Luftledning |
Post Reply |
Author | |
nsb_lsk
Viderekommen Joined: 23 juni 2006 Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 juni 2006 at 17:44 |
hvor mange av dere kjører med luftledning?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes elektrolok er topp, og er spesielt fasinert av detaljerte kontaktledning
(som er den korrekte norske betegnelsen på "luftledning") - og da helst etter norskt forbilde. Etter mange år med vanlige Märklin-anlegg (analog drift) var det nok mest praktisk å kunne kjøre flere lok dersom el-lokene fikk spenningen fra kontaktledningen. Men ettersom fler og fler - inkludert meg selv - går over til digitaldrift, så er det ikke nødvendig å ha spenning på kontaktledningen. Den blir dermed bare til pynt. Dersom man skal være enda mer nøyaktig med hensyn til forbilde, så er nok de fleste kontakledninger som fås kjøpt litt i groveste laget - ledningene er med andre ord altfor tykke. Mange som kjører Fremo har derfor bare MJ-anlegg med kontakt- ledningsåk og kontaktledningsmaster, og ikke selve kontaktledningen/kjøretråden mellom mastene. Strømavtagerne eller pantografene på lokene blir dermed bare justert til en fast høyde og kjører uten å være i nærheten av noen kjøretråd. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
nsb_lsk
Viderekommen Joined: 23 juni 2006 Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
jeg har ikke fått digital drift ennå så jeg kjører med pantograf
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og det anbefalles ikke å kjøre digitalt med fungerende luftledning når man kjører likestrøm.
|
|
A matter of life and death
|
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enkelte fremoister har også ledning mellom mastene, jeg drister meg til å kopiere et av Dag Catos bilder av Ganddal fra Arendalstreffet i vår: MVH Terje O
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilket strømsystem og skinner kjører du med? Märklin eller ... |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
MortenB
Nykommer Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor anbefales ikke dette? Har selv ikke noe erfaring så prøver å ta til meg all kunskap jeg kan komme over :) //Morten |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har nok sikkert med høyre/venstre/K(ontakt)L(edning) - pluss/minus å gjøre En sikker måte å kjøre DCC med luftledning er vel dersom du kan kople alle strømførende hjul til én pol og pantografen(e) til den andre .... Mer forbilderiktig blir det ikke .. |
|
Bjørn Egil
|
|
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
har nok ikke noe å gjøre med det, men med virkende KL har du litt dårlig kontakt mellom pantograf og KL. Siden DCC består av en firkantspenning (den samme for Märklin og DCC) og et lite (i amplitude) signal oppå derigjen vil en litt hoppende pantograf skape krøll og dekoderen vil kanskje ikke alltid forstå hva kjørekontrollen sier for noe... dermed blir det fort tullball...
men klart, kjører du relativt sakte går det bra. En fordel da er jo at du kan kjøre jord igjennom begge skinnene og +pol via KL. Dermed slipper du kortslutninger ved vendesløyfer osv. Edited by frankm - 05 desember 2006 at 17:24 |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Kortslutning i vendesløyfer hører til i historien. Monter en vendesløyfe-automatikk, så kjører toget gjennom uten at du trenger å polvende! Det er en billig sak som er enkel å koble. MVH, Tom |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Jeg kjørte med fungerende kontaktledning på mitt Märklinanlegg i 1964. Det fungerte helt utmerket, og gjorde at jeg kunne kjøre damp og el. lok samtidig. Spesielt artig var det når jeg slukket alt lys i rommet, hadde lys i alle hus, og det gnistret blått mellom KL og pantograf, akkurat som i virkeligheten. Nå har jeg ikke kommet så langt ennå, men har kjøpt inn endel stolper, og har planer om KL på mitt nåværende anlegg også, men denne gang kun som kulisse. MJ-hilsen Tom lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv kjører jeg Mærklin Digital, med ca 1/3-del av anlegget med KL anlegg, det er under utbygging.. Jeg har strøm i både skinner og KL anlegg, testet idag å koble slepesko og pantograf mot hverandre.. Det ble helt genialt! Herlig strømopptak!
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |