Landskap og gips |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Jan-M. ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 22 oktober 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 29 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25 mars 2010 kl. 20:37 |
Hei. Regner med at noen av dere har samme problem som meg . Gipsen stivner så "fordømmande" fort. Har noen en oppskrift som forsinker prosessen???????
|
|
JMO
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 05 november 2004 Land: Bergen, Norge Status: Utlogget Points: 1107 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt avhengig av hva du skal bruke gipsen til. I form bør den tørke ganske fort mens dersom den skal formes er man avhengig av litt tid. Jeg har brukt noen dråper med eddik for å forlenge tørketiden.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 09 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 3897 |
Melk tror jeg virker. Har også hørt at eddik forsinker, og latex-maling (da kan man gjennomfarge gipsen samtidig). Blandingsforholdet må man i tilfelle prøve seg fram med. Jeg har imidlertid aldri brukt noe av dette selv, bortsett fra latex-maling (men da for å gi gipsen farge), til tross for at jeg har bygget endel kvadratmeter landskap med gips i mine år som MJ-er. Jeg tenker at det er lurt å ikke blande ut mere gips enn at man rekker å behandle det i tide. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jan-M. ![]() Viderekommen ![]() ![]() Medlem siden: 22 oktober 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 29 |
Takk for tipsene, Holder på med et Z anlegg i salongbordet og når jeg skal forme litt landskap så stivner gipsen jeg har nesten før jeg får helt den utove der den skal være
|
|
JMO
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 04 januar 2007 Land: Bergen Status: Utlogget Points: 1451 |
Har du kjøpt hurtig tørkende gips? den feilen gjorde jeg
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Aner ikke. Det var en stor pose meg gips som skulle kaseres på arbeidsplassen min og da reddet jeg den fra søppeldunken
|
|
JMO
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 04 januar 2007 Land: Bergen Status: Utlogget Points: 1451 |
Hehe, om det er hurtig gips så bland sykt lite om gangen
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Øyvind Ø. ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 08 juli 2009 Land: Norway Status: Utlogget Points: 156 |
Har nesten slutta helt å bruke gips til landskap. Synes det er mye enklere å kjøpe et lite spann med lettsparkel. Lite søl, alltid klar til bruk, tørker sakte og lett å bearbeide når den har herdet.
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1616 |
Hei!
Jeg er på lang vei enig med deg i alle fordelene ved bruk av sparkel, men jeg har samtidig oppdaget én (liten) ulempe også. Når sparkelet har herdet og blir hardt, og man ønsker å male landskapsformasjonen sin/fjellet sitt med uttynnede vannbaserte farger har jeg opplevd at sparkelet mykner på grunn av all fuktigheten. Det er ikke så stort problem, for når vannet i malingen fordamper blir det hardt igjen.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 09 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 3897 |
Men kan man bygge opp sparkel i 1-2 cm tykkelse uten at den endrer form når den tørker, og vil ikke den bruke laaang tid på å stivne?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 05 november 2004 Land: Bergen, Norge Status: Utlogget Points: 1107 |
TMJK gjennomførtw høsttreff forrige helg (koordinert med generalforsamling i MJF). Her ga Jon Einar Vistad et glimrende foredrag om sine metoder for landskapsbygging. Dagen etter ble det gjennomført et kurs der deltagerne blant annet fikk prøve Jon Einars metoder for bruk av gips (som jeg fortsatt synes er det beste materialet ift sparkel, avrettingsmasse mm). Les gjennom Jon Einars blogg for tips - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&title=fra-togkjelleren
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
Eia var jeg der. Jeg gremmes
![]() |
|
JMO
|
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Medlem siden: 07 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 500 |
Høsttreff?
Her i Stavanger er det vår for tiden!
Petter
![]() |
|
![]() |
|
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 505 |
Hei,
Jeg pleier å blande i litt avrettingsmasse eller flislim. Det gir fin farge på gipsen også, om du velger de grå variantene. Fugesement kan også brukes. Alt hindrer at gipsen tørker så fort.
MJ-hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |