Lime gips |
Post Reply ![]() |
Author | |
erlendhall ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 2 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 04 november 2008 at 06:00 |
Hei.
Har tidligere fått god hjelp, og takker for det. Jeg skal lime en sammen en støpt gips "plate" og lurer på hvilket lim som er det beste. "Platen" er ca 2,5 cm tykk og har et motiv på framsiden. Den er dessverre brukket i 2 biter. Jeg har fått tips om aralditt, aralditt med gips eller vanlig trelim. Jeg er mottakelig for alle ideer. Erlend |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis det er et helt reint brudd der bitene passer perfekt sammen ville jeg prøvd tynnflytende superlim |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Min første innskytelse ville være å si: med gips ...
![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg lanserer egentlig bare en teori her: Gips som lim vil fungere dårlig, dels fordi fordi det vil fylle for mye i sprekken. I tillegg vil den porøse, tørre gipsen trekke vannet ut av "gipslimet" og resultere i at gipsen i limfugen blir temmelig svak. Men dette var altså kun teori. Kanskje det funker om man fukter bruddflatene litt slik at delene ikke trekker vannet ut av gipsen. Men jeg tror fortsatt at superlim er en bedre ide siden det fyller mye mindre. Problemet med superlim er at limsøl utenfor limfugen vil forsegle gipsen. Slikt limsøl vil vises veldig godt om man planlegger å male gipsen med farger som ska være litt transparante (beising). Edited by Håvard H - 04 november 2008 at 08:53 |
|
![]() |
|
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Ferdigblandet fliselim i 1 litersbokser, fantastisk stoff til det meste, blant annet til å lime isopor
|
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Jeg har limt fjellformasjoner av gips støpt i støpeform med trelim. Funker som bare det.
|
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Ferdigstøpte gips-fjellformasjoner har jeg i flere vendinger brukt smeltelim for å lime til tre eller gips. Funker greit men er avhengig av en varm limpistol og litt "trådfjerning" etterpå
|
|
![]() |
|
erlendhall ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 2 |
Hei
Gjorde et forsøk med trelim, og det ser bra ut. Nå er det noen skader i gipsen som jeg skal reparere. Har noen tips til hvordan det gjøres? Jeg tror en gipsblanding er bra, men usikker på konsistens og ev lure ting å tilsette for best resultat. Ellers kan jeg komme med et tips som takk. Når jeg skulle lime figuren som er en plate med et merke på, så var det vanskelig å få den til å ligge riktig for baksiden er ikke hel plan. Løsningen ble å legge den på en skumgummi plate. Denne formet seg etter figurens bakside. En annen fordel var friksjonen i skummet så figuren ikke flyttet seg. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |