MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lynghei-banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lynghei-banen

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2014 at 21:06
Originally posted by halvors halvors wrote:

 

Ja, det finnes et par-tre slike "uhell" på anlegget, de brukes når jeg får lyst til å kjøre "noe annet"...

Hilsen Halvor

Det er vel dette som er så fint med modelljernbane. Det er jo ingen som må kjøre 100% rett hele tiden. Big smile
Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2014 at 18:31
Engelsk på Lynghei

For å komme videre med sporlegging på Lynghei stasjon var det nødvendig med to dobbeltkryssveksler, eller engelskmenn, til (dette er nummer 3 og 4). Disse er betydelig mer kompliserte å bygge, men etter iherdig jobbing de siste ukene er de nå på plass. Litt justeringer gjenstår, og montering av vekselmotorer, men nå kan jeg fortsette med de vanlige vekslene som gjenstår for å få lagt sporene på skiftetomta.



En av disse vekslene måtte for øvrig ligge midt over en seksjonsskjøt, men det ser ut til at løsningen fungerer greit. Tiden vil vise om det kan bli problemer med forskyvning av sporene...




Hilsen Halvor
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2014 at 20:00
Imponerende arbeid Halvor. Like spennende hver gang å se oppdateringene.

God Jul og Godt Nytt År ønsker jeg deg og dine.

Så sees vi i mars Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 16:27
Sporleggingen på Lynghei er ferdig

Så er en ny milepel nådd: Alle sporene på Lynghei er på plass og kjørbare. Et 18 måneders langt prosjekt er ferdig. Nå kan jeg både kjøre over det hele, og komme videre på andre byggeprosjekter.

Litt småplukk gjenstår, så som å legge inn sviller ved skinneskjøtene, finjustere på noen veksler, legge ferdig sporene til lokstall og oppstilling rundt svingskiva, osv.

Sporplanen for Lynghei ser slik ut på papiret:


I praksis så ser stasjonen med alle sporene slik ut i dag:


Fra andre enden blir det slik:


De fem sporene ytterst mot kanten er skifteområdet, med sporharpe for sortering av vogner og oppsetting av tog til de tre retningene ut fra stasjonen, et par industrier med sportilknytning, og togspor for godstog.
Den innerste delen av stasjonen er for persontog, lokstall, og godshus med godsrampe.

Betjeningsmessig er stasjonen delt i disse to delene med to separate kontrollpaneler for persondelen (hovedpanel) og skifteområdet.



Hovedpanelet vil også kontrollere signaler for inn- og ut-kjøring.
Det er lagt opp til at hovedpanelet også kontrollerer vekslene for kjøring mellom de to delene av stasjonen. Det er markert med blå lys på begge panelene når de angjeldende vekslene ligger for overkjøring mellom spor 3 og 4.



Nå er det tid for testing og prøvekjøring. Etter hvert er det også tid for oppkopling av signaler, men her trenger jeg å tenke litt mer før jeg går videre

Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 17:35
Fantastisk!!! Tongue
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 19:43
Absolutt fabelaktig, dette ble virkelig flott!Smile

Sitter og studerer sporplanen du har lagt ut øverst i innlegget, og lurer litt på nummereringen av vekslene. Er det noe spes system du har gått ut fra der mht grupperingene A, B C og D?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 20:07
Nummereringen av vekslene er slik av praktiske årsaker. De reflekterer hvilken seksjon (A-D fra venstre mot høyre) vekslene står i.

Noen tall førøvrig: Der er 22 vanlige veksler (1:7), 2 Y-veksler, 2 kryss, 4 dobbeltkryss. Alle er selvbygget. Ellers har stasjonen ca. 35 meter flexspor...

Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 20:47
Ja dette ser bra ut! KAn du si litt om selvbyggingen av vekslene? Det virker å være noen etsede deler der. Eller har du kanskje gjort det tidligere.... SPesielt interessert i tungeanordningen og drivmekanikken.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 21:11
Hei Svein,

Jeg viste noe av dette lenger oppe i bloggen. Mot slutten av side 1.

Det er ingen etsede deler (litt feil, se nedenfor), alt er basert på glassfibersviller med kobberbelegg, og kode 75 spor. Krysset og tungene er filt til av skinnedeler. Det meste på "frihånd". De viktigste hjelpemidlene utenom fil og smergelskive er tegningen vekselen er bygget på, og NMRA sporlære.

Det er vist bilde av måten tungene er "koplet sammen" på ovenfor. Nøkkelen er et lite (!) hull i foten av tunga, en gitarstrengbit, og en "stang" under med hull i. Anordningen er rimelig solid, og fungerer greit.

Hilsen Halvor

Tillegg: Det er et par etsede deler, ja...
Steinar S har laget underlagsplater for tungene. Disse vil, i alle fall i teorien, redusere friksjonen noe. Men de ser i alle fall bedre ut

Edited by halvors - 05 februar 2015 at 21:15
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2015 at 09:54
Furre

Helt innerst i kroken av anlegget ligger Furre, med et lite sidespor for opplasting av tømmer. Så langt har det ikke vært mye aktivitet der, men nå har man satt i gang tømmerdrift i området, og Lyngheibanen gjør seg klar til å hente ut tømmeret.



Persontoget fra Arendal runder også kurven ved Furre på vei til Lynghei.



Fremveksten av vegetasjonen i kroken ved Furre er et resultat av FREMO-treffet i mars, da måtte Arendal tas ut fra anlegget, og det gjorde det mulig å komme til i kroken rundt og bak sporet ved Syndle og Furre. Fortsatt gjenstår en del lanskapsjobbing, men det begynner å ta form. Som her ved Syndle, hvor noen kanopadlere ble overrasket av toget og forsøker å "komme unna"



Hilsen Halvor
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2015 at 10:34
Nostalgisk stemning Smile
Ser veldig bra ut!
Christian L.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 18:24
Lynghei øst

Her er noen nye bilder fra landskapet ved østre innkjør på Lynghei Stasjon, som nå begynner å ta form. Linja inn mot stasjonen passerer like over arbeidsbordet mitt, så det er hyggelig å ha noe trivelig å se på når jeg sitter og jobber der.
Signalene er enda mørke mens elektroavdelingen samler mot til å begynne å lage logikken og styringa...

Linja dukker fram akkurat ved den bevegelige "brua" (eller egentlig tunellen) ved døra i enden av rommet.



Deretter passerer linja over arbeidsbordet...



... og møter så enden av spor 20 som ofte har noen personvogner stående.



Sett fra stasjonsområdet ser det slik ut:



Like ved østre innkjør ligger lokstall og svingskive.





Lokstallen har fått fjernstyrt åpning av dørene ved hjelp av servoer og et lite bryterpanel på siden av stasjons-seksjonen.



Alle ledningene her har å gjøre med det faktum at lokstallsbygningen er løs, og måtte derfor ha tilkopling for strøm til alle tre sporene samt bryterne for de tre servoene. Men taket skjuler det meste

Hilsen Halvor


Edited by halvors - 28 juni 2015 at 18:30
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 09:30
Ser flott ut :-)
Christian L.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 10:08
Interessant å se en løsning med servoer for åpning og lukking av lokstallporter. Jeg syslet en gang tiden med tanker om forskjellige måter å få dette til på, men det kom aldri til praktisk utførelse.

Er det magneter av den typen som brukes til skapdører m.v. som er plassert i hjørnene? Går ut fra at disse i så fall er for å holde taket på plass? Smart løsning.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:08
Lokstallen er fra Faller, og kommer med mekanismen for dørene ferdig. Det er bare å legge til servoer og elektronikkstyring. Den er også fra Faller, jeg har bare fjernet den volumiøse boksen som var rundt...

Magnetene er for skapdører, ja, kjøpt i 10-pakk. Taket på lokstallen er nokså stort, og trenger "noe" som holder det på plass. Derfor magnetene. Det eneste problemet er å finne et lim som holder metallplatene mot plasten, der sliter jeg fortsatt litt (Bildet viser at plata i et hjørne henger på magneten, og ikke på taket .
Gode forslag mottas med takk...

Hilsen Halvor
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:23
Stålplast er første ide som slår meg. To-komponentlim som heftet det meste.
Rubbe stålplatene med litt grovt smergelpapir for bedre heft først.
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 14:27
Har du prøvd med Tec-7 eller tilsvarende?

.thomas
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 23:40
Vri platene 90 grader i forhold til magneten. Da blir det litt mindre virkningsgrad for magneten, men nok til at det holder taket på plass. 
En annen mulighet er å bruke to mindre neudymmagneter isteden. Fungerer veldig bra å holde tak på plass. Kan f.eks. kjøpes på Panduro hobby (dagens reklame Embarrassed)
Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 23:44
Takk for forslag, de skal undersøkes nærmere
Nå skal det også sies at problemet er ikke å få limet til å henge på jernplata, men på plast-taket. Faller bruker en litt "feit" plast som ikke liker lim så godt. Men litt rubbing i plasten kan muligens hjelpe...

Skapdørsmagnetene har den fordelen at så lenge det er god plass (som her) så er de enklere å feste i riktig posisjon enn små, runde magneter.

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2015 at 00:30
Lag noen plugger av biter av støperammene fra byggesettet. Stikk disse igjennom skruehullene i jernplatene, og varm dem opp med en ikke alt for varm loddebolt (eller tilsvarende) slik at de blir myke og dermed "klinket" fast til jernplatene. Deretter kan du lime dem fast til taket - to biter av samme type plast bør kunne limes til hverandre med rett limtype.
Skruehullene kan med fordel bores opp en god del så pluggene blir tykkest mulig og får stor anleggsflate for liming.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 10:56
Lynghei tar form

Stasjonsbyen Lynghei begynner å ta form. Det er fortsatt mange hus og detaljer som skal på plass, men dette er hyggelige aktiviteter .

Stasjonsbygningen er på plass, med innvendig og utvendig lys. Plattformene er foreløpig litt tomme, men det skal endre seg.



Stasjonsparken på andre siden av gata begynner også å ta form.



Flere bygårder er under oppføring, så dette området vil endre seg en del.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 15:06
ABC forsøk

Jeg har aldri hatt noe ønske om et automatisk anlegg, jeg vil helst kjøre togene selv . Men det betyr ikke at det kan være både nyttig og interessant med en viss form for enkel automatikk, som for eksempel automatisk stopp foran rødt signal. På et likestrømsanlegg kunne man gjøre det enkelt med en diode og et rele eller bryter, slik at toget stoppet foran det røde signalet, men kunne passere i motsatt retning selv om signalet var rødt.



Med DCC er dette litt mer komplisert, men ved å bruke ABC-teknikken som vel opprinnelig ble spesifisert av Lenz, men siden er implementert i de fleste lok-dekodere, så er det rimelig enkelt å få til en slik stoppfunksjon. En stor fordel med ABC er at både lyd og lys fungerer også når toget står, og man har full kontroll over loket.

Dersom man allerede har en bryter eller et rele som kopler ut skinnestrømmen på den ene skinna foran signalet (fortrinnsvis den høyre i fartsretningen mot signalet), så kan man med en enkel diodekrets med 4 dioder koplet over bryter/rele-kontaktene få toget til å stoppe rolig foran signalet, og tilsvarende starte pent og rolig når signalet blir grønt.

Det kreves litt programmering av dekoderen, som regel ved å endre verdien på CV27 til 1, for å få dette til å fungere. Det kan også tenkes at andre CV-verdier må/bør endres, avhengig av dekoder. Les mer i dekodernes bruksanvisninger om hvordan det koples og programmeres.



Jeg har montert inn slike diodekretser ved signalene inn mot Kroken stasjon, og driver og eksperimenterer med mine forskjellige lok.
Bildet ovenfor viser releet som styrer strømmen til det isolerte stykket, vel å trekke til når signalet går i grønt. Det lille kretskortet over releet inneholder de fire diodene for ABC-koplingen. Kretskortet under signalet er tilkoplingen av signalet, slik at jeg kan bruke polvending av 12 Volt spenningen på 2 ledere istedet for 3 ledere til signalet (dette har ingenting med ABC å gjøre).

Erfaringene er stort sett gode, men noen ting må man tydeligvis passe på:
  • Det er viktig at det isolerte stykket er langt nok i forhold til lokomotivenes bremsestrekning
  • Det er ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å ha lang bremsetid på loket, det vil i beste fall kreve ytterligere programmering av andre CV-verdier.
  • Noen dekodere er mer "kilne" enn andre, dvs. følsomme for amplitude-endringen som diodematrisen lager.
  • Noen av dekoderne mine var for gamle og hadde ikke ABC implementert

Men jeg kan anbefale å prøve ut ABC-teknikken, den er enkel og gir gode muligheter for styring av togene i forhold til signalene. Den kan også gi andre muligheter enn enkel stopp, men det ser ut til å være mer avhengige av dekoderfabrikat, og kan kreve mer programmering.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 20 november 2015 at 15:08
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 15:32
Ett annet alternativ som støttes av enda flere dekodere er "brake on DC"
Da bremser lokomotivet ned men beholder lys og lyd, slik som på ABC.
Fordelen er at 99% av dekodere støtter dette.

Ulempen er at det kreves noen flere komponenter enn de diodene.

Uansett gøy å se når toget bremser ned ved rødt signal.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 23:46
Det er mulig jeg tar feil her Svein, men såvidt jeg kan se så vil loket med "Brake on DC" ha en mer ukontrollerbar bremselengde, og man har ingen kontroll over loket så lenge det står på bremsestrekningen med DC...? Kan man sette "Brake on DC" retningsbestemt?

Hilsen Halvor
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 10:16
Hei Halvor.

Mulig jeg tar feil her når det gjelder ABC, men er ikke bremselengden justert av CV verdien til dekoderen? Det er i alle fall dette som styrer bremse lengden på "brake on dc".
Og det stemmer, toget står stille (etter nedbremsing) og man har ikke kontroller over det. Alle funksjoner som var aktivert før man kjørte inn i DC området er fortsatt aktiv.
"Brake on DC" er retningsbestemt. Ved endre polaritet på DC spenningen, kan man la tog i en retning kjøre forbi som ingenting, mens tog i andre retning bremser ned og stopper. Kobles DCC inn igjen, akselerer toget opp igjen til hastigheten den hadde.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2015 at 23:29
Nå skal ikke jeg påstå at den ene metoden er bedre eller mer hensiktsmessig enn den andre, men jeg har sett betenkeligheter angående kortslutningen som blir når man kjører fra DCC strekning over på DC strekning (stoppstrekningen). Dessuten ser jeg at i alle fall i mitt tilfelle med manuell kjøring så er det gunstig å beholde digital kontroll over toget slik at jeg for eksempel kan bakke bort fra signalet (av en eller annen grunn ).

Noen dekodere har også en separat innstilling for lengden av stoppstrekningen ved ABC.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 10:14
Lenge siden siste oppdatering nå. Det betyr ikke at lite skjer, men det er etter hvert mest aktiviteter på detaljnivå. Nedenfor er noen bilder av dagens situasjon. Det nyttige med slike bilder for meg selv er at de viser med all mulig tydelighet hva som gjenstår å gjøre , men jeg lar ikke det stresse meg. Lyngheibanen er først og fremst for kos!

En oversikt over Lynghei stasjon:


Og stasjonsbyen som vokser fram:


Et godstog passerer Syndle oppi de Sørlandske heiene:


Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 14:27
Med tanke på den betydelige innsatsen du gjør i Fremo-sammenheng ellers, synes jeg du har fått til svært mye med hjemmeanlegget ditt også.
Jeg har nettopp vært på seniorkurs for å lære å bli pensjonist, og når det er lurt å begynne å ta ut pensjon. Slikt er jo blitt mye mer fleksibelt i våre dager. Selv om bunnlinjen er at det totalt sett for de fleste lønner seg økonomisk å jobbe lengst mulig hvis man har helse til det, er slike reportasjer som denne Halvor, et godt argument for kanskje ikke å jobbe så lenge likevel, for å få bedre tid til MJ. Men så koster slikt også penger .... dilemma....
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 15:21
Hei Halvor

Har du mulighet til å måle absolutt maksimal lengde som er mulig å få inn i lokstallen din ?

Har Roco BR10 som jeg mener er ca 30,5 cm og lurer på om jeg vil få plass til den inne i en slik stall ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 19:39
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei Halvor

Har du mulighet til å måle absolutt maksimal lengde som er mulig å få inn i lokstallen din ?

Har Roco BR10 som jeg mener er ca 30,5 cm og lurer på om jeg vil få plass til den inne i en slik stall ?


Innvendig mål fra bakvegg til port er 33.0 cm, så det bør gå bra

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.