MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Liming av statisk gress
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liming av statisk gress

 Post Reply Post Reply
Author
AndersH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liming av statisk gress
    Posted: 15 november 2013 at 09:12
Jeg har prøvd å søke litt på forumet, men uten store resultater. Jeg skal så gressplen på et modul, og lurer på den beste måten å feste gresset på. Har prøvd med litt utvannet trelim, men opplever at mye gress faller av over tid. Etter mye flytting rundt på modulet blir gressplenen svakere og svakere, og det skal ikke mer enn litt lett pust til, før det blåser noen gresstrå av.
 
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan feste statisk gress bedre? Er det noen som har prøvd seg på å spraye/dryppe utvannet lim over etterpå, på den måten man ofte limer ballast? Her sitter sikkert noen på gode erfaringer..?
 
Samtidig benytter jeg også anledningen til å spørre om hvilke erfaringer folk har med de "proffe" gressapplikatorene fra f.eks. Noch. Er disse bedre enn de du lager selv av elektrisk fluesmekker. Jeg innser at kvaliteten kan variere stort på egenprodusert utstyr, men kanskje noen har erfaringer å dele her også?


Edited by AndersH - 17 november 2013 at 19:36
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2013 at 19:33
Bruker vanlig casco trelim. Ikke uttynnet.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 14:54
Mal på vanlig ufortynnet trelim i ikke altfor store områder og la limet sette seg noen få minutt før påføring av gress. På bitte små områder vil det fungere bra med hjemmelagt strøer, ihvertfall er dette min erfaring.


Edited by Espen - 19 november 2013 at 14:56
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 16:33
Vet ikke hvor rent vannet i dette sløydlimet er?
Inneholder det lite eller ingen ioner, så vil limet ikke være elektrisk ledende. Da kan det være at den statiske virkningen til "Gras-master" har lite virkningsområde? Det kan derfor være lurt å sjekke ledningsevnen til flytende lim - og er den dårlig, kan man tilsette litt salt i limet for å få opp ledningsevnen.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 17:53
Jeg kan anbefale vegglim eller helst våtromslim, da dette er mer kremaktig enn snekkerlim og renner ikke så lett, spesielt viktig i skråninger. Den kremaktige konsistensen gjør også at gresset ikke legger seg så lett etter det har "landet"
Våtromslimet anbefales da dette tørker helt matt, i tilfelle det skulle skinne gjennom noen steder.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 18:53

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Våtromslimet anbefales da dette tørker helt matt, i tilfelle det skulle skinne gjennom noen steder.

Lar det seg gjøre å blande inn brun eller sort maling i vegglim eller våtromslim, slik at det som evt. skinner gjennom blir jordfarget?

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2013 at 19:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Våtromslimet anbefales da dette tørker helt matt, i tilfelle det skulle skinne gjennom noen steder.

Lar det seg gjøre å blande inn brun eller sort maling i vegglim eller våtromslim, slik at det som evt. skinner gjennom blir jordfarget?


Det vet jeg ikke, har ikke prøvd Smile
Back to Top
AndersH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2013 at 18:20
Er det noen som har prøvd å spraye gress, ballast, grus, jord, etc. med matt/halvmatt lakk for å feste det bedre til underlaget? Da mener jeg som en ekstra behandling etter liming for å prøve å feste det bedre. 
Back to Top
limatog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote limatog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2013 at 14:53
Jeg har med hell (tror jeg) brukt sprayplaster både på trær og gress kjøpt på apoteket.
 
trondle
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.