Mann 28 søker tips til valg av damplok |
Post Reply |
Author | ||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 juli 2016 at 00:57 |
|
Hei!
Jeg er (har hvertfall vært det frem til nå) en av de som som i peioder må legge vekk modelljernbanen. En flytter fra hybel til leilighet, fra leilighet til hus, barn blir født og kjæreste skal giftes, og det er da ikke alltid tid eller plass til å drive med hobbyen. Nå har det seg slik at modelljernbanetrangen igjen har sneket seg innpå og opptatt oppmerksomheten min både i våken tilstand og i drømmene, så da er det vel på tide å gjøre noe med det. Det fine med å ha slike "avbrudd" i hobbyvirksomheten er at man får tid til å tenke seg om, titte på inspirasjon og drømme om hvilke tog som skal rulle på de fremtidige anleggene. I en ideel verden hadde man også spart nok penger til å kjøpe hele NMJs Superline serie, men så var det dette barnet, huset og stasjonsvognen da. Jeg begynte for mange år siden med Z-skala da jeg tenkte dette var lurt med tanke på plass. Morro var det å sitte med forstørrelsesglasset og bygge, men jeg ble etterhvert lei av generelt lite utvalg, mangel på norsk materiell og en snever hobbykrets. Jeg hoppet dermed over på H0 (etter et snautur innen N-skala, må jeg nevne). Jeg kjøpte for 2 år siden et digitalt startsett fra Roco med en DB BR218, og en el-13 og noen B3 vogner. Startsettet fra Roco ble kun kjøpt for å få den digitale kontrollen (multimaus). Jeg syns el-13 er et pent tog og har det fint med det. Likevel ønsker jeg veldig gjerne å skaffe meg et damplok. For å gjøre en lang historie kort, så er jeg i bunn og grunn ute etter å få noen innspill på hvilke damplok som kan bli et fint tillegg til "samlingen" min. Er det noen andre damplok enn NSBs som har gått på norske skinner? Mulig jeg fremstår som totalt blottet for historisk innsikt, og at jeg burde vite at tyskerne tøffet rundt med tusenvis av lokomotiver under krigen, men hva vet vel jeg.... Jeg ønsker å bygge noen Fremomoduler og har lyst på tog som til en viss grad "hører hjemme" i landskapet. Kom gjerne med flere forslag, og jeg setter stor pris på linker til bilder eller konkrete sider/steder der de selges (helst norske). Pris: ikke kjempedyrt (husk barnet og stasjonsvognen) Størrelse: Gjerne et mindre lok Epoke: Gjerne etter 1920 Jeg takker på forhånd for forslag som måtte komme.
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ta en kikk på NSB type 25. Dette er et lite 3-akslet lok som var lenge i bruk i små tog og på skiftetomter.
Modellen finnes i H0 fra f.eks Liliput, og bør ikke koste all verden. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Liliputs 3-aksling ligner brukbart på NSB type 25e (disse ble kjøpt fra SBB i 1947), men mer på type 43. Men jeg har hørt at det skal være vanskelig å få montert dekoder i disse Lilleputlokene?
Det enkleste og mest utbredte loket er imidlertid NSB type 63, DRG BR52, Stortyskeren, som ble innført av tyskerne mot slutten av krigen i over 70 eksemplarer og som ble NSBs redning i 1945. Se MJ-wiki for modellvarianten til type 63. Dernest kommer NSB type 61, DRG BR57, Gammeltyskern eller Småtyskere som også tyskerne etterlot seg i et større antall, men de var mye mindre anvendelig på grunn av stivheten og alderen. Dette var lok bygget rundt 1. verdenskrig. De ble brukt noe av NSB etter freden, men bare et fåtall og bare inntil ca ti år. Men denne finnes også i flere modellutgaver, se MJ-wiki for type 61. Type 25e: Type 43: Slik levert: Lagre Edited by ses - 17 juli 2016 at 14:41 |
||
Svein S
|
||
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei.
Det du spør etter ligger egentlig utenfor mitt intressefelt, men her er en morosam og interresant tråd fra en svenske som driver med Mærklin og danska og norska lok. Lykke til... Michael
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som det er nevnt i andre innlegg, så er ikke utvalget av "billige" Norske damplok så stort. Men alt er jo også litt opp til deg, hvor høy eller lav terskel du har for at lokene skal være korrekt i forhold til Norske lok. For mitt vedkommende, så har jeg en relativt lav terskel når det gjeller damplok, på grunn av at det ikke finnes så mange Norske damplok i min prisklasse. Jeg kjøper litt etter om jeg synes de er fin eller ikke, men stort sett Tyske damplok, for jeg har gått litt etter dette finurlige utrykket. ""Det kunne ha vært sånn"" at det hadde kommet et damplok av denne typen fra Tyskland under krigen, som ble stående igjen her opp . BR 50, som er i slekt med BR 52. BR 24, har en akselrekefølge på 1'C - 3 som også NSB type 21 har. BR 17 og 38 har en akselrekefølge på 2'C - 2'2', som også NSB type 30 har. Utover akselrekefølgen, så har ikke lokene så mye til felles, men de kunne ha gått her da Bruker man dette utrykket, så kan man jo bruke flere av de Tyske dampkolene, hvis man ikke tenker på hvor tung aksel tonnasjen er, for Norge hadde vel litt mindre aksel tonnasje en i Tyskland. Det gikk også 2 -3 tyske El lok i Norge under krigen, Tyske E-32 var vel lånt inn i 2 - 3 år.
Edited by Tåge - 17 juli 2016 at 16:26 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er en modell av BR50 billigere enn av BR52? Hvis ikke, er det jo å gå over bekken etter vann.
|
||
Svein S
|
||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg takker og bukker for mange gode svar. Det er tydelig at dette er stedet å spørre. Jeg merker at det er mye å lese seg opp på om norsk toghistorie. Når det gjelder min terskel for hva som er "akseptabelt" i forhold til realisme, blir nok terskelen begrenset av min mangel på kunnskap og evne til å se forskjell. Dette er jo selvsagt noe man kan gjøre noe med!
Jeg ser at det på NMJ selges en tysk BR57, svært rimelig. Er det noen som har kjennskap til denne modellen. Lommeboka tåler å punge ut med mer, men dersom denne er kurant, kan det jo være en start. Dersom lakkering og mindre modifikasjoner på detaljer kan gjøre modellen enda mer virkelighetstro, kan jo det være et morsomt prosjekt. Loket er noe større enn hva jeg hadde sett for meg, det er haken. Takk igjen for gode svar! Kom gjerne med mer interessant lesning! |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, ikke det jeg vet, men det går jo litt i ryk og napp, når det gjeller produksjon av BR 50 og BR 52. For som regel blir jo lok produsert i perioder, for så og bli borte en stund. Så det var ikke noe annet en at en BR 50 og 52 er nok så like, i tilfelle at BR 52 ikke er i produksjon på en stund, så kan man i nøden kjøpe en BR 50. Det var bare det . |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du tenker på Roco sin BR 57. Jeg har den Norske utgaven, og den fungere helt greit. Ble faktisk veldig overasket over hvor mange vogner den fikk med seg, når jeg testet den i spiralen på klubbanlegget til TMJK. Mener og huske at den ligger på 2 til 2.5% stigning og har en radius på ca 70 cm. Den fikk med seg 20 NSB G vogner (G er litraen på en type godsvogn), mulig også flere, men jeg hadde ikke flere tilgjengelig. Edited by Tåge - 18 juli 2016 at 00:26 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det stemmer, det er den fra Roco. Jeg er nok mer opptatt av at modellen ser godt ut, enn at den kan trekke 20 vogner, men det er jo på ingen måte noe negativt det. Du sier du har den norske versjonen av loket, hva vil det si? Jeg regner med at de norske lokomotivene ikke hadde rødt understell? Foreligger det noen ombyggingstråder som tar for seg Roco sin BR 57 eller Lilliputs 3-aksling?
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo, jeg liker loket. Jeg synes Roco lager fine damplok, har flere damplok fra de. Loket har et nr som har gått i Norge + at det var vel også en annen farge på gangtøy osv. Om det er andre ting som er endret på loket i forhold til BR 57, har jeg ikke tenkt noe over, mulig noen andre kan hjelpe til der .
Mulig de hadde rødt understell under krigen, men etter vært som de ble overtatt av NSB så fikk de mest sannsynlig en annen farge. Her er jeg litt usikker, men mener å ha hørt at vært verksted hadde sin farge på gangtøyet, men her er jeg også litt usikker, om det ble gjennomført alle ganger. For BR 57 / type 61 hadde jo en relativ kort bruks tid i Norge etter krigen, alle var mer eller mindre utranger i løpet av 1955. Mye av grunnen var vel at de ikke var spesielt egnet her opp. Når det gjeller ombygnings tråd, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, siden jeg ikke våger med på slike oppgaver .
Edited by Tåge - 19 juli 2016 at 00:58 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Glem da heller ikke tyske BR 89 eller T3 som også var på besøk her. Den finnes i flere varianter men det er den spinkleste utgaven som er mest korrekt, dvs Röwa/RaiMo/etc gamle byggesett. De litt grøvere variantene finnes som mer eller miondre korrekte ferdigmodeller. Edited by TeVe - 19 juli 2016 at 19:08 |
||
Terje V.
|
||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Br89 er jo å få tak i, og er kanskje mer den størrelsen jeg hadde sett etter, søt liten sak. Men jeg reagerer på hvor billig modellen til roco er; 695,-. Er dette en svært enkel modell med få detaljer og uten mulighet for å sette inn dekoder. Jeg syns det må være en viss kvalitet over modellen både med tanke på støp og rent teknisk. Jeg må nok ta turen til togbutikken og titte litt på de forskjellige modellene. BR 57 var riktig nok bestillingsvare hos NMJ. Hvor handler folk flest materiell? Jeg er stor fan av å kjøpe i butikk, men forstår at fremtiden kanskje er bestilling på nett.
Spørsmålet er hvor mange av disse "gamle" modellene som fortsatt er å få tak i. Også må jeg innrømme at selve letingen og undersøkingen er halve morroa! Edited by AndersH - 19 juli 2016 at 20:33 |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BR 89 ? Er det denne du mener. http://www.togbutikken.no/product/roco-br-89-damplok-dc/ http://www.roco.cc/en/productsearch/0-63289-0-0-0-0-0-0/products.html Så er vel det en BR 80 i følge esken min. Jeg har den, og det er en grei modell, det er jo Roco, så kvaliteten er det stort sett ikke noe å si på. Detaljeringen er vel ikke helt på topp da, men til den prisen er den grei. (Men her er det også opp til deg, hvor høyt du vil sette kravene) På min modell, så var det faktisk med en "skilt plate" med NSB nr 136. (Nå var det vel et NSB type 18a som opprinnelig hadde dette nr.) Vil vel anta at de aller fleste nye lok, leveres sånn at det er muligheter for og sette in dekoder, jeg har dekoder i min. Når det gjeller dekodere, så har det begynt og komme en del varianter, sånn at man må passe på litt, at man får rett type til loket.
Edited by Tåge - 21 juli 2016 at 17:15 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BR 89 er en alt for grov beskrivelse av det ene (tror ikke det var flere) BR89-loket som en periode var i Norge. Dette finnes mange varianter, og den somTÅge henviser til med annonsen til togbuttingen er IKKE den typen. Det er en mye eldre type, T3, se dette bildet: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/89_7373_-_Rh%C3%B6nz%C3%BCgle_Fladungen_02.JPG
Loktypen ble aldri innlemmet hos NSB. |
||
Svein S
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BR89 er en oppsamlingsserie av mindre Länderbahn-typer. De kan variere en del, men underlitra viser til like elller svært like typer. Det var ett slik lokomotiv i Trondheim i forbindelse med byggingern av ubåtbunkeren der. Det gikk senere tilbake til Tyskland. Som tidigere nevnt er ferdigmodellene de litt større variantene. Byggesettene av Røwa/RaiMo er det som likner best. Tillegg: Trix Katalognummer 22168 stemmer også etter min mening størrelsaemessig. Flere typer vises her: http://www.kdtroeger.de/m13.htm Edited by TeVe - 22 juli 2016 at 21:36 |
||
Terje V.
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oki, se der, man lærer noe nytt titt og ofte . Jeg viste at Tyskland hadde en slakks opprydding i lok litra en gang, og at flere lok typer fikk noe av det samme litra, med forskjellige nr system bak. Hadde ikke fått med meg at BR 80 og 89 gikk under det samme .
|
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BR 80 - Standardlok bygget i 39 eksemplarer 1927 - 1928 : https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_80
Roco modellen. BR89.0. Standardlok bygget i 10 eks. Marklin Z, lokomotiv BR89.x. Tidligere prøysiske KPEV T3, 3 akslede damplokomotiver i forskjellige utgaver. Et annet alternativ er : Bayersk type D VI, som var i Norge, og som finnes i mange utgaver som Fleischmann modeller (kjøpte et hos NMJ for et par . måneder siden for under kr 1000, går kjempebra): https://www.fleischmann.de/responsebinary.asp?id=56184157180310 Også levert i startsett. Finnes også uten sidetanker - og i prof. utgave med lyddekoder. http://www.askimlinjene.com/#!kykkelsrudbanen/c11rf |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt å lese her også: Bayreuth Amundsen hobby |
||
Terje V.
|
||
Jonher
Medlem i MJF Joined: 24 januar 2005 Location: Neutral Zone Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Kjenner meg veldig igjen i din "utfordring", AndersH. Er nå på starten av min 3. runde MJ. Fra Märklin i barndommen, via z-skala på hybel, og nå med barn, stasjonsvogn og nå starten på ny MJ bane i HO i kjelleren. Jeg har nå forbilde østlandet, nedre Telemark, for ca. 100 år siden, da damplokomotiver og jernbane var hightech, og det som drev samfunnet den gangen. Jeg tror jeg er på 1920-tallet, så jeg har også sett etter endel "standard" MJ materiell som er akseptabelt som kan ligne på noe som var i drift i Norge. NSB type 25: Så synes jeg Fleischmann BR 89.70 ligner OK for min del. Litt mye rød farge, jeg fjernent DB-logoen, og tenker å lakke om litt av det røde til svart.. Jeg satt inn en Zimo lyddekoder i den, så det ble ganske bra. Synes den ligner: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Damplokomotiv_NSB_38_i_Trondheim_(ca._1955).jpg NSB type 32: Denne gikk blant annet som lokaltog på østlandet, ettersom jeg har skjønt, blant annet på Brevik-Skien. Jeg har så langt funnet ut at Brawa har en som ligner litt på denne. Som jeg vurder å kjøpe (men litt dyr). Om det er noen som har gode tips til gode, relativt, ganske lignende, norske lokomotiv som kan ha gått i Telemark og som ligner på lokomotiv fra tyske/franske/UK/USA som det er laget modell av de siste årene, så er vil jeg gjerne få tips!
Ettersom jeg har lest så er jo mange av de norske lokomotivene importert eller bygget etter utenlandske modeller. Jeg vil tro at for eksempel Thune Mek. ikke fant opp kruttet på nytt, men baserte seg på noe som fantes i de store lokomotiv-landene i verden. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |