Kurveradius |
Post Reply ![]() |
Author | |
Brede ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 04 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 august 2008 at 12:31 |
Finnes det noen smart måte å måle seg fram til kurveradiusen?
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er usikker på hva du egentlig spør om. Mener du hvordan man kan regne ut kurveradien på seksjonsskinner med fast radius? Eller tenker du på hva kurveradien bør være gitt sånn og sånn? Eller noe annet?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Brede ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 04 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Jeg tenker: Jeg driver på lager et nytt anlegg nå på IKEA IVAR hyller, i sistemet er det to hjørner. På de skal jeg ha svinger så jeg ikke kjører rett i veggen (Beklager måtte bare skrive det
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
Har du en sporplan å gå ut fra, eller legger du skinnene alt ettersom? Kan være greit å planlegge litt på forhånd, f.eks kan du planlegge i XtrkCad og printe ut planen i full størrelse, og deretter bare tape sammen arkene og legge ut for å ha noe å gå etter.
Svein |
|
![]() |
|
Legger egentlig litt ettersom, har en plan i hue men skal prøve med dette CAd programmet og se
![]() |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Hvis 50x50-hyllene skal brukes til å svinge sporet i et hjørne, så kan kanskje nedenstående skisse hjelpe. Hvis 50x50-hyllene derimot skal vende sporet helt rundt slik at sporet etterpå fortsetter tilbake der det km fra, så blir det veldig trangt. I H0 lar det seg ikke gjøre, så da må du bruke N eller Z-skala. Skissen nedenfor viser to løsninger. HVis sporet ligger midt på hyllene (antatt at de er 30 cm brede), får man plass til en 70 cm-kurve. HVis man derimot legger sporet 5 cm fra bakkant, får man plass til en 100 cm-kurve. Jeg har lagt inn overgangskurver (o.k.) og det er slett ikke juks! Overgangskurver er tvert i mot noe man ALLTID bør bruke. Da flytter man kurven et par cm inn slik skissen viser, slik at det er plass til overgangskurven. ![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Mange takk Svein, tegningen din forklarte virkelig det jeg lurte på
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |