MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2018 at 16:42
Dette kommer til å bli bra. Følger trådene dine med stor interesse!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2018 at 21:07
Da er skinner og penser lagt. Kuttet skinner og loddet i lange baner. Mye ledning som stikker ut under. Tenker jeg monterer og kobler decodere og feedback før jeg fortsetter med grus, gress, trær, folk og fe. Letter å drive med det og få det ryddig og pent når modulen kan ligge opp ned.

Måtte sette litt materiell på sporene. Tror det blir en liten pause nå. Ut på tur Smile


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2018 at 20:42
Nå har det vært mye tenking Ermm Jeg har satt mange krav. Først og fremst må stasjonen være lett gjenkjennelig, feks med bruer i hver ende. Jeg skal ha bakstasjon/skyggestasjon, den ønsker jeg at er synlig slik at den er lett å bruke og kan brukes som oppstilling for fine modeller. Ønsker vendesløyfe. Det skal være lette moduler som ikke er større enn at jeg kan ta med en og en i bilen til hytta og jobbe med de der. Stasjonen skal se bra ut enten den er frittståenede eller står inntil en vegg. Det må være mulig å kjøre rundt og rundt. Barn skal kunne kjøre trygt på 2 spor i hver sin retning. Det skal være mulig å kjøre DC, kan jo hende at det dukker opp noen med en BM88, og da må den kunne kjøre inn på stasjonen. 

Jeg har løst utfordringen med vending i hver ende med å la stasjonen avsluttes brått og skinnene går ut på en rampe ned til skyggestasjonen som ligger 5 cm lavere. Det skal være helt tydelig hva som er stasjonen anno 1960 og hva som er nødvendige skinner for å få hele pakka til å virke. Jeg har noe tanker om hvordan utseende på det lavere området skal være. Kommer tilbake til det en annen gang. Jeg har også tenkt på hvordan skillet mellom det grå og blå skal være. I virkeligheten er det en bratt skråning ned der den grønne linja er tegnet. På kanten av skråningen er det nesten tett med hengebjørk. Lurer også på om det blå skal trekkes et par cm vekk fra skråningen får å tydeliggjøre skillet enda mer.

Det er den ytre ovalen og et krysningsspor på skyggestasjonen som kan switches til DC.

Neste blir å handle mer penser og skinner. Trodde jeg hadde ganske mye, not Angry


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2018 at 20:07
Hei,

Helt greit oppsett dette, men jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes :

Jeg har vokst opp med Marklin - hos min bestefar.  Det gikk relativt fort til at sporskifter ble en viktig del av kjøringen.

Hvis jeg hadde bygget denne ville jeg :

1. Droppet dobbelsporet.
2. Fått lenger kjørevei ved å la skyggestasjonen være en etasje lavere slik at togene må ta en runde, delvis i tunnell mellom stasjonen og skyggestasjonen.  Det gjør det nok også mulig å lage en 8-talls løsning med et kryss - eller kryssporskifte, for å snu togene.

Det du evt. kan gjøre er å lage det etter planen din, men bygge den slik at det blir enkelt å utvide kjørestrekningen, f.eks. som jeg foreslår - da kan du også tilpasse etterhvert som barna blir større.

Min bestefar hadde kun to Lokomotiver, en BR 80 (tror jeg) og en BR 24.  Husker at på full fart ble det en gang avsporing i en kurve på BR 24 , med fall ned på gulvet (teppe)  - uten at det ble noen større skade av det.  -  Dette i motsetning til mine Roco-lok som jeg hadde senere, som ikke tåler slik behandling. -  Så noen gamle Lokomotiver, kan være kjekt å ha.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2018 at 22:33
Hei, takk for innspill Thumbs Up. Det blir sikkert mange runder med tenking og endringer etterhvert som jeg skal bygge flere moduler. Alle innspill kommer til å påvirke. 

Forlenge, det tror jeg også på, etterhvert, når jeg er ferdig og vil bygge mer. I og med at modulene har en brå avslutning og sporene bare går ut på en smal demonterbar finersving, er det enkelt å få til.

Skyggestasjon under var med i planen helt til jeg innså hvor tullete mye jobb det er på dette prosjektet, da jeg bestemte meg for å lage moduler og da jeg fikk lyst til at alt rullende materiell skulle synes.

Husker også godt at det var mest moro å få ting til å gå veldig fort eller veldig sakte da jeg var liten (og det er det fortsatt). Det må bli "autovern" rundt buene på enden Wink.

I dag har jeg modifisert modulen i midten, som jeg jobber med nå, slik at den passer til tegningen. Måtte flytte Robelgarasjen og sporet til kullskuret. Har også justert skråningen. I morgen skal jeg male undersiden og koble skinner og penser hvis malinga er tørr. Alla ledningene stikker ut på undersiden. 3 penser og 12 (tror jeg) feedbacks og matepunkter. Tipper at det holder greit med 2,5 kvadrat (en til hver modul), som alle stumpene fra sporene kobles innpå. 

Noen som vet om en passende koblingdings det man kobler 2,5 kvadrat inn og ut og flere tynne ledninger ut til sporene? Sukkerbit blir liksom litt feil. Det finnes noen svære for bil, men det er mer for type 4, 8 og 10 kvadrat. 

Kommer på ting mens jeg sitter her og skriver: En mulighet er å lage en stjernekobling av 2,5 kvadraten og spre den til passende stedet på modulen. Da funker det med sukkerbiter som overgang til de tynne.

Btw, barna mine er store, men aldri for store til å kjøre togSmile Så kan det jo hende at det dukker opp noen små etterhvert som kanskje også får minner om en modelljernbane resten av livet Smile



Edited by steinel - 22 april 2018 at 22:38
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 02:32
ok,

Da skjønner jeg planen din bedre.  Jeg tenkte å beholde skyggestasjonen der du har den men litt lavere, slik at togene kjører ut av Lilllehammer, og kjører over en runde nedover, før de kommer til skyggestasjonen.

Et annet alternativ er å passer på å lage moduler som er uavhengige av hverandre, kan du sette dem sammen på måter som kan gi mere interresante ruter.  F.eks. denne :



Jeg har også lagt inn et overgangsspor på skyggestasjon - slik at du kan snu lange tog (tegnet inn i rødt)

Et siste alternativ er også å la sporet i venstre  enden av Lillehammer, dreie 180 Grader bakover, og gå til en skyggestasjon under den andre skyggestasjonen, slik at du får et vinkelanlegg.


Edited by programmeringssporet - 23 april 2018 at 02:39
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 10:20
Vendesøyfe i hver ende, flott. Jeg syntes mitt forslag var dårlig i så henseende. Jeg kan legge den venstre vendesløyfa under modulene. Uten at det er noe stasjonsområde, bare et spor. Det kan bli greit å henge opp. Tror jeg får en total kjørelengde på 25 meter, men da er toget innom andre retningen en gang. Og det blir mest riktig når ekspressen til Trondheim kommer tilbake nordfra.

Fikk et lite flashback i går da jeg jobbet litt med modulen. Så for meg det "gigantiske" anlegget vi hadde da jeg var liten. 4 moduler a 1x2 meter. Til hver modul gikk det en 50 par telefonkabel med svære multikontakter fra kontrollpulten. Litt enklere nå med dekoderne montert under hver modul og kun railpower og s88 som må trekkes fram.
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 10:45
Originally posted by steinel steinel wrote:

Husker også godt at det var mest moro å få ting til å gå veldig fort eller veldig sakte da jeg var liten (og det er det fortsatt). Det må bli "autovern" rundt buene på enden Wink.

Med digitale lok kan man jo unngå råkjøring ved å redusere maksfarten til en "trygg" hastighet :-)

Originally posted by steinel steinel wrote:

Noen som vet om en passende koblingdings det man kobler 2,5 kvadrat inn og ut og flere tynne ledninger ut til sporene? Sukkerbit blir liksom litt feil. Det finnes noen svære for bil, men det er mer for type 4, 8 og 10 kvadrat. 

Jeg bruker en slik:
https://www.togbutikken.no/product/brawa-loddelist-10-punkter-2/

Finnes også med 20 tilkoblingspunkter:
https://www.togbutikken.no/product/brawa-loddelist-20-punkter/
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 15:46
Takk Bjørn Smile Skal nok trimme alle lokene til rett hastighet Wink
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2018 at 20:29
Stein fortsetter å gjøre ting han ikke kan. Men det er moro da.



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2018 at 17:52
.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2018 at 08:54
Jeg bestemte meg endelig får å bruke pensmotorene som hører til K-skinnepensene. Har vurdert egen konstruksjon med microservo, Märklins ombygningssett for å få motorene under plata eller standard. Etter å ha gått mange runder med meg selv, har jeg altså kommet fram til at jeg bruker pensene slik de er. Rett og slett fordi tida ikke strekker til. For å få stasjonen ferdig i dette livet må jeg velge noen upopulære løsninger.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2018 at 18:14
Pukkverket Shocked


Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2018 at 00:02
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:44
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2018 at 18:42
Da er første modulen nesten ferdig. Mangler litt grus til høyre på bildet. Må få på noe mer gress. Rusk og rask og folk og biler må også på plass.


Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2018 at 22:25
Du kan montere pensemotorene opp ned. Da kan du kanskje kamuflere dem.

Helge B.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2018 at 07:54
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Du kan montere pensemotorene opp ned. Da kan du kanskje kamuflere dem.

Helge B.

Ah. Genialt Helge Smile. Da blir motorene helt usynlige med et tynt gruslag oppå. Bra jeg bare har montert 3 penser. Ikke all verdens jobb å fikse. 

Takk.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2018 at 22:03
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Du kan montere pensemotorene opp ned. Da kan du kanskje kamuflere dem.

Helge B.

Ah. Genialt Helge Smile. Da blir motorene helt usynlige med et tynt gruslag oppå. Bra jeg bare har montert 3 penser. Ikke all verdens jobb å fikse. 

Takk.

Dette har du sikkert alt tenkt på, men hiver det likevel frampå:
Dekk til pensemotoren med tynn tape/papir e.l slik at:
- grusen ikke trenger inn i motoren
- og at det blir lettere å gjøre den ren om du en gang skulle ta den opp for reparasjon eller gjenbruk.

Forøvrig - fantastisk flott arbeid! Smile 
Takke for at du deler med oss!!!!Clap


Edited by KnuT - 09 mai 2018 at 22:03
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2018 at 10:58
Takk KnuT Smile

Stasjonen får SMB Vognstall Jevnaker som Robelgarasje. Ikke helt autentisk, men det får gå. Fantastisk fint byggesett fra SMB.


Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2018 at 19:08
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:43
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 09:08
Enig KGB, vi har alle muligheter takket være fantastiske leverandører. Men det er fortsatt utrolig tidkrevende å få i hop noe som kan ligne på forbildet man ønsker kopiere. Skulle gjerne vært pensjonist enkelte ganger Smile når det går med 40 timer bare til gruslegging av en modul på 63x134cm Shocked

På stasjonen min har jeg (har sikkert uteglemt noen), Vanntårn fra Artitec, teakvogner og lok fra Roco, skiftetraktor fra Scan Train, masse vogner og 30A fra NMJ, vogner og småtteri fra Skala Design, teakvogner fra S&S, småhus fra SMB, trær, folk, biler, gress og småtterier fra Amundsen, Togbutikken og NMJ.

Har kjøpt mye brukt på Facebook, gruppa for "Modelljernbane kjøp salg og bytte" og på messer.

Og så klart for min del, Märklin fra Amundsen og Togbutikken.

Alt kan så klart ikke kjøpes, men må scratchbygges. På Lillehammer stasjon gjelder det svingskiva, lokstallen, godshuset og selve stasjonsbygningen. Two down, two to go.  
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 12:01
Er det noen som kan fortelle meg hva denne innretningen er?


Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 13:09
En gammeldags skaterampe. De hadde hjemmesnekrede rullebrett av rupanel og brukte granathylser fra krigen som hjul Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 13:32
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

En gammeldags skaterampe. De hadde hjemmesnekrede rullebrett av rupanel og brukte granathylser fra krigen som hjul Smile

Haha LOLLOLLOL Da googler jeg skaterampe og ser om jeg finner flere bilder.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 14:20
Eller eventuelt en kullrampe for lasting av kull over på tenderen. Slike ramper var vanlige på mange stasjoner. De kunne også ha skinnegang for små tobber som ble fylt opp med kull nede på bakkenivå, og trukket opp av loket med et wire-system.

Hilsen Halvor
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 15:02
Ah. Kullbukk/rampe it is.
Men hvorfor der? Kullskuret er på motsatt side av svingskiva. Det kan se ut som en rampe for små kullvogner, men det er ikke plass til noe kullspor bort til kullskuret.

Kanskje jeg får tid til å bygge en slik kullbukk når jeg blir pensjonist.

Fant et bilde av en utrolig fin modell på ses sine sider:



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 20:39
.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2018 at 17:50
Er det mulig Confused ? Ikke rart det ble kortslutning da jeg prøvde å kjøre inn på sporet til kullskuret fra svingskiva. Enkel feilsøking da... Tongue


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2018 at 21:06
Da har jeg kommet så langt på den første modulen at jeg er klar for å begynne på den neste. Den skal ha midtstykket av spor 1,2,3 og 4 (toget på bildet står på spor 5). Og stasjonsbygningen, som antakelig blir den største utfordringen på prosjektet.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2018 at 14:35
Ser at Skala Design skal produsere flere signaler.

Hvilke signaler bør jeg har på stasjonen min og hvor skal de stå?

Kanskje bildet av stillverket kan hjelpe?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.