopibeskyttet, og kan derfor sees på denne linken her.

Til tross for at banen har vært i "ordinær" drift, og etterhvert kun i turismeøyemed, må vel RH&DRs "pansertog" kunne sies å være en (slags) "militær jernbanemodell" allikevell. Jeg har kommet over ett filmklipp som heter "Toy" Trains Goes To War, for de som vil se mer av denne klassikeren. Jeg har forøvrig funnet ut at flyet som trolig styrtet var en Messerschmidt Bf109, og altså ingen bomber, eller jagerbomber.
 
Snurr film!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 03:10
Hei!
 
Lite anlegg, STOR "stridsvogn". Det er ikke ofte man ser en P1000 "Ratte" i H0:
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2009 at 01:25
Hei!
 
Jeg har tidligere i denne tråden postet bilder og linker til Andy Beresfords "Port Suzy", og det er tydelig at enkelte anlegg vokser litt med årene. Port Suzy på Northampton & District NG modellers open day 2009:
 

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2009 at 07:25
Hei!
 
Mick Hill er mannen bak "Railways at War - Somewhere in England".
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2009 at 17:47
Hei!
 
Alain Kap fra Luxenbourg har leget et mikro-anlegg som han kaller "Higgins Boats New Orleans":

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2010 at 00:49
Hei!
 
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Forresten, apropos krig, jeg har en skisse til et bitte lite anlegg - en
sydhavsøy, tysk besittelse under 1. verdenskrig, med en liten havn med
en ubåt, og en jernbane rundt øya, der min lille Trix Glasskasten kunne
surre rundt. Mye støpejern og nagler! Og Corto Maltese i kulissene...
 
Skulle du fremdeles få rundt med slike planer, kan det se ut til at Hät kommer med ett par slike tyske kolonisett i løpet av året. De er i 1:72, så den der "Glasskasten" får bli en noe smalsporet og forminsket variant i så fall....  Wink
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2010 at 22:03
Hei!
 
Det omtales som ett diorama, men fremstår mer som ett slags anlegg. -Dog ikke i "FineScale-segmentet" Wink
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2010 at 10:02
Hei!
 
Trevor Mooney har både album og linker til Youtube-klipp av "militære" anlegg i både N- og 00-skala. Liker man slike anlegg er hjemmesiden hans verdt en titt.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2010 at 00:01

Militære dioramaer her:

 
Hilsen
JanT


Edited by JanT - 25 desember 2010 at 00:01
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2010 at 00:15
Var masse flott der! Ikke bare tog!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 02:56
Hei!
 
Dersom noen (fremdeles) leser denne tråden, og med så pass stor interesse for slike baner at man kunne tenke seg en 'militær jernbane' i modell selv, har Hornby kommet med 'instant'-varianten. Wink
Om den holder like høy standard som dioramaene på forrige side i denne tråd er vel heller tvilsomt, noe dette bildet vitner om.......
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:43
Aner en liten sammenblanding av tidsepoker (damplok / Humvee).
Men krigsleketøy er kanskje det som skal til for å få den yngre garde interessert i modelltog?
 
Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 23:06
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Men krigsleketøy er kanskje det som skal til for å få den yngre garde interessert i modelltog?
 
Ja, kanskje det. Men denne varianten fra Hornby er jo relativt "kjedelig" i forhold til det militærtogsettet jeg husker Hornby produserte på begynnelsen av 80-tallet (og som jeg dessverre aldri fikk). Jeg har forsøkt å finne bilde av dette settet på nettet, men dessverre uten hell. Det bestod av elementer fra Tri-Angs Battle Space-serie, og bestod av:

Men dette var som sagt på begynnelsen av 80-tallet, og 'forbudet' mot krigsleker var like om hjørnet og det fikk derfor ingen lang levetid i Hornbys produkt-sortiment.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 12:34

Det er lenge siden navnet Triang forsvant, men du kan søke på RS50 The Defender Set eller RS80 Task Force Action Set. Du kan helt sikkert skaffe noe av dette på ebay. Lykke til!Smile

---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 21:59
Hei!
 
Takker Tom!
Det var Hornby R.580 fra 1982 jeg hadde i tankene med innlegget over.
Det er kanskje ikke så viktig for meg lenger, men "leke-verdien" overfor Gutta mine hjemme kan kanskje rettferdiggjøre ett kjøp....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2011 at 00:33
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg har ihvertfall funnet noen i N-skala bygget av en allsidig modellbygger, Stephen A. Carr:

Stephen A. Carr ser ut til å være i gang med sitt neste militære N-skala anlegg, og det later til å være omfangsrikt i både størrelse og innehold. Det skal bli spennende å følge fortsettelsen.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2011 at 00:44
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Stephen A. Carr ser ut til å være i gang med sitt neste militære N-skala anlegg, og det later til å være omfangsrikt i både størrelse og innehold. Det skal bli spennende å følge fortsettelsen.
 
Dette anlegget heter "Conor's Run" 1943 Somewhere in England, og følgende tråd hos AMR er vel det nærmeste man kommer en blogg for de som ønsker å følge utviklingen av dette anlegget:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 23:19
Jeg er vokst opp rett i nærheten av Batteri Vara på Møvik og der er det en ammunisjonsbane. Du kan se film om den her på denne linken:
 
 
Det ble bygd en stor kanonstilling som står den dag i dag og en enorm kasematt, men i den siste ble det aldri installert noen kanon. Det var imildertid gjort ferdig sidespor til den såvidt jeg husker. Det vises en tunnelportal på videoen. Kan helt sikkert bli et flott diorama. Det ligger flere videoer om Vara på Youtube.
 
mvh
Terje
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 23:26
Det ligger også noen fine bilder av både kanon og tog og spor og svongskiver hjemmesiden til kanonmuseet: www.kanonmuseet.no
 
mvh
Terje
Terje
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 02:27
Hei!
 
Originally posted by TerjeS TerjeS wrote:

Jeg er vokst opp rett i nærheten av Batteri Vara på Møvik og der er det en ammunisjonsbane.
 
Den kunne sikkert la seg gjenskape med denne fra Busch:
 
 
Og denne fra Pn Sud Modellisme:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 00:01
Hei!
 
Originally posted by TerjeS TerjeS wrote:

Jeg er vokst opp rett i nærheten av Batteri Vara på Møvik og der er det en ammunisjonsbane.
 
Siden du vokste opp like i nærheten av Møvik fort, kan vel kanskje du bekrefte eller avkrefte om jernbanen fremdeles var i bruk etter krigen og KA overtokk, og evt. hvor lenge den var i drift?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 22:40
Vi utforsket stort sett området (var inngjerdet og vaktmann på den tiden), men jeg kan prøve å sjekke noen kilder i hjemstrøket.
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 00:31
Hei!
Har sjekket litt og har følgende:
Banen var en 600mm bane og hadde et firesylindret diesellok. Det første loket endte sine dager på 60-tallet i Marvika marinebase i Kristiansand. Da planene for bevaring av Møvik fort kom på plass fikk de et tilsvarende lok fra Horten.
 
Banen på Møvik supplerte 4 kanoner (den 4de kom aldri på plass), alle 38mm utviklet for Tirpitz og Bismarck. Banen (se link nedenfor til besøkskart) gikk fra kanon I og II nordover ca.800 m til to ammunisjonsbunkre og så ut igjen mot kanon III og IV (sporskifter for å komme til disse to). De som idag kjenner fortet mener at mest sannsynlig bare var et lokomitv der fordi det var lagret ca. 100 runder ammunisjon i hver kanon.
 
Det ble også bygget et tilsvarende fort ved Hanstholm i Danmark slik at Møvik og Hanstholm kunne dekke store deler av Skagerak. Hanstholm sitt orginale lokomotiv er et ensylindret diesel lok som idag står utstilt i en av tunellene der.
 
banen var inntakt fram til en vedtok å selge kanonene som skrap. Fortet ble nedlagt i 1958
 
Terje
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 12:26
Hei!
 
Takker for rask tilbakemelding.
 
Originally posted by TerjeS TerjeS wrote:

Det ble også bygget et tilsvarende fort ved Hanstholm i Danmark slik at Møvik og Hanstholm kunne dekke store deler av Skagerak. Hanstholm sitt orginale lokomotiv er et ensylindret diesel lok som idag står utstilt i en av tunellene der.
 
Hva der angår ammunisjonsbanen på Hanstholm er denne i drift, hvor publikum kan reise med ombygde vogner (Ihvertdall når jeg besøkte fortet). Banen er en "rundbane" på festningsområdet, og går blandt annet gjennom én av kanonstillingene der (trangt!). Jeg har hørt rykter om at det finnes fremtidige planer om å sette i stand banen på Møvik også for drift.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2011 at 16:24
Tyske smalsporsbaner i forbindelse med festningsanlegg hadde skjelden noen strategisk betydning. Dette var ofte provisorisk anlagte baner som ble brukt under anleggsperioden og seinere demontert. Materiellet tilhørte derfor oftest de tyske hovedentrepenører og ikke de militære. Noen unntak er det imidlertid, da oftest i forbindelse med ammunisjonsdepoter i fjellanlegg.
Dette kan dokumenteres ved at slike baner var skjeldent inntegnet på tyske kart - som forøvrig var veldig detaljerte mht. andre detaljer som veier og byggninger. På engelske kart fra krigen, er disse baner ofte tegnet inn da man der ikke visste hvilken betydning de hadde.
At tyskerne også benyttet slike baner til transport av militært matriell, var naturlig når de først lå der. Kystbatterier som Vara hadde forøvrig tung ammunisjon der granatene var levert sammen med kanonløpet og nummerert i den rekkefølge de skulle skytes (økende dimensjon etter slittasje i løpet). Derfor ble vel all ammunisjon transportert til bunkers under annleggsperioden og det var lite behov for "etterfylling".
 
Forøvrig var det et jernbanebatteri i Norge på 50-tallet. Det ble brukt en gang under øvelse på Ofotbanen i 1954. Det står en artikkel om dette i "Norsk Artelleri-Tidsskrift" Hefte 3/1984.
Forfatteren, tidligere Ob.lt. Karl H. Fredriksen lever ennå og jeg snakket med han om dette for en del år siden.
Dette toget som ble lagret i "kanonhallen" på Rombak stasjon skulle opprinnelig bestå av:
Et damplok i hver ende.
4 tenderrammer (fra Type 61?) med en 10,5 mm. feltkanon Schneider M/13 montert faskrudd på lavett.
3 CF-vogner (bl.a. 488) for stabsfunksjoner.
4 Gf-vogner som kunne innredes til troppetransport (28 mann i hver vogn) - en til proviant, en til ammo.
2 Np-vogner med en 20mm. LVK og en 12,7mm. mitr. i hver.
Togsettet var satt opp slik: Lok - CF - Gf - Np - kanonvogn - kanonvogn - kanonvogn - kanonvogn - Np - Gf(ammo) - Gf - CF - Gf - CF - lok
Så vidt vites, var dette toget brukt kun en gang under øvelse og ekstisterte kun få år.


Edited by Kjell H. - 15 mai 2011 at 16:30
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 11:20
Hei!
 
Det er ett slags militært tema og nærvær på denne modelljernbanen også. -I hvertfall sånn etterspillsmessig, når "landet atter en gang må bygges opp igjen".
 
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 13:18
Smalsporbaner ble brukt under anleggsdrift av tyskerene under 2 omstendigheter. enten når store masse/godsmengder skulle forflyttes eller når lendet var uegnet for veitransport. Det siste var særlig under anleggsdrift i myrlendte områder der marktrykket (under svillene) er lavere enn for for veitransport og en skikkelig fundamentering av vei er for omfattende.
Det kan i denne forbindelse nevnes at tyskerene transporterte 40.000 tonn sement til rullebanen på Lista Flyplass på vei og ikke jernbane. - Den var først klar noen måneder seinere! Mye av transport i forbindelse med utfylling og grøfting/drenering av området der flyplassen ligger ble foretatt med jernbane da grunnen var for dårlig til veitransport.
 
Ellers var bombing av norske byer såpass begrenset at det ikke var hensiktsmessig å benytte jernbane. Norske hus er gjerne av tre og de brenner nesten helt opp. Da blir event. "restmasse" liten.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 16:37
Hei!
 
Kjell har selvsagt rett i at majoriteten av de "militære" smalsporbanene i Norge var rene anleggsbaner. Av den grunn fanger sporene, banene, funicularbanen eller trallebanene på Møvik, Mellomøya, Østøya, Melsomvik, Hambårneset, Hofstad, Gaustad, Trolldalen og Ladehammeren min interresse nettopp fordi de hadde funksjoner som gikk utover anleggsperioden.
 
Det skal også ha vært en jernbane på Fjell festning, men jeg er noe usikker på grunnen til den ble anlagt, hvilken funksjon den hadde og hvor lenge den var i drift.
Vet du samtidig om jernbanen anlagt på Ørlandet fikk noen funksjon utover anleggsperioden? Sporene som lå  på flystasjonen skal visstnok ha ligget i mange år etter krigen.
 
Ellers anbefales denne linken hos Kystfort (krever pålogging for å se bildene).
 
Ellers er jo følgende bilder ett interessant forbilde til en liten militær jernbane i modell (microanlegg?):

 



Edited by Roger - 21 mai 2011 at 16:40
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 12:21
Jeg kjenner ikke anleggsbanene på Ørlandet - beklager Roger!
Jaktet en del år på informasjon om det smalspornett som var på Lista. Det ble en artikkel i et nummer av PS for en del år siden. Beste kilde til hvor slike baner har gått, er faktisk engelske kart fra krigen! Disse er basert på flyfoto og ble jamnlig oppdatert. Jeg fikk tilgang på 2-3 slike over Lista. De var tegnet med et par års intervall. Det som forbauset meg mest, var hvor mange endringer det var på hver versjon når det gjaldt slike baner. Kartet ga nok et øyeblikksbilde av sporene som ellers ble lagt og revet opp etter som anlegget skred frem. At slike baner kan avsette spor i terrenget mange år etter, er helt vanlig. På slutten av 60-tallet var det mange spor etter banene på Lista - men de er borte nå.
Mange steder der det var pukkverk, sandtak/sandvaskeanlegg ol. tilknyttet et større festningsanlegg, ble banen beholdt etter selve hovedanlegget var ferdigstillt. Sand og stein/pukk ble da ofte utskipet fra nærmeste havneanlegg og brukt på andre anlegg der slik infrastruktur ikke var tilgjengelig. Dette var også tilfelle på Lista.
 
Anlegg som ikke var ferdig i 1945 og hadde materiell, tilfalt dette oftest "Direktoratet for fientlig eiendom" og ble solgt etter krigen som skrap. Noe materiell ble også utslitt/ødelagt og eieren fant det ikke regningssvarende å transportere dette tilbake til Tyskland etter oppdraget var ferdig. Dette ble også etterlatt.
Man må huske på at etter Rommel var på befaring i Norge høsten 1944 (etter Normandie) og så på de norske kystfortene, var konklusjonen at de var for dårlige til å kunne motstå et alliert angrep. Mange anlegg ble derfor oppgitt halvferdige av tyskerne og de private, tyske hovedentrepenører fikk det travelt med å pakke sammen i løpet av vinteren 44/45 og utover våren. De tok nok med seg det beste materiellet hjem igjen?
 
Når man ser på den militære betydning av disse små banestumper, er den nok beskjeden? Tyskerne hadde få kystbatterier (med > 150mm. kanoner) der ammunisjonen er for tung til å håndteres manuelt.
Ammunisjonsbaner var derfor mer vanlige for transport av torpedoer og ammunisjon den korte strekningen fra fjellanlegg og til tilhørende kai. De tilhørte vel dessuten også Kriegsmarine?
 
For de som er interessert, anbefales boken: Tyske kystfort i Norge (1982) av Jan Egil Fjørtoft. (Den er forlengst utsolgt - men finnes kanskje på biblioteket?)


Edited by Kjell H. - 22 mai 2011 at 17:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.