litt hjelp til en nybegynner |
Post Reply ![]() |
Author | |
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 31 august 2010 at 22:30 |
Etter en opprydding på loftet, fant jeg, som mange andre et gammelt Märklin-startsett, som min sønn ble fullstendig hektet på. Jeg skjønte må egenhånd at et Märklin-sett fra sent 70-tall ikke er noe begynne å bygge ut på. Jeg dro til en forhandler for å høre hva som har skjedd i mj-universet de siste årene. Det er jo ikke lett for oss uinnvidde å vite hva som er kurant, og hva som ikke er det.
Jeg ble anbefalt skala H0, Roco, likestrøm, og digitalt. Skala og likestrøm er greit nok, men det jeg lurer på er: Om jeg evt kjøper et roco-startsett, som etter min mening har ganske stive priser. Dette skal tross alt brukes av barn, kan jeg da kjøpe billigere vogner, skinner og utstyr i forvissing om at dette er kompatibelt med Roco? har sett at det finnes andre merker som ikke er fullt så detaljert og forseggjort (Lima, Pico, Fleischmann osv..). Og om jeg kjøper et roco startsett, hvor mye skinnegang, og hvor mange lokomotiver kan jeg smelle p den eksisterende strømforsyningen.....og et siste spørsmål: Er det bare å kjøpe et digitalt lok og vips, så funker det sammen med resten av stæsjet? Mye spørsmål, men jeg er veldig takknemlig for hjelp og innspill. |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Jeg er av den oppfattning at dersom man ikke skal lage en komplisert bane hvor man skal kjøre flere tog simultant, så trenger man nok ikke digitalstyring. Digitalstyring er ofte dyrere i anskaffelse og, til tross for enklere kabling, noe mer komplisert "å styre" på grunn av flere funksjoner og flere lokomotiver med individuelle adresser. Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, men det er viktig å ha tanker om at det er "barnevennlig" og enkelt nok for at barn skal kunne ha glede av togkjøringen i bakhodet. Selv kjører jeg analogt med mine barn på 7 og 5 år, noe som er såpass enkelt at de klarer alt helt selv.
Hva der angår det rullende materiellet så går alt likestrømsmateriell om hverandre, uavhengig av produsent.
Keep it simple!
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tusen takk for innspill, Roger. Jeg får vurdere analogt vs digitalt litt til. Må innrømme at jeg er litt fascinert av tanken om å kjøre flere tog simultant, men ikke for enhver pris. Jeg har heller ingen peiling hvordan man kobler sammen en analogt anlegg som går utover et vanlig startsett, men når en 8-åring skal herje, hadde det klart vært en fordel med noe som man har råd til å erstatte.
Har du noen tips om hvor jeg kan få lettfattelige instruksjoner om hvordan analogt skal kobles? Hilsen Jens |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For AC (analog vekselstrøm, Märklin) kobles midtkontaktene på skinnene (rød ledning dersom denne er fast koplet på en skinne) til rød utgang på trafoen. Selve skinnestrengene (brun ledning) koples til brun utgang på trafoen. Skinnene kan settes sammen i hvilket som helst mønster uten forbehold.
For DC (analog likestrøm, "øvrige") kobles en ledning fra hver av skinnestrengene til hver sin kjøreutgang på trafoen. Skinnene kan uten forbehold settes sammen i mønster som ikke "snur" toget (i såkalt vendesløyfe), dvs høyre hjulsett må alltid få strøm fra samme skinnestreng (elektrisk sett). Vendesløyfe kan lages, men da med spesielle tiltak. I prinsippet gjelder denne enkle tilkoplingsbeskrivelsen også for digitalutgavene. Siden ikke nytt Märklin er nevnt ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser man det
![]() |
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan ha så mye spor du bare orker, det er antall lokomotiver (strømforbrukere) på linjen som er utslagsgivende for hvor mye trafoen orker :)
Du kan ha bra mange penser også, de trekker strøm kun når de blir betjent. Men ved lange skinnestrekk bør du ha flere tilførselspunkt (kabel fra trafo) til skinnene. Og C-skinner og märklinutstyr er et godt tips om det er snakk om baner som skal bygges om og på nytt ofte :) |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Märklins C-skinner (for AC-drift), finnes også i likestrømsversjon (DC) fra Trix (som man blant annet kan få tak i hos Amundsen). Disse er virkelig "idiotsikre", og med sitt "plug-and-play sytem" har mine barn ingen problemer med å kobble dem sammen eller fra hverandre. Her er heller ingen skinnelasker som blir "slappe" av mye av- og påkobbling med små barnehender, som mange andre skinner har. Trix C-skinner kombinert med relativt robuste (Thomas-tog-) modeller fra Hornby (uten mange filigrane detaljer) har vist seg å være en "skuddsikker" kombinasjon hos hjemmets yngre garde.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da har dere i hvert fall pratet meg fra Roco tilbake til Märklin, så da får jeg søke bruktmarkedet. Passer C og M-skinner om hverandre, forresten? Eller er dette vekselstrøm/likestrøm? Og må jeg bruke M-skinner på et digitalt system?
Spør mye nå, kjenner jeg Hilsen Jens |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnes overgangsskinner mellom C og M ....
..., men når du først har "fått smaken på" C-skinnene, blir kanskje ikke M-skinnene like gjeve lenger .. ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
C og M-skinner har samme strømsystem, men de passer ikke direkte sammen pga av forskjellig design på kontaktene. Men det finnes overgangsskinner, så det er ikke noe problem å kombinere de. Og ved å gå for Märklin kan du fortsatt bruke de gamle togene dine også.
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hvis guttungen etterhvert blir inspirert til å fortsette å bygge et litt mer avansert anlegg, kan det bli ganske fint med C-skinner også. Her har vi (gleng mj-klubb) bygget et utstillingsanlegg med C-skinner: http://gleng.org/lions
Mvh Heine Edited by Heine Pedersen - 02 september 2010 at 10:26 |
|
![]() |
|
Ludefladen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 04 august 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 31 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her blander nok en nybegynner seg inn:
Hvordan ser M og C skinner ut? Hva er egentlig forskjellen?
![]() |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Märklin C, K og M:
![]() |
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg prøver på en forklaring:
M-skinnene til Märklin (M=metall) er et gammelt skinnesystem som var solid og enkelt den gang modelltog ble sett på mer som leketøy for barn. Jeg hadde selv Märklintog med M-skinner da jeg var barn og mange bruker dem fortsatt.
M-skinnene så ikke særlig riktig ut i forholdet til forbildet og etter hvert utviklet Märklin K-skinnene (K=Kunststoff) som gjør det mulig å bygge mer forbilderiktig men som også krever at man legger ballast selv. Tilsvarende skinner er også mer vanlig innen likestrømsmiljøet.
Spesielt da digitalstyringen begynte å bli populær innså Märklin at de gamle M-skinnene ikke lenger tilfredsstilte dagens krav. Blant annet var den elektriske forbindelsen mellom skinnene ikke god nok. Moderne produksjonsmetoder gjorde det også mulig å lage bedre skinner til en akseptabel pris. Derfor utviklet Märklin C-skinnene (C=click) som avtager etter de gamle M-skinnene. Disse har en moderne klikk-lås som låser de enkelte skinnene sammen og sikrer god elektrisk kontakt. De har også fast ballast som de gamle M-skinnene men et mye bedre og mer forbilderiktig utseende. Heldigvis finnes det overgangskinner mellom de forskjellige systemene.
M-skinnene ble produsert i enorme mengder og solgt over over hele Europa (og resten av verden) i en veldig lang periode. Det finnes derfor enorme mengder brukte M-skinner på markedet og en skal ikke vente å få særlig høy pris for dem.
Dersom du har eldre Märklin-tog og ønsker å bygge videre på dette ser jeg ingen grunn til at du skal skifte til likestrøm. Märklin er et anerkjent og solid merke med et stort utvalg, både i nytt og brukt materiell. Svært mange av oss lekte med Märklin-tog da vi barn og dette fungerte utmerket i mange år. Fortsetter du med C-skinner får du et enda bedre system som både er barnevennlig og som gir muligheter for flotte og forbilderiktige modellbaner.
Lykke til!
Petter
|
|
![]() |
|
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da takker jeg for mye god informasjon. Jeg har lært mye de siste dagene. Har funnet ut at det blir gammelt Märklin-oppsett på guttungen. Jeg grubler litt på denne her:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23363856. Dette er jo 2 gamle startsett som sikkert kan settes sammen til en stor bane med en trafo. Men er det slik at det kun kan stå ett lokomotiv må skinnene når det er i bruk, eller kan man f.eks ha andre lok på et sidespor el?
|
|
![]() |
|
tynset ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan dele opp skinnene i flere soner, og ha en trafo pr sone. Dermed kan du kjøre et lok pr sone med full kontrol. Dersom det er flere lok på samme sonen, så går det også bra, men da styrer du begge lokene samtidig fra samme trafo.
Så du kan fint lage en egen sone på et side spor og så ha en egen trafo der. For å dele opp i flere soner, så setter du inn galvanisk skille på mitt lederen når du kobler sammen skinnene. Det går helt fint med en papir bit eller en tape bit. |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med vanlig analog kjøring må du isolere de ulike sporseksjonene og føre kjørestrømmen via av-på brytere til hver seksjon hvis du ønsker å ha flere lok på anlegget, ellers vil alle kjøre samtidig når du vrir på bryteren på trafoen. Du kan f.eks isolere sidespor, slik at du kan "parkere" et lok der mens du kjører det andre. Med Delta-systemet til Märklin blir det litt annerledes, siden dette er en slags "mini"-utgave av digitalstyring. Delta-lok har en liten dekoder innebygd, som gjør at du kan veksle mellom inntil 5 lok på anlegget (da trenger du en Delta Control til dette, ser ikke ut som den følger med i annonsen du linker til). Imidlertid ser det ut som de to Deltasettene er identiske, noe som får meg til å tro at begge lokene er satt opp med samme adresse i dekoderne. Hvis du ikke har mulighet til å endre disse adressene (små skyvebrytere på dekoderkortet inni loket) betyr det likevel at du må dele opp anlegget i isolerte seksjoner hvis du ønsker å kjøre lokene hver for seg.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
ghostrider ![]() Nykommer ![]() Joined: 31 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da skjønner jeg. Så hvis et tog skal inn på et sidespor eller over i en annen sone, må jeg bare gi gass på den andre trafoen for at toget skal kunne kjøre videre?
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |