MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LokSound + kondensator
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LokSound + kondensator

 Post Reply Post Reply
Author
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LokSound + kondensator
    Posted: 20 mars 2010 at 15:00
Har noen erfaring med en stoettekondensator til ESUs LokSound dekoder?
 
Paa forhaand tusen takk for svar.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 14:09
Det med "støttekondensatorer" generelt til dekodere er ikke uproblematisk.
Har prøvd det noen ganger - men ikke på LokSound.
 
"Problemet" er at man ikke utelukkende kan montere en stor kondensator etter brodikeretteren i dekoderen. Det som ofte skjer (om kondensatoren er stor nok) er at diodene i brolikeretteren kan ryke da "innrushstrømmen" blir for stor. Likeså kan utgangstransistorene ikke lengre tåle en liten kortslutning (som måtte oppstå). Man må derfor koble en seriemotstand mellom kondensator og brolikeretter for å begrense strømmen. En verdi rund 10 - 20 ohm er ofte nok.
Ellers er det ofte en utfordring å finne en liten nok (fysisk størrelse) kondensator med tilstrekkelig kapasitet og som tåler den spenning den kan bli utsatt for. Jeg monterer aldri kondensatorer som tåler < 25 V.
 
Har også forsøkt tantalelektrolytter (som er fysisk små i forhold til kapasitans). Disse er meget følsomme for revers polarisering (da blir det fyrverkeri!) og men tåler store lade/utladestrømmer.
 
Kapasiteten i slike kondensator(batterier) er oftest 2-3 dekader < GoldCap. Dette utgjør oftest derfor gangreserver på < 1 sekund.
 
Best er GoldCaps men de finnes bare (meg bekjent) i 5 V-utgave, så da må man ha en DC/DC-omformer eller en krets som begrenser ladespenningen. Slike "powerpacks" finnes hos Lenz til Gold-dekoderene.
Det er mulig å unngå DC/DC-omforming dersom dekoderen har en prosessor som opererer med 3V? (De fleste dekodere er vel fortsatt utstyrt med 5V-processor - og da går ikke denne metoden. Det ser man om man kjører loket på glatt likespenning og ser når loket begynner å røre seg).
Da vil dekoderen "leve" av GoldCapén og forsyne motoren med disse 5V (- eller 4,3 etter sperrediode).  "Ladekretsen" til GoldCapén kan da være en enkel LM7805 spenningsregulator.
Loket vil  kjøre langsomt ut av et stømbrudd og vil få hastighetsreduksjoner (rykkete gange) ved høyere hastighet og kontaktproblemer. En rimeligere og enklere løsning.
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 14:29
Mange takk for omfattende svar, jeg burde vel heller bruke tid paa stoevsuging, polering av skinner  og rensing av hjul. Kanskje ESUs nye lok satsing faar sitt nedslag i fremtidige dekoder modeller.
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 12:42
Hei Wolfgang
Det du sier om fremtidige modeller er helt riktig. Vi diskuterte nettopp 21-pins dekodere på MOROP-møtet i helgen, og da kom spørsmålet til ESU om støttekondensator kan kobles inn, for pinnene er der, men det stemmer ikke. Det fungerer bare på andre produsenter som ZIMO og andre men ikke på ESU. Det har jeg direkte fra sjefen hos ESU Jürgen Lindner, men det ser ut til at de fikk opp øynene under arbeidet med det nye lokomotivet at dårlig kontakt skjer stadig vekk, og det loket har kondensatoren. Han lovet at det i fremtiden kommer modeller som kan støttes av en kondensatorløsning.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 13:20
Det forundrer meg at slike kondensatorløsninger ikke er mer vanlig eller mer omtalt. Jeg har en Lenz Gold med kondensator i et lite toakslet skiftelok på anlegget mitt, og det stopper praktisk talt aldri! Tror jaggu ikke jeg har renset hjula på det loket noen gang heller...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 18:02
Jeg er ikke ekspert på dette, og har heller ikke prøvd det ut, men australieren Marcus Amman regnes som en "ekspert" og har en side om Stay Alive for Soundtraxx og andre dekodere, men ikke spesielt ESU.
Han har også testet ut Lenx Gold og USP.
Kanskje det er noen tips å få der?
Er det noe som dette du har prøvd, Kjell?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 18:03
Det er vel dette som kalles kondensatorlok!
 
Petter LOL
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 09:29
Det er vel noe liknende løsningene som Mr. Amman har skissert, jeg har prøvd.
 
Min erfaring er at skal et kondensatorbatteri av denne type "virkelig monne", så må kondensatoren ha stor kapasitet - og da blir det fysisk stort også. Derfor er dette ikke løsningen for små skiftetraktorer som har det aller største behov for en slik løsning. Derfor er vel Lenz Golden + USP den beste løsningen for slike tilfeller?
Et lok som har plass til et stort kondensatorbatteri, er oftest et boggilok - og da går det også an å få til et skikkelig strømopptak, slik at "behovet" for kondensatorbatteri er tilsvarende mindre.
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 14:32
Min 206 skulle ha Lenz Gold dekoder med USP, og det blr montert på understellet, og virket utmerket. Maken til krypegenskaper på en 2-akslet traktor skal man lete lenge etter. Gleden varte helt til overdelen skulle settes på, da var det så vidt plass til dekoderen, og den fikk aldri tilbake sine flotte egenskaper.
Derimot monterte vi dette på en lett motorvogn, og egenskapene var førsteklasses, den gikk 36 cm med bare spenning på den ene skinnen.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2010 at 15:22
Tusen takk for alle fine svar; herr Ammans bilder er fine aa ha - hvis man eier et skikelig forstoerrelsesglas. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.