MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet
    Sendt: 13 september 2017 kl. 21:55
Jeg bygger modelljernbane i H0 etter et forbilde et sted på Østlandet på 50-60 tallet.  Jeg har blant annet et sidespor der det er meningen at tømmer skal lastes over fra tømmerbiler til jernbanevogner.  Er det noen som har informasjon og/eller bilder fra en slik operasjon fra forbildet?  Jeg har en traverskran i modell (som også er brukt på Skaarerbanen under FREMO treff), men den tar egentlig alt for mye plass.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 19 januar 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 september 2017 kl. 23:09
Har sett foto av lasting på jernbanevogn etter prisippet som på dette foto.
(Men kan ikke finne det igjen)

Dog med litt annen løsning:
Stokkene på skrå mot vogna var laget som et fast stativ på siden av sporet.
Vinsjen med de høye stakene med trinser på toppen var mobil, og sto også på siden av sporet.

Kanskje noen vet om foto av det jeg nevner ?

http://i1002.photobucket.com/albums/af146/vabis141/DSC00630.jpg
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 september 2017 kl. 13:32
Sitat: Morten Jacobsen Morten Jacobsen skrev:

Jeg bygger modelljernbane i H0 etter et forbilde et sted på Østlandet på 50-60 tallet.  Jeg har blant annet et sidespor der det er meningen at tømmer skal lastes over fra tømmerbiler til jernbanevogner.  Er det noen som har informasjon og/eller bilder fra en slik operasjon fra forbildet?  Jeg har en traverskran i modell (som også er brukt på Skaarerbanen under FREMO treff), men den tar egentlig alt for mye plass.

Her er et bilde som viser det du beskriver:

Bildet er lånt fra Digitalt Museum (Siden det er eldre enn 50 år skulle ikke copyright være noe problem
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 september 2017 kl. 13:32
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 september 2017 kl. 14:43
Dette bildet viser en lastemetode nok var vanligst i en noe tidligere tidsperiode, men enkelte steder ble det gjort slik også på 50-tallet. Stokkene ble trukket opp på rampen med hest eller traktor, og deretter rullet ut og ned på vognene manuelt. Det krevdes håndlag og godt samarbeid for å få dem til å rulle rett ut og falle slik de skulle, noe som ble godt synlig under denne demonstrasjonen som ble holdt på Kløftefoss i 1998.

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 september 2017 kl. 20:47
Takk for mange gode bidrag.  Håvard sitt bilde er muligens det jeg leter etter.  Jeg har trekkvogna (Skandia fra 50/60 tallet) og hengeren.  Nå gjelder det å finne en modell av krana.

Endret av Morten Jacobsen - 14 september 2017 kl. 20:49
Morten Jacobsen (MJ)

Til toppen
Håvard H Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 september 2017 kl. 12:08
Sitat: Morten Jacobsen Morten Jacobsen skrev:

Takk for mange gode bidrag.  Håvard sitt bilde er muligens det jeg leter etter.  Jeg har trekkvogna (Skandia fra 50/60 tallet) og hengeren.  Nå gjelder det å finne en modell av krana.

Google er din venn!
HERPA tømmerkran

Svart utgave
Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 september 2017 kl. 18:50
Har bestilt den gule på eBay.  Muligens litt moderne, men det kan kanskje kamufleres.  
Morten Jacobsen (MJ)

Til toppen
bondeknøl Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 13 oktober 2013
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bondeknøl Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 september 2017 kl. 21:22
Mulig at google er din venn, men mye kortere vei hit til en konkurranse dyktig pris i forhold til ebay http://modellbildesign.mamutweb.com/Shop/List#L%C3%B8fteutstyr/108
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 september 2017 kl. 18:48
Sitat: Håvard H Håvard H skrev:

(...)Google er din venn!(...)

Google er absolutt ingen venn, så sant du ikke anser utnytting, overvåking og profittering av vennene dine som en naturlig del av vennskapet... 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.