Loddebolt |
Post Reply |
Author | |
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 august 2005 at 18:32 |
Er det noken som kan hjelpe meg med kva strømstyrke, og kva type spiss på loddebolten som er det beste til MJ? Kva tjukkelse på tinnet er passe til MJ?
Loddebolten eg har no, er ein Weller med flat spiss med 5mm bredde, den er på 25W. Loddetinnet er 1,6mm tjukt. Utstyret har gjort nytten til no, men er litt usikker på om loddebolten og tinnet er egna til mj bruk, eller om det blir som å skyte spurv med kanon. |
|
Mvh Egil
|
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Den er nok litt voldsom den spissen ja. Når du f.eks skal lodde på kretskort og lignende bør du ikke over 20-25 Watts bolt. Loddeboltspissen bør være utskiftbar og fra 1.5-3mm i bredde. Jeg bruker selv en Philips ES-95011 på 25/50 Watt. Denne lodder jeg det meste med. Det fine med den er at du har til vanlig 25W styrke, men ved å holde inn en knapp får du 50W styrke når du f.eks skal lodde plugger, fortinne tykke kabler etc. Når det gjelder å lodde vanlig elektronikk (ikke alt for følsomme komponenter) er det like viktig hvordan du gjør ting, som hvor stor styrke loddebolten har. En svak loddebolt som må holdes lenge på loddepunktet, vil varme opp komponentene rundt. For sterk loddebolt vil lett svi av ting i sin nærhet. Du skal bruke kortest mulig tid ved loddingen, men samtidig få loddetinn og loddepunkter så varme at tinnet fester ordentlig og gir ledeevne. Spissen blir derfor viktig: God varmeoverføring i et mindre punkt. Loddetinnet bør du kjøpe hos Bleken Elektronikk eller hos ELFA, og tinnet skal være til "proffesjonelt bruk" IKKE KJØP LODDETINN PÅ COOP eller ELKJØP etc. Godt loddetinn=raskere og sikrere lodding. Roger Abel
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for god hjelp.
Blir en del lettare å kjøpe ny loddebolt når ein veit kva man skal sjå etter. |
|
Mvh Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |