MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lok og vogner på treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lok og vogner på treff

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lok og vogner på treff
    Posted: 19 juni 2005 at 19:30

Noen spørsmål om lok og vogner som blir bruk på Fremo treff. (Koblinger mellom log og vogner vet jeg det er regler om på de enkelte treffene)

Kan man bare ta med seg de lokene og vognene man vil, eller er det regler der også?

Jeg har forstått det sånn at vognene (og lok?) har sitt eget kort som man tar med seg under kjøring.

Siden det ikke blir laget store serier med vogner (og lok) med flere nr varianter for oss i Norge, er det jo stor risk for at flere lok og vogner har samme nr. Må man ta med seg lok og vognene med nr som ingen andre bruker, sån at ingen har samme nr? Eller er det bare å komme med det man har lyst til å ta med seg?

 

Mvh

Åge J

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2005 at 22:19

Hei Åge,

I utgangspunktet er det greit at du tar med deg det som du selv føler du ønsker å ha med. Det blir uansett en mulighet for å bruke det mellom kjøreplanene

Men for at ting ikke skal bli helt uten kontroll pleier vi å gjøre følgende:

Vi bestemmer en periode og eventuelt et tema. For eksempel 1955-75 og sidebane. Da er det materiell som var i bruk i denne perioden og på sidebaner som er aktuelt å bruke i selve kjøreplanene som vi lager for treffet.

Dernest ber vi de som skal delta og som ønsker å ha med seg materiell om å melde inn til arrangøren hva de tenker å ta med seg. Og vi kan i noen tilfeller gå ut og spørre folk om å ta med spesielt materiell, for eksempel en motorvogn som det ikke finnes så mange av. Slik kan vi planlegge hvilke lok og vogner som kan brukes i trafikken, og sikre at vi har nok materiell i forhold til kjøreplanene vi setter opp.

Alle godsvogner skal ha vognkort. Dette inneholder type og nummer på vogna samt en del andre opplysninger, og aller helst et bilde. Samt en plastlomme til fraktkort. Om det forekommer to like vogner er ikke dette noe stort problem, men vi prøver å unngå det. Det er viktig at alle vogner har et merke slik at eier og andre kan se hvem som er eier.

Vi tilstreber at nummerne endres fra de serieproduserte der hvor det er mulig. Det er flere i miljøet som har utstyr for å lage dekaler, og dermed er det mulig å om-nummerere vognene. Nummerne tas ut fra NSBs materiellfortegnelse. Det samme gjelder selvsagt lok. Og her er det kanskje mer viktig med separate nummer slik at det er lett for alle å se forskjell.

Håper dette var litt klargjørende.

Hilsen Halvor

 

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2005 at 13:03

Ja, det ble mere klart no ja.

Håpet er jo nok en gang å komme seg på et treff en gang  , sånn at man får se det å snake med folk på treff. Hønefoss er kryset av i kalenderen, så det er et håp om at jeg få til å komme dit i august.

Mvh

Åge J

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2005 at 16:38

Åge skrev: Hønefoss er kryset av i kalenderen, så det er et håp om at jeg få til å komme dit i august.

Det er bra. Ser frem til å treffe deg (og mange andre) der!

Hilsen Halvor

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2005 at 16:54
Hei Åge,
det gjør ingenting om det blir påmeldt flere lokomotiver med samme nummer.De blir bare satt opp som reserve. Det hender dessverre at særlig lokomotiver kjører på seg maskinhavari. Da føles det godt å ha en reserve lokpark å plukke fra. En annen ting er jo at man fordele slitasjen over flere lokomotiver. Med effektiv turnering (Det er mange momenter man kan trekke med seg fra virkeligheten ) så er det forbausende hvor lite et lokomotiv står i ro gjennom en trafikksesjon.

Hva gjelder godsvogner så er det et faktum at vi ennå ikke har fått nummerert alle vognene vi har med forskjellige nummer. Det går framover, sakte men sikkert. Derfor kan det også forekomme flere vogner med samme nummer i godstogene.

Når du kommer til Hønefoss. . . . ta kontakt med Halvor eller noen andre, presenter deg og be om å få ta del i trafikkspillet. Da får du prøvd på kroppen hva vi driver med. Det er utrolig moro når man først kommer inn i det.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2005 at 21:56

Da har jeg kjøpt togbiletter og bestilt overnatting så da skal det mye til for at jeg ikke kommer. 

Kommer med toget på lørdag 20 august kl 9.40, får håpe at jeg finner fram, har printet ut nå kart så da pleier det som regel å ordne seg.

Det skal bli morro å se hvordan dere gjør det, gleder meg allerede.  

Mvh Åge J

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.