Melding om skinnebrudd |
Post Reply |
Author | |
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 mars 2008 at 20:32 |
"Modellbaneverket melder om at det blir skinnebrudd ved hovedstasjonens vestende i forbindelse med utkifting av en sporveksel. Det skal byttes til en veksel med større radius slik at utkjøring fra godsstasjonen kan bli mulig for diverse materielltyper som har problemer med nåværende, knappe radius.
Samtidig skal vekselen motoriseres. Arbeidet er planlagt utført før påskehjemfarten begynner, men er avhengig av været. Mye fint vær vil forsinke arbeidet. Omkjøring via annet utkjøringsspor er mulig, dog med redusert kapasitet. Det blir derfor ikke satt opp busser under ombyggingsperioden. Publikum bes vise forståelse for den reduserte kapasiteten og de forsinkelser som dermed kan oppstå." Her kan vi se at oppmålingen for å konstruere den nye vekselen er i gang. (Det er vekselen til høyre i bildet som skal skiftes.) Vekselen spesialbygges ut fra stedets sporgeometri og tilgjengelig plass. Ha en god MJ-påske, |
|
Helge F.
|
|
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag ble noe av de gamle skinnene revet. Det vanskeligste med å lage vekselen er at begge sporene er i kurve. Jeg la et ark oppå og tegnet inn den ytterste skinnen, den skal ligge som den ligger i dag. Så legger jeg en skinnestreng over den innerste ytterskinnen og fester med klemmer, tre stk i hver ende langs ca 20 cm lengde. Ved å ikke ha bøyd skinnen på forhånd, vil spennet i skinnen gjøre at den følger en naturlig kurve mellom festepunktene og at kurven da også glir naturlig over i eksisterende skinnegang.
Deretter stifter jeg arket opp på en plate og tegner inn hvor de øvrige skinnene skal gå i riktig avstand. Jeg skal bygge vekselen på denne platen. Men før jeg går i gang, så sjekker jeg at det ikke blir konflikt med støtter og andre konstruksjoner under platen. Det skal være plass til vekselmotor (Tortoise) og mateledning til hjertestykket. Her er endelig mal: Så får jeg si som i påskekrimen: fortsettelse følger. |
|
Helge F.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvbygd spor?
|
|
Svein S
|
|
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, sporet er selvbygd. Bruker skinnestreng fra Micro Engineering, Code 83, ferdig brunert. Sviller er delvis fra ME, men i vekslene har jeg brukt tømmer fra North Eastern.
|
|
Helge F.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hyggelig å se at noen anvender denne for MJ eldgamle kunsten med selvbygget spor. Det gir unike muligheter og så blir sporet aldri stereotypt men "personlig".
|
|
Svein S
|
|
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
Preiserene har jobbet intenst. Nye hull for gjennomføring av styrestreng fra vekselmotor og ledning for strømtilførsel til hjertestykke er laget. De gamle er tettet, og ballast er lagt i. Nå er de klar til å montere de forskjellige delene til vekselen. Siste tilpasning og kutting i riktig lengde skjer på byggeplassen.
Heldigvis var det en kran tilgjengelig på nabotomten, så selve løftet gikk greit. Men jeg synes de er noe slapp med sikkerheten. Og at han som kom med en kasse "forfriskninger" ble stoppet og vist vekk, er på sin plass. De får vente med feiringen til alt er montert og virker som det skal. |
|
Helge F.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Artig historiefortelling!
Hvis man har lyst til å se hvordan det foregår 1:1 så kan man jo ta en titt her:
|
|
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vekselen er ferdig, vekselmotor er montert, elektrikeren og automasjonsingeniøren har i samarbeid klart å få innkjør- og utkjørsignaler til å gi riktig signalbilde.
Vekselen styres fra stillverk med en vippebryter som da også viser vekselens posisjon. En av bryterene i Tortoisen brukes til å gi signal til kretskortet som styrer signalene om vekselen ligger "rett" eller ikke. Den andre bryteren er avsatt til mating av strøm til hjertestykke og tunge, men foreløpig ser det ut til at det ikke er nødvendig. Tungen har god kontakt med den skinnen den ligger an mot og riktig polarisering oppnås dermed. Kombinert fotograf og journalist fra lokalavisen møter opp under prøvekjøringen. Det er jo ikke hver dag man har slike begivenheter i en ellers stille "by". Det er El 14 nr 2182 som får æren av å prøvekjøre. Det er bare kåpen som er Lima, innmaten er en Kato diesel med trekk på 6 aksler og amerikanske hjul. Prøvekjøringen er vellykket, både i kryphastighet og høy hastighet. Så da er det bare å rydde opp og smusse til noen kosmetiske detaljer. Rust og smuss dekker raskt blankt loddetinn, men den "ferske" ballasten blir liggende og avslører at her har det vært arbeid på gang. |
|
Helge F.
|
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var litt interessant.... (Historien din om vekselen også altså) Har du en beskrivelse/bilder av denne ombygningen du har gjort? Jeg har også en EL14 som jeg har foretatt en liten rehabilitering av, men er ikke 100% fornøyd. |
|
hflesche
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppretter en ny tråd hvor jeg svarer på ombyggingen av El 14. |
|
Helge F.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |