MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lage landskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage landskap

 Post Reply Post Reply
Author
Johnnyboy1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johnnyboy1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage landskap
    Posted: 31 mars 2019 at 13:11
Jeg er nybegynner og jeg har lyst til å prøve meg på å bygge noen moduler med spor/bygninger/landskap. Det jeg lurer på er hvilke materialer og tenkikker det er lurt å bruke?

Det jeg har tenkt er å bruke kryssfinérplate i bunnen og så modellere landskapet oppå der. Er gips et bra materiale å bruke for landskap? Eller vil denne falle av om jeg legger den direkte på kryssfinéren?
Hva med vanlig sparkel?
Jeg har også noen plater med skumaktig materiale fra et oppussingsprosjekt. Noen som har erfaring med å bygge med lignende plater? Kan jeg male på dem og hvilken maling egner seg?

Jeg tenker også å lage vinter på en av modulene. Hvilke materialer egner seg for å lage snø?

En ting jeg har tenkt på når det gjelder kryssfinérplatene er at de jo vil bevege seg noe siden de er av tre, så evt sparkel kan sprekke opp. Og er det noe lim som egner seg til å lime f eks plast til tre?

Jeg har søkt etter teknikker på nettet og funnet en del, men tenkte å spørre her for å høre om erfaringer.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2019 at 20:20
Jeg har noen ganger brukt skumplater fra byggemarkedet.
Jeg har skåret til biter og limt dem fast på platen, altså formet omtrent slik lanskapskonturen skal bli. Så har jeg limt på tørkepapir som jeg igjen har smørt inn med fortynnet trelim. Nytt lag med tørkepapir. Tre lag tror jeg. Siste også smørt inn med fortynnet trelim. Når alt er tørket har du en solid overflate som du kan male og legge landskapsmateriale på.

Prøv det på en detalj og se om du liker det. Det er solid og veier svært lite.

 


Edited by bkv1 - 01 april 2019 at 20:22
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2019 at 22:26
Utrolig mye å lære fra YouTube.

Her er en metode jeg har benyttet for å lage en base med pappstriper. I stedet for å dyppe papirhåndklær i gips, bruker jeg heller gipsbandasje som klippes opp innpasse lengder og dyppes i vann før det legges på pappwebben (med litt overlapp).

https://youtu.be/QvwG68-blNs

Jeg har også benyttet styrofoam som nevnes i innlegget over. Et eksempel fra YouTube der det også benyttes fugeskum (som må behandles med forsiktighet):

https://youtu.be/tpXSBYzGqBM

Foreslår at du søker på Model Railroad Scenery på YouTube. Lykke til.




Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 12:15
Originally posted by Johnnyboy1 Johnnyboy1 wrote:

Det jeg har tenkt er å bruke kryssfinérplate i bunnen og så modellere landskapet oppå der. Er gips et bra materiale å bruke for landskap? Eller vil denne falle av om jeg legger den direkte på kryssfinéren?
 
En ting jeg har tenkt på når det gjelder kryssfinérplatene er at de jo vil bevege seg noe siden de er av tre, så evt sparkel kan sprekke opp. Og er det noe lim som egner seg til å lime f eks plast til tre?
 
Kryssfiner er helt flott å bygge på, men det aller viktigste er å lage en helt stabil ramme. En plate alene vil bøye seg og skape masse problemer hvis du ikke har en stabil ramme under. Det hjelper ikke hvor tykk plate du bruker, den vil alltid bøye seg, da sprekker garantert det du har bygget oppå.
Rammen børe være minst 10 cm høy (gjerne mer) for å bli stabil, og kan lages av tynne materialer. I praksis kan du si at du lager en kasse med bunnen opp. Det må også være noen tverrstivere og gjerne også noen diagonalstivere for å holde stabiliteten i horisontalplanet. Det bør ikke være mer enn 20-30 cm fra noe sted på platen til rammekant eller tverrstiver.
 
For å lage mest naturlig landskap er det fint å bygge en åpen ramme uten hel plate på toppen. Da kan man skjære ut finerplatestriper der det skal ligge spor eller andre ting som det er greit å ha på plane flater, og så kan man bygge landskap som er både høyere og lavere enn sporene. Ved å bygge sporene litt opp fra hovedrammen kan man eksempelvis bygge bruer selv om sporet er horisontalt.
 
Kryssfiner er stabilt nok og beveger seg svært lite hvis det bare er stabil ramme under og luftfuktighet og temperatur i rommet ikke varierer veldig mye. Hvis det er så store variasjoner at det blir et problem, så egner rommet seg uansett ikke til mj-bygging.
Gips eller andre tilsvarende masser er bare egnet for overflatebehandling, å bygge hele landskapet av gips blir ekstremt tungt. Selv foretrekker jeg å bygge landskapsformasjoner av isopor eller tilsvarende, det veier "ingenting" og kan limes med vanlig trelim.

Snølandskap har jeg bygget med gips på isopor, og malt med vanlig matt hvit interiørmaling. Snøspray som brukes til dekorasjonsformål er etter min mening helt ubrukelig, det blir alt for grov struktur, det gulner, og det flasser av etter en stund. Frosset fossefall laget jeg med stearin fra et hvitt lys som jeg lot dryppe ned på landskapet.


Edited by H. Lindholm - 02 april 2019 at 12:18
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2019 at 08:59
Kryssfiner er et utmerket materiale, og jeg vil også anbefale å bygge rammen også av kryssfiner (9-12 mm) slik at du unngår vertikale bøyinger i ramma. Vanlige trematerialer kan bøye seg over tid og skape problemer for landskap og tog oppå.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.