MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Langlete-Fremobanen

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Langlete-Fremobanen
    Sendt: 16 november 2012 kl. 14:01

Denne anleggbloggen er en kortversjon av en på eget nettsted: http://sando.co/index.php?vis=281&nid=3

Anlegget ble påbegynt i 2009 ved å bruke noen deler fra tidligere anlegg som et utgangspunkt. Anlegget bygges på verkstedet i slik høyde at det ikke tar plass fra arbeidsbenker o.l. Det har et endestykke utført som standard Fremo-grensesnitt og i riktig høyde (130 cm over gulvet til skinneoverkant) slik at Fremomoduler kan kobles til fastanlegget.

Anlegget bygges i 2-skinne H0, delvis selvbygget spor og delvis fleksispor. For første gang bygger jeg eget anlegg med DCC-drift.

Anleggsplan (oppdatert jun i 2015)


Anleggstart september 2009 med utlegg av eldre anleggsdeler:

Ett år senere med Fremo-tilkoblingen:

To år senere (oktober 2012) er det blitt oppstillingsspor for noen lok ut fra et sidespor på Fremo holdeplass. Oppstillingssporene har også et programmeringsspor for DCC (flerpolet stiller velger mellom programmering og vanlig drift på sporet). En kurve fra tidligere anlegg lot seg bruke mellom Langlete og over til Rogndalen-seksjonen. Rammeverk for den ikke-bygde enden av Rogndalen stasjon er ferdig:



Endret av ses - 26 juni 2015 kl. 00:00
Svein S
Til toppen
miniclub89drg Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 28 august 2008
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 19
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér miniclub89drg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 15:03
Hei Svein, må si det er kreativ bruk av fastanlegg og Fremo-moduler som i tillegg kan taes med på treff Smile Følger i tillegg med på hjemmesiden din, masse god informasjon å hente der.
Hva har du gått for når det gjelder DCC? Uhlenbrock eller Digitrax? Eller noe annet?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2012 kl. 15:28
Jeg startet med Lenz (startsett), men da den bare tar 2-sifret dekoderkode og jeg ville bruke Fremo Fredi-er, måtte jeg over på Loconet. Så da ble det Digitrax, slik det er diskutert i en annen tråd. Egentlig har jeg funnet ut at jeg er ganske amerikansk av meg i min MJ-tilnærming, bare at forbildene for modeller og omgivelser er norske.
Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2012 kl. 00:51
Hjemmebloggen er oppdatert. Den inneholder en del stoff fra mange arbeidsøkter. Blant annet er det mye stoff om selvbygging av spor. Bildet nedenfor viser status nå, med ferdiglagte sviller på nesten hele Rogndalen stasjon, så nå er det straks før skinneleggingen starter.


Svein S
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 262
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2012 kl. 11:18
Takk for at du legger ut bilder. Det er veldig interessant og lærerikt å følge med. Marius
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2012 kl. 11:24

Bloggen er oppdatert. Der har jeg med litt praktisk om selvbygging av spor, med blant annet dette bildet:


 

Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2015 kl. 16:21
Bloggen er oppdatert, siden det er gjort en del den siste tiden. Blant annet har jeg satt opp bakgrunn for anlegget ved å bruke produktet plastproduktet Lexan som muliggjorde en bakgrunn som bare bygget 0,75 mm i dybden.
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2015 kl. 23:34
Bloggen er oppdatert med kveldens økt med en beskrivelse av hvordan få til et enkelt bakgrunndslandskap på en ca 7 meter lang bakgrunnshimmel. Slik ble resultatet:

Svein S
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Points: 1065
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 februar 2015 kl. 22:17
Jeg følger bloggen din (her og på hjemmesidene) med interesse. Jeg har dog ikke fått med meg hva slags materiale du har malt bakgrunnen på og hva slags farger du benytter.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 februar 2015 kl. 23:28
Bakgrunnen er 0,75 mm Lexan, et plastprodukt som jeg fikk i flak på 1,25 x 2,0 m. Denne ble malt med tro strøk med vannbasert interiørmaling kjøpt på Obs Bygg! Den er lys, lys blå. De andre fargene er utgangspunkt i samme maling, men brukket med litt gammel gressgrønt vannbasert interiørmaling og litt akryllmaling på tube (sort, dypgrønn og skarpblå).
Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 juni 2015 kl. 23:58
Langlete - Fremobanen er kjørbar helt rundt. Men standarden er vel omtrent slik som når tyskerene tvangsåpnet parseller av Nordlandsbanen under krigen lenge før banen var farbar etter de standarder NSB hadde satt seg i fredstid. Det gjenstår masse finpussing av sporet, reparasjon av gamle håndsnekrede veksler som mangler en tunge eller to, og landskapet er jo ikke påbegynt i det hele tatt. Det som har tatt tid den siste tiden, er de to uttagbare broene, og å få på plass det grunnleggende elektrisk opplegget for både DCC og alle hjelpefunksjonene.

Der er jeg imidlertid kommet godt i mål med å samle all strømforskyningen og DCC-sentralen i en slags skuff under den ene arbeidsbenken. Kompakt, ryddig og med en felles bryter for hele anleggets kraftverk. Når jeg trekker skuffen litt ut, kommer DCC-sentralen til syne. Fra den kan man kjøre ett lok. I tillegg har jeg montert ett dobbeltuttak for loconet, og planlegger ett til på anlegget. Større er dette ikke enn at det er tilstrekkelig.



Byggebloggen
Svein S
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 juni 2015 kl. 01:22
Her er en videosnutt fra en prøvekjøring med EL 12 på det nyss fullførte dobbeltrunden på dette anlegget, som mest er et testanlegg.
Svein S
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 553
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 juni 2015 kl. 10:16
Gratulerer Svein

Det er en milepæl når du kan sette deg tilbake og nyte togene som kjører ... og kjører ...

Hilsen Halvor
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3806
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 juni 2015 kl. 14:23
En rask løsning for stillverk for å kunne legge om sporvekslene, ble laget av en forhåndsmalt MDF-plate, fem on-off-brytere og en brei tusj.


Svein S
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.