Militære jernbaner i modell |
Post Reply | Page <1 23456> |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dersom det er noen på forumet som leser denne tråden med litt dypere interesse utover enn "hvilket militært anlegg er det Roger"n har postet en link til denne gang", vil jeg anbefale augustnummeret av Model Rail, da dette er en "Military Special".
Som abonnent ser ihvertfall jeg frem til utgaven.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Til tross for at banen har vært i "ordinær" drift, og etterhvert kun i turismeøyemed, må vel RH&DRs "pansertog" kunne sies å være en (slags) "militær jernbanemodell" allikevell. Jeg har kommet over ett filmklipp som heter "Toy" Trains Goes To War, for de som vil se mer av denne klassikeren. Jeg har forøvrig funnet ut at flyet som trolig styrtet var en Messerschmidt Bf109, og altså ingen bomber, eller jagerbomber.
Snurr film!
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Lite anlegg, STOR "stridsvogn". Det er ikke ofte man ser en P1000 "Ratte" i H0:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Mick Hill er mannen bak "Railways at War - Somewhere in England".
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Alain Kap fra Luxenbourg har leget et mikro-anlegg som han kaller "Higgins Boats New Orleans":
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Skulle du fremdeles få rundt med slike planer, kan det se ut til at Hät kommer med ett par slike tyske kolonisett i løpet av året. De er i 1:72, så den der "Glasskasten" får bli en noe smalsporet og forminsket variant i så fall....
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det omtales som ett diorama, men fremstår mer som ett slags anlegg. -Dog ikke i "FineScale-segmentet"
Link: Reichsbahn Diorama
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Trevor Mooney har både album og linker til Youtube-klipp av "militære" anlegg i både N- og 00-skala. Liker man slike anlegg er hjemmesiden hans verdt en titt.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Militære dioramaer her: Hilsen
JanT Edited by JanT - 25 desember 2010 at 00:01 |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var masse flott der! Ikke bare tog!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dersom noen (fremdeles) leser denne tråden, og med så pass stor interesse for slike baner at man kunne tenke seg en 'militær jernbane' i modell selv, har Hornby kommet med 'instant'-varianten.
Om den holder like høy standard som dioramaene på forrige side i denne tråd er vel heller tvilsomt, noe dette bildet vitner om.......
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aner en liten sammenblanding av tidsepoker (damplok / Humvee).
Men krigsleketøy er kanskje det som skal til for å få den yngre garde interessert i modelltog?
Petter
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Ja, kanskje det. Men denne varianten fra Hornby er jo relativt "kjedelig" i forhold til det militærtogsettet jeg husker Hornby produserte på begynnelsen av 80-tallet (og som jeg dessverre aldri fikk). Jeg har forsøkt å finne bilde av dette settet på nettet, men dessverre uten hell. Det bestod av elementer fra Tri-Angs Battle Space-serie, og bestod av:
Men dette var som sagt på begynnelsen av 80-tallet, og 'forbudet' mot krigsleker var like om hjørnet og det fikk derfor ingen lang levetid i Hornbys produkt-sortiment. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er lenge siden navnet Triang forsvant, men du kan søke på RS50 The Defender Set eller RS80 Task Force Action Set. Du kan helt sikkert skaffe noe av dette på ebay. Lykke til! |
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takker Tom!
Det var Hornby R.580 fra 1982 jeg hadde i tankene med innlegget over.
Det er kanskje ikke så viktig for meg lenger, men "leke-verdien" overfor Gutta mine hjemme kan kanskje rettferdiggjøre ett kjøp....
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Stephen A. Carr ser ut til å være i gang med sitt neste militære N-skala anlegg, og det later til å være omfangsrikt i både størrelse og innehold. Det skal bli spennende å følge fortsettelsen. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dette anlegget heter "Conor's Run" 1943 Somewhere in England, og følgende tråd hos AMR er vel det nærmeste man kommer en blogg for de som ønsker å følge utviklingen av dette anlegget:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er vokst opp rett i nærheten av Batteri Vara på Møvik og der er det en ammunisjonsbane. Du kan se film om den her på denne linken:
Det ble bygd en stor kanonstilling som står den dag i dag og en enorm kasematt, men i den siste ble det aldri installert noen kanon. Det var imildertid gjort ferdig sidespor til den såvidt jeg husker. Det vises en tunnelportal på videoen. Kan helt sikkert bli et flott diorama. Det ligger flere videoer om Vara på Youtube.
mvh
Terje
|
|
Terje
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ligger også noen fine bilder av både kanon og tog og spor og svongskiver hjemmesiden til kanonmuseet: www.kanonmuseet.no
mvh
Terje
|
|
Terje
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Den kunne sikkert la seg gjenskape med denne fra Busch:
Og denne fra Pn Sud Modellisme:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Siden du vokste opp like i nærheten av Møvik fort, kan vel kanskje du bekrefte eller avkrefte om jernbanen fremdeles var i bruk etter krigen og KA overtokk, og evt. hvor lenge den var i drift?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi utforsket stort sett området (var inngjerdet og vaktmann på den tiden), men jeg kan prøve å sjekke noen kilder i hjemstrøket.
|
|
Terje
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Har sjekket litt og har følgende:
Banen var en 600mm bane og hadde et firesylindret diesellok. Det første loket endte sine dager på 60-tallet i Marvika marinebase i Kristiansand. Da planene for bevaring av Møvik fort kom på plass fikk de et tilsvarende lok fra Horten.
Banen på Møvik supplerte 4 kanoner (den 4de kom aldri på plass), alle 38mm utviklet for Tirpitz og Bismarck. Banen (se link nedenfor til besøkskart) gikk fra kanon I og II nordover ca.800 m til to ammunisjonsbunkre og så ut igjen mot kanon III og IV (sporskifter for å komme til disse to). De som idag kjenner fortet mener at mest sannsynlig bare var et lokomitv der fordi det var lagret ca. 100 runder ammunisjon i hver kanon.
Det ble også bygget et tilsvarende fort ved Hanstholm i Danmark slik at Møvik og Hanstholm kunne dekke store deler av Skagerak. Hanstholm sitt orginale lokomotiv er et ensylindret diesel lok som idag står utstilt i en av tunellene der.
banen var inntakt fram til en vedtok å selge kanonene som skrap. Fortet ble nedlagt i 1958
|
|
Terje
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takker for rask tilbakemelding.
Hva der angår ammunisjonsbanen på Hanstholm er denne i drift, hvor publikum kan reise med ombygde vogner (Ihvertdall når jeg besøkte fortet). Banen er en "rundbane" på festningsområdet, og går blandt annet gjennom én av kanonstillingene der (trangt!). Jeg har hørt rykter om at det finnes fremtidige planer om å sette i stand banen på Møvik også for drift.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tyske smalsporsbaner i forbindelse med festningsanlegg hadde skjelden noen strategisk betydning. Dette var ofte provisorisk anlagte baner som ble brukt under anleggsperioden og seinere demontert. Materiellet tilhørte derfor oftest de tyske hovedentrepenører og ikke de militære. Noen unntak er det imidlertid, da oftest i forbindelse med ammunisjonsdepoter i fjellanlegg.
Dette kan dokumenteres ved at slike baner var skjeldent inntegnet på tyske kart - som forøvrig var veldig detaljerte mht. andre detaljer som veier og byggninger. På engelske kart fra krigen, er disse baner ofte tegnet inn da man der ikke visste hvilken betydning de hadde.
At tyskerne også benyttet slike baner til transport av militært matriell, var naturlig når de først lå der. Kystbatterier som Vara hadde forøvrig tung ammunisjon der granatene var levert sammen med kanonløpet og nummerert i den rekkefølge de skulle skytes (økende dimensjon etter slittasje i løpet). Derfor ble vel all ammunisjon transportert til bunkers under annleggsperioden og det var lite behov for "etterfylling".
Forøvrig var det et jernbanebatteri i Norge på 50-tallet. Det ble brukt en gang under øvelse på Ofotbanen i 1954. Det står en artikkel om dette i "Norsk Artelleri-Tidsskrift" Hefte 3/1984.
Forfatteren, tidligere Ob.lt. Karl H. Fredriksen lever ennå og jeg snakket med han om dette for en del år siden.
Dette toget som ble lagret i "kanonhallen" på Rombak stasjon skulle opprinnelig bestå av:
Et damplok i hver ende.
4 tenderrammer (fra Type 61?) med en 10,5 mm. feltkanon Schneider M/13 montert faskrudd på lavett.
3 CF-vogner (bl.a. 488) for stabsfunksjoner.
4 Gf-vogner som kunne innredes til troppetransport (28 mann i hver vogn) - en til proviant, en til ammo.
2 Np-vogner med en 20mm. LVK og en 12,7mm. mitr. i hver.
Togsettet var satt opp slik: Lok - CF - Gf - Np - kanonvogn - kanonvogn - kanonvogn - kanonvogn - Np - Gf(ammo) - Gf - CF - Gf - CF - lok
Så vidt vites, var dette toget brukt kun en gang under øvelse og ekstisterte kun få år. Edited by Kjell H. - 15 mai 2011 at 16:30 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det er ett slags militært tema og nærvær på denne modelljernbanen også. -I hvertfall sånn etterspillsmessig, når "landet atter en gang må bygges opp igjen".
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Smalsporbaner ble brukt under anleggsdrift av tyskerene under 2 omstendigheter. enten når store masse/godsmengder skulle forflyttes eller når lendet var uegnet for veitransport. Det siste var særlig under anleggsdrift i myrlendte områder der marktrykket (under svillene) er lavere enn for for veitransport og en skikkelig fundamentering av vei er for omfattende.
Det kan i denne forbindelse nevnes at tyskerene transporterte 40.000 tonn sement til rullebanen på Lista Flyplass på vei og ikke jernbane. - Den var først klar noen måneder seinere! Mye av transport i forbindelse med utfylling og grøfting/drenering av området der flyplassen ligger ble foretatt med jernbane da grunnen var for dårlig til veitransport.
Ellers var bombing av norske byer såpass begrenset at det ikke var hensiktsmessig å benytte jernbane. Norske hus er gjerne av tre og de brenner nesten helt opp. Da blir event. "restmasse" liten.
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Kjell har selvsagt rett i at majoriteten av de "militære" smalsporbanene i Norge var rene anleggsbaner. Av den grunn fanger sporene, banene, funicularbanen eller trallebanene på Møvik, Mellomøya, Østøya, Melsomvik, Hambårneset, Hofstad, Gaustad, Trolldalen og Ladehammeren min interresse nettopp fordi de hadde funksjoner som gikk utover anleggsperioden.
Det skal også ha vært en jernbane på Fjell festning, men jeg er noe usikker på grunnen til den ble anlagt, hvilken funksjon den hadde og hvor lenge den var i drift.
Vet du samtidig om jernbanen anlagt på Ørlandet fikk noen funksjon utover anleggsperioden? Sporene som lå på flystasjonen skal visstnok ha ligget i mange år etter krigen.
Ellers anbefales denne linken hos Kystfort (krever pålogging for å se bildene).
Ellers er jo følgende bilder ett interessant forbilde til en liten militær jernbane i modell (microanlegg?):
Edited by Roger - 21 mai 2011 at 16:40 |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjenner ikke anleggsbanene på Ørlandet - beklager Roger!
Jaktet en del år på informasjon om det smalspornett som var på Lista. Det ble en artikkel i et nummer av PS for en del år siden. Beste kilde til hvor slike baner har gått, er faktisk engelske kart fra krigen! Disse er basert på flyfoto og ble jamnlig oppdatert. Jeg fikk tilgang på 2-3 slike over Lista. De var tegnet med et par års intervall. Det som forbauset meg mest, var hvor mange endringer det var på hver versjon når det gjaldt slike baner. Kartet ga nok et øyeblikksbilde av sporene som ellers ble lagt og revet opp etter som anlegget skred frem. At slike baner kan avsette spor i terrenget mange år etter, er helt vanlig. På slutten av 60-tallet var det mange spor etter banene på Lista - men de er borte nå.
Mange steder der det var pukkverk, sandtak/sandvaskeanlegg ol. tilknyttet et større festningsanlegg, ble banen beholdt etter selve hovedanlegget var ferdigstillt. Sand og stein/pukk ble da ofte utskipet fra nærmeste havneanlegg og brukt på andre anlegg der slik infrastruktur ikke var tilgjengelig. Dette var også tilfelle på Lista.
Anlegg som ikke var ferdig i 1945 og hadde materiell, tilfalt dette oftest "Direktoratet for fientlig eiendom" og ble solgt etter krigen som skrap. Noe materiell ble også utslitt/ødelagt og eieren fant det ikke regningssvarende å transportere dette tilbake til Tyskland etter oppdraget var ferdig. Dette ble også etterlatt.
Man må huske på at etter Rommel var på befaring i Norge høsten 1944 (etter Normandie) og så på de norske kystfortene, var konklusjonen at de var for dårlige til å kunne motstå et alliert angrep. Mange anlegg ble derfor oppgitt halvferdige av tyskerne og de private, tyske hovedentrepenører fikk det travelt med å pakke sammen i løpet av vinteren 44/45 og utover våren. De tok nok med seg det beste materiellet hjem igjen?
Når man ser på den militære betydning av disse små banestumper, er den nok beskjeden? Tyskerne hadde få kystbatterier (med > 150mm. kanoner) der ammunisjonen er for tung til å håndteres manuelt.
Ammunisjonsbaner var derfor mer vanlige for transport av torpedoer og ammunisjon den korte strekningen fra fjellanlegg og til tilhørende kai. De tilhørte vel dessuten også Kriegsmarine?
For de som er interessert, anbefales boken: Tyske kystfort i Norge (1982) av Jan Egil Fjørtoft. (Den er forlengst utsolgt - men finnes kanskje på biblioteket?) Edited by Kjell H. - 22 mai 2011 at 17:54 |
|
Post Reply | Page <1 23456> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |