Liming av statisk gress |
Post Reply |
Author | ||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 november 2013 at 09:12 |
|
Jeg har prøvd å søke litt på forumet, men uten store resultater. Jeg skal så gressplen på et modul, og lurer på den beste måten å feste gresset på. Har prøvd med litt utvannet trelim, men opplever at mye gress faller av over tid. Etter mye flytting rundt på modulet blir gressplenen svakere og svakere, og det skal ikke mer enn litt lett pust til, før det blåser noen gresstrå av.
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan feste statisk gress bedre? Er det noen som har prøvd seg på å spraye/dryppe utvannet lim over etterpå, på den måten man ofte limer ballast? Her sitter sikkert noen på gode erfaringer..? Samtidig benytter jeg også anledningen til å spørre om hvilke erfaringer folk har med de "proffe" gressapplikatorene fra f.eks. Noch. Er disse bedre enn de du lager selv av elektrisk fluesmekker. Jeg innser at kvaliteten kan variere stort på egenprodusert utstyr, men kanskje noen har erfaringer å dele her også?
Edited by AndersH - 17 november 2013 at 19:36 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bruker vanlig casco trelim. Ikke uttynnet.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mal på vanlig ufortynnet trelim i ikke altfor store områder og la limet sette seg noen få minutt før påføring av gress. På bitte små områder vil det fungere bra med hjemmelagt strøer, ihvertfall er dette min erfaring.
Edited by Espen - 19 november 2013 at 14:56 |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vet ikke hvor rent vannet i dette sløydlimet er?
Inneholder det lite eller ingen ioner, så vil limet ikke være elektrisk ledende. Da kan det være at den statiske virkningen til "Gras-master" har lite virkningsområde? Det kan derfor være lurt å sjekke ledningsevnen til flytende lim - og er den dårlig, kan man tilsette litt salt i limet for å få opp ledningsevnen.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Jeg kan anbefale vegglim eller helst våtromslim, da dette er mer kremaktig enn snekkerlim og renner ikke så lett, spesielt viktig i skråninger. Den kremaktige konsistensen gjør også at gresset ikke legger seg så lett etter det har "landet"
Våtromslimet anbefales da dette tørker helt matt, i tilfelle det skulle skinne gjennom noen steder.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lar det seg gjøre å blande inn brun eller sort maling i vegglim eller våtromslim, slik at det som evt. skinner gjennom blir jordfarget? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det vet jeg ikke, har ikke prøvd
|
||
AndersH
Viderekommen Joined: 11 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen som har prøvd å spraye gress, ballast, grus, jord, etc. med matt/halvmatt lakk for å feste det bedre til underlaget? Da mener jeg som en ekstra behandling etter liming for å prøve å feste det bedre.
|
||
limatog
Viderekommen Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har med hell (tror jeg) brukt sprayplaster både på trær og gress kjøpt på apoteket.
|
||
trondle
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |