MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LM 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LM 1

 Post Reply Post Reply
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LM 1
    Posted: 01 april 2010 at 14:13
 
Påske + dårlig vær = hobbymodus. Så da tok jeg like godt og konverterte min tyske knallgule Trix el-revisjonsvogn med rød graf til norske farger anno 1974. Fortsatt gjenstår å sette på speil,bremseslanger og løse stiger som skal henge på plattformen på taket. Veldig artig modell dette med masse lyd-"knask",graf som går opp eller ned samt plattform som svinger seg opp og fra side til side.Rocomausen starter selvstarteren og motorlyden øker med pådraget,mens oppbremsing skriker i skinnegangen. Masse arbeidslyder også - vinkelsliping,saging av stål og slag fra slegge mot skinnegang gjør at det nesten bare mangler bevegelige Preiserfigurer!
 
Demonteringen av vognen går greit. Makt og kraft må bare brukes i passelige doser!Kåpen løsnes ved at du løfter opp litt av plattinggulvet på plattformen og løsner en stk. skrue. Husk at frontrutene skal dyttes ut,og ikke innover når du løsner dem. Selve taket løsner du fra vognkassen med to skruer. Alle vegghåndtak vipper du ut etter å ha rettet ut låseknekken bak.(8 stk)
På graf og takplattform beholdt jeg primer-gråfargen som selvsagt måtte males med pensel. Primet vognkassen direkte med Tamiya-box.Tamiya dull-red utenpå der igjen gir en fin gammelrød effekt.Husk også at nå er tiden inne til å benytte din fineste pensel for å lakke "gummi"-listene rundt alle vinduene. Her gjelder det å være stø på labben. På taket skal isolatorene være mørk brune,og under på begge sider av grafen skal det lakkes varselsgult/sort.
 
 Dernest dekalpålegging. Overlakking med klarlakk utføres først etter ett døgn etter dekalpålegging. Dette for å slippe at overlakken møter fukt og det oppstår en slags krakelering.En ikke ukjent kar hvis navn begynner på J og slutter på ohnsrud produserte dekalene.Han kan sakene sine på dataen gitt.
 
 To ting å passe på. La grafen stå i oppreist stilling når kåpen tas av. OG vær veeeldig forsiktig når du legger på den gule stripen. Kan være lurt å dele den i to før den legges på. Dyttes av underpapiret med en tannpirker etter å ha blitt lagt på vognsiden. Bruk helst Biltemas eller andres hodeforstørrelsesglass om du ikke har øyne som en ørn. Klargjør selvsagt først med Microset og fukt underlaget godt med denne ved hjelp av Q-tips. Likeledes dytter du etter litt tid stripen ned der den passerer dørsprekker.Ikke bruk lang tid på berøringen om du benytter Microsol til slutt der det er ujevnheter. Sug opp Microset"en med en q-tip eller to før du raskt etterkontrollerer plasseringen. Ved dørhåndtaket skjærer du over stripen og dytter den ned på hver side av håndtaket.
 
Og vips så har du mulighet til å utføre viktig linjearbeid på banestrekningene dine.Big smile


Edited by Mikael Järn - 01 april 2010 at 14:48
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2010 at 15:18
Clap Vakker som "en ukysset brud" synes vi som digger elektroavdelingen Smile
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2010 at 17:32
Dette ser jo fantastisk bra ut! Det er bare å gratulere for vel utført arbeid! Hvor fikk du tak i dekalene?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2010 at 18:57
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Dette ser jo fantastisk bra ut! Det er bare å gratulere for vel utført arbeid! Hvor fikk du tak i dekalene?
 
Svein-Ove Johnsrud,Kløfta Modelljernbaneklubb. Han sa det var greit du kontaktet ham gjennom MJF-forumet der han skriver under navnet Svein. Kløfta har produsert massevis av dekaler,og jeg har benyttet en drøss av dem. Topp kvalitet! Og fornuftige priser.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 15:07
Fantastisk flott, Mikael Clap
 
Og takk for fyldig beskrivelse av "konverteringen". Har gått med samme tanke selv, og jeg ser jo nå at det er mulig!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2010 at 20:50
Nydelig arbeid;
 
Har makan, men i orginal fargene. Banens flagship..???.... (unskyld flagtog)
Deilig med all de lydene, tror nesten at de står der selv og mekker.
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.