MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Loddetråd valg

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
marklintog Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 15 juni 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér marklintog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Loddetråd valg
    Sendt: 18 desember 2018 kl. 22:00
Hei hva slags loddetråd skal jeg velge om skal lodde sammen litt forskjellige kabler f.eks brawa sine. Prøvd å velge noen hos elfa men får bare beskjed om at jeg ikke har lov til å kjøpe. Hvilken tråd kan jeg bruke eventuelt noe art nr hos elfa ? 
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 desember 2018 kl. 23:38
Loddetråd fra biltema eller clas ohlson fungerer helt fint til formålet du er ute etter
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
marklintog Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 15 juni 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér marklintog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 desember 2018 kl. 23:43
Ok. Skjønner jo at kanskje elfa er dyrere enn Biltema, Clas ohlson osv men om velger kjøpe fra elfa for det slik at kan kjøpe litt større rull slik at jeg har lenge hvilke loddetråd velger jeg da ? Prøvde som sagt velge en type men kom da bare opp melding at gikk ikke an å kjøpe den varen så hvilke loddetråd velger jeg ?
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2018 kl. 11:22
Det er minst 2 typer loddetinn.
Den gamle sorten var vanligvis 40/60% av bly/tinn. Det er denne som flyter best og du får de fineste loddingene med. Bly er i nåværende miljødebatt et fy-ord. Man har derfor utviklet nye typer loddetinn bestående av  tinn, kobber, bismuth, indium, sink og antimon (og sikkert flere metaller også). Det er det "loddetinnet" som er i handelen nå. Smeltepunktet til dette loddetinn ligger 5 - 20 grader høyere enn 40/60-tinn som smelter ved 188 grader.
Man kan risikere at om man bruker forskjellige loddetinn at man får en "uønsket mix" der smeltepunktet kan både ligge høyere og lavere enn 40/60-tinn og få forskjellig egenskaper med holdbarhet og gap-bygging. 

Jeg har "sikret meg" en passende mengde mens det gamle tinnet ennå var i handelen. Du får 40/60-tinn ennå - men det er ikke alle butikker som selger det.
Til toppen
HelgeBe Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 24 mai 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér HelgeBe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2018 kl. 15:53
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,181 sekunder.