Lage signaler |
Post Reply |
Author | |
Haliaeetus
Nykommer Joined: 02 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 juli 2008 at 07:31 |
Jeg har tenkt å lage signaler selv, å lurer på hva jeg bør bruke av materiale og slikt. Fant noen gode tegninger på forumet, så det er i orden. Tenkte kanskje at kopper er bra til å lage selve masten, er det lett å male å lage signal av? Så lurer jeg litt på hvile dioder jeg skal bruke, å hvordan det skal kobles.
|
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan jo kikke litt her: Selvbygging av signaler
|
|
Haliaeetus
Post Options
Thanks(0)
|
Se der ja, hjalp en del det ja, det eneste jeg kommer til å ha problemer med er koblingen av det elektriske, å få det til å lyse når det skal.
|
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du bare skal ha et enkelt innkjørsignal er det bare en bryter som skifter mellom rødt og grønt. Skal du derimot lage det mer avansert kan du lese litt mer om det her |
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
... og her
|
|
Haliaeetus
Post Options
Thanks(0)
|
Se der, hadde jeg bare letet litt bedre. Men lurer på om noen har disse tegningene som blir nevnt i denne artikkelen: http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del3.htm |
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
Kan det være disse du mener? |
|
Haliaeetus
Post Options
Thanks(0)
|
Tja, kanskje, men på den linken jeg viser til står det at figurer/tegninger mangler, men de finnes i MJ-bladet 3/92. Går litt på skjema for kobling å slikt, selve signalet har jeg tegninger til. Takk for hjelpen til nå forresten.
|
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
Bare hyggelig å være til hjelp. Nå har jo jeg egentlig bare linket til hva andre har skrevet...
Når det gjelder det MJ-bladet du nevner, er det mulig at dette nummeret kan leses i Stavanger MJ klubb. (Så i en annen tråd at du bor i Stavanger) Klubbkveld der hver tirsdag fra 1800 og utover... |
|
Haliaeetus
Post Options
Thanks(0)
|
Jaja, god hjelp i det også:) Ok, får se hva jeg klarer foreløpig med infoen jeg har nå. |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fikk i sin tid etsefilmen av SM Holt og gjorde et antall plater. Jeg har fortsatt noen av disse liggende så om noen er interessert er det bare å ta kontakt via PM. Platen inneholder deler til 5 signaler (2,3 eller 5 lys). Plate lyssignaler: Kan kontaktes på Adresse: Edit: lagt inn link til bilde Edited by TeVe - 24 oktober 2008 at 21:14 |
|
Terje V.
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville nok brukt 1.8mm dioder, disse er det nærmeste man kommer forbilde på enklest måte. Tar jeg ikke helt feil så blir lampen en plass mellom 2-2.1mm om man skal være virkelig nøye..
Ellers så tror jeg at det er smart å få signalhodene "maskinert" ut på en eller annen måte. Tror du fort går lei om man skal file ut endel signaler..
Jeg etset selv noen signal med utgangspunkt i den artikkelen Svein-Martin Holt hadde i MJ bladet. De ble ikke så gale, men det var en del jobb med dem. Og spørsmålet er vel om de holder dagens mål, med tanke på alle de flotte nye modellene som har kommet på markedet i det siste..
Se side 2 for slike signaler
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2593&whichpage=2&SearchTerms=signaler |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |