MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Kurveradie

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
GIG 23 Se rullemeny
Nykommer
Nykommer
Avatar

Medlem siden: 05 januar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 0
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GIG 23 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Kurveradie
    Sendt: 05 januar 2007 kl. 20:44

Hei!

Lurer på om noen kan svare meg på hvilken kurveradie

et damplok av typen 63 stortysker takler.

Geir Inge
Til toppen
Jon S. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 24
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jon S. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2007 kl. 21:42

Roco anbefaler en minsteradius på 41,5 cm for sine store damplok, så jeg tipper det kan gjelde stortyskere også. Selvsagt ser det ennå bedre ut om radien er større! Men dét har man jo ikke alltid plass til.

Mvh. Jon S.

Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 1473
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2007 kl. 22:17

Hei!

Om jeg ikke husker helt feil, tror jeg at minimumsradien til Liliputs Stortysker er 43.5 cm.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Steen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 60
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2007 kl. 22:21

Men Märklin sin tackler selvfølgelig 36 cm

hvilket burde være standart på alle fabrikater

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 00:00
En fin tommelfingerregel er å forsøke å holde det absolutte minimum til 50 cm.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Bjørnar Berge Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 11 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 51
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørnar Berge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 09:53
Tillig sin br 52( det er type 63 ikkje sant) kan greie 310 mm.
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 1473
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 10:09

Hei!

Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
frankm Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 04 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 82
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér frankm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 10:44
Lilliputs Stortysker klarer i følge papirene som fulgte med 360mm... og det "knickfrei"!

Den går fint på Rocolines R2(radius 358mm)!
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 1473
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 11:01

Hei!

Hva der angår Liliputs Br.52 og kurveradier, husket jeg nok litt feil ja. På hjemmesiden til Liliput er den miste radien oppgitt til 42 cm, hvor det blant annet står: "Mindestradius 420 mm"

Kilde: Liliputs hjemmeside og næremere informasjon om Liliput Br.52

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
GIG 23 Se rullemeny
Nykommer
Nykommer
Avatar

Medlem siden: 05 januar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 0
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GIG 23 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 20:17

 

 

Hei!

 

Takk til alle som har svart.

 

Geir Inge

Geir Inge
Til toppen
Bjørnar Berge Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 11 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 51
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørnar Berge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2007 kl. 20:50

Hei!

Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120).

Men det er jo ein fin fin skala då, sjølv om at det skal innrømmast at det kanskje ikkje er heilt relevant i denne samanhengen. Dette er jo tross alt eit tema innen H0 skala.

Beklager å ha blanda inn TT i denne diskusjonen

Bjørnar Berge

Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2320
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2007 kl. 12:32

Det er forskjell på Stortysker fra Liliput Wien og Liliput Bachmann.

Den første utgaven (5280) fra Wien krever størst radie ut fra min erfaring selv om den i følge papirene kan klare seg med "normalradius" (360 mm. )

Nyutgaven (L105200) fra Bachmann er oppgitt i papirene som følger med til å kreve 600 mm. radius (med stempelstangbeskyttelesrør montert).



Endret av Kjell H. - 07 januar 2007 kl. 12:33
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1578
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2007 kl. 19:25
Sitat: Steen Steen skrev:

Men Märklin sin tackler selvfølgelig 36 cm

hvilket burde være standart på alle fabrikater

Tillater meg og være uenig Steen

Har man såpass dårlig plass at man må benytte slike krappe kurver på et fast hjemmeanlegg, så bør man kanskje vurdere å holde seg til å benytte korte lok og vogner, selv om jeg vet av erfaring at det ikke alltid er like lett

Dersom krav om å kunne benyttes i 360 radie fører til mindre forbilderiktig modell så mener jeg at et slikt krav bør vike plass til fordel for mer forbilderiktighet.

360mm er jo faktisk en relativt liten radie selv i N-skala....

Eirik

Til toppen
Steen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 60
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2007 kl. 20:57

Hei Eika

Det er helt Ok at du tillater deg å være uenig - det har jeg ikke noe problem med - min holdning er at det skal ikke være produsentene som setter begrensninger for utøveren - men utøveren som selv beslutter seg til hvilken løsninger som er de beste for ham selv, jeg liker å bestemme selv!

 

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Til toppen
Henning L Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1108
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Henning L Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2007 kl. 22:15
Sitat: Steen Steen skrev:

Det er helt Ok at du tillater deg å være uenig - det har jeg ikke noe problem med - min holdning er at det skal ikke være produsentene som setter begrensninger for utøveren - men utøveren som selv beslutter seg til hvilken løsninger som er de beste for ham selv, jeg liker å bestemme selv!


Folk må jo få lov til å bestemme selv, så klart!
Men - når man presser digre damplok rundt trikkespor må det jo gå på noes bekostning - nemlig forbilderiktigheten. Det lar seg ikke gjøre å bygge en tilnærmet eksakt modell av et lok som Br52/stortysker hvis den skal snike seg rundt sånne hjørner... det må kompromisser til både her og der. Noen synes det er ok med sånne kompromiss, men jeg er ikke helt med på det.

En fullengdes passasjervogn på 36 cm radius får jo et voldsomt overheng og det ser ikke veldig bra ut! Sånne vogner trenger minst 70-80 cm ... i overkant for mange hjemme, selvsagt. Men ikke mindre riktig av den grunn!

Strengt tatt skulle vi vel ligget på minimum 3-400 cm radius, normalt, og ikke under 200, for å følge forbildet. 1/10 av dette er lite.
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 1473
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 juli 2008 kl. 17:39
Hei!
 
Sitat: GIG 23 GIG 23 skrev:

Hei!

Lurer på om noen kan svare meg på hvilken kurveradie

et damplok av typen 63 stortysker takler.

Jeg kan jo bare opplyse om at Gützold sin Stortysker med stivrammetender, klarer Trix C-skinne Radius nr. 1 (360mm). Det ser ikke pent ut, men det er teknisk mulig.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Helge Myhre Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 01 juni 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 72
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Helge Myhre Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juli 2008 kl. 22:49
Jeg har Márklinversjonen og den takler den skarpeste radien til Márklin på 30 grader.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1578
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 juli 2008 kl. 15:24
Sitat: Helge Myhre Helge Myhre skrev:

Jeg har Márklinversjonen og den takler den skarpeste radien til Márklin på 30 grader.
 
Nå måler vel radier i cm og ikke grader, men jeg regner med det du mener er at loket klarer Märklins R1, hvilket vel er omtrent som Trix sin R1 nevnt av Roger i innlegget ovenfor regner jeg med (uten å ha sjekket katalogene)
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 714
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 juli 2008 kl. 15:42
 
Gützolds klarer den minste radien til Lima. Sikkert ikke bra, men det er teknisk mulig. 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Steinar J Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 04 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 32
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar J Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 juli 2008 kl. 23:57

Hvorfor er det så viktig å operere med skarpe kurveradier hvis det er plass til til å gjøre de større? Det tar seg unektelig bedre ut med større kurveradier. Toget beveger seg på en annen måte gjennom landskapet ved kjøring på store ( min. 60 cm ) kurveradier enn på skarpe. Ved skarpe radier blir det liksom mer trikkelinje enn jernbane. Hvis plassen ikke tillater radier større enn 40-45 cm, bør materiellstørrelsen vurderes. Det ser ikke godt ut når en "Stortysker" går gjennom en slik kurve. På mitt eget anlegg er minste kurveradius 65 cm, rommet er 4x4 m. Jeg hadde en "stortysker som gikk der av og til. Det så ikke godt ut. Maskinen var for stor og ble til slutt tatt av anlegget for godt. De største lokene som går der i dag er type 18c.

Steinar Jeppestøl
SJ
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 714
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 juli 2008 kl. 10:39
I mitt tilfelle var det kun en testkjøring av lok på de skinnene som tilgjengelige der og da.
 
Men, jeg er enig med deg Steinar, større kurveradier ser uansett bedre ut enn krappe kurver.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
asai Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 27 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 254
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér asai Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 juli 2008 kl. 11:29
En grei løsning er vel å legge så krappe kurver materiellet takler i tunnell og så lange kurver som du har plass til synlig.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1031
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 oktober 2019 kl. 00:25

Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men jeg har gjort et par forsøk som det kan passe å nevne her.

Jeg prøvekjørte en BR52 fra Liliput Wien, dvs. utgaven som kom rundt 1980, på GeoLine R3, altså en radius på 434,5 mm. Det gikk ikke, den sporet konsekvent av med første drivaksel. Dette var et eksemplar som var kjøpt brukt uten emballasje og dokumentasjon, så jeg vet ikke hva den er ment å skulle klare. Det går an å tvinge den inn på denne radien, men det blir antagelig så stor motstand at det er lettere for hjulet å klatre over skinnetoppen. Noe av motstanden skyldes nok koblingen mot tenderen. Det kan også være at den trenger mer innkjøring. Ut fra et par Liliput-kataloger jeg har fra 1979-1981, ser det ut til at deres standard-radius, som fulgte med startsett og ble vist i sporplaner, var 457 mm (18"), selv om de også hadde skinner med radius 380 mm (15"). Siden det ikke står noe om minste radius for disse modellene i katalogen, burde de derfor klare 457 mm, men jeg har ikke testet det ennå.

Så prøvekjørte jeg en Gützold NSB type 63, fra rundt 1993. Det gikk greit både ved 434,5 mm og 415 mm. Ved 358 mm sporet fremre løpehjul av de første gangene i én kurveretning, men etter flere forsøk gikk det greit. Så det er mulig det holder med litt innkjøring, men så liten radius er nok helt på grensen.

Stempelstangbeskyttelesrør var ikke montert på noen av dem, og de hadde ikke vært kjørt på ganske lenge.

Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Nyutgaven (L105200) fra Bachmann er oppgitt i papirene som følger med til å kreve 600 mm. radius (med stempelstangbeskyttelesrør montert).

Da formoder jeg at de 420 mm som står i katalogen og i teknisk info på flere nettbutikker, gjelder når stempelstangbeskyttelesrør ikke er montert.


Litt lesing av tyske fora kan tyde på at flere har problemer med kjøreegenskapene til store Liliput-damplok:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=156171

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=94982



Endret av TorsteinS - 23 oktober 2019 kl. 11:33
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 oktober 2019 kl. 13:26
Jeg er veldig fornøyd om store damplok går i 50 cm kurveradie, men minste idelle for min del er 60 cm. Å kjøre disse helt på grensen skaper bare trøbbel og risiko for avsporing, samt at det visuellt ikke er pent.
Dette gjelder også lange passasjervogner.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1031
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 oktober 2019 kl. 23:40
Sitat: Asgeir Asgeir skrev:

[...] Å kjøre disse helt på grensen skaper bare trøbbel og risiko for avsporing, samt at det visuellt ikke er pent. [...]
Hensikten for min del var å finne ut om disse modellene ville være kjørbare på et påbegynt klubbanlegg, der det blir noen skjulte spor med radier ned i ca. 42 cm. På de skjulte sporene betyr selvsagt ikke det visuelle noe, men der er det desto viktigere å unngå avsporinger.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.