MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krympestrømpe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krympestrømpe

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Krympestrømpe
    Posted: 10 oktober 2020 at 15:08
Må man ha en varmluftpistol for å kunne bruke krympestrømpe, eller finnes der enklere metoder?
Mener å ha sett en snutt hvor der enkelt ble brukt en lighter til jobben.
Back to Top
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2020 at 15:28
Regner med at det er små dimensjoner du skal krympe og da kan bruke lighter men ikke hold den rolig på ett sted. Små ledninger har tynn pvc isolasjon og tåler ikke åpen flamme og liten varme. Begynn å krympe fra midten og utover ved å bevege lighteren frem og tilbake på tvers.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2020 at 15:29
Det går også fint å stryke spissen på en loddebolt langs strømpa, på alle kanter...
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2020 at 15:39
Takker for tips. Forsøker dette før jeg går til anskaffelse av nevnte verktøy. Kan ikke se for meg at der er andre bruksområder for varmluft i forbindelse med MJ.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2020 at 16:49
Til å lodde på ferdigmalte smådeler som har falt av, bruker jeg en varmluft "loddebolt". Du kan, om du er netthendt, lodde på deler som er løsnet - og uten malingen er skadet. Ikke all maling tåler denne temperaturen, så prøv. Still varmluftsbolten inn på ca. 400 grader. Noe lavere temperatur bruker jeg på diverse smådeler i messing. Da slipper du "å søle" loddetinn fra loddebolten.
Dessuten kan du føne krympestrømpe helt uproblematisk. Ved ca. 150 - 200 grader så smelter ikke plasten og loddingen, selv der det er trangt.
 
Kjekk sak med varmluft!!!
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2020 at 12:04
Da går jeg ut fra du snakker om en digital varmluftpistol hvor man kan stille inn temperatur.
Hvilket merke bruker du
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2020 at 16:41
Varmluft-"loddebolt" bruker jeg nesten daglig for modellbygging. Den har ikke overtemperatur som en gassbrenner har.
Jeg bruker en jeg har kjøpt på Conrad i Tyskland for en del år siden.
Den har analog temperaturinnstilling og analog luftmengdeinnstilling. - Kun visning på digitalt display over aktuell temperatur og innstilt temperatur, så den er ikke digital helt igjennom.


Edited by Kjell H. - 11 oktober 2020 at 16:45
Back to Top
Trope View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 februar 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trope Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2020 at 19:41
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2020 at 14:46
Originally posted by Trope Trope wrote:

Kjells har en til til en grei pris hvis den duger.
https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/lodding/loddeverktoy/digital-varmluftstasjon-smd-p40399?gclid=Cj0KCQjw2or8BRCNARIsAC_ppyY6w_1Xr5Hhh6C9hcg7vtn00Q2J5SbJT4IDDoF0AEGs4W0GAWt0mwcaAv7SEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Fullstendig overkill og alt for dyrt dersom den bare skal brukes til krympestrømpe. Da bør det holde med en billig hårføner.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2020 at 15:16
I mangel av noe annet har jeg (på små tverrsnitt) benyttet loddebolten ved å føre den langs strømpa - uten å kommen nær Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.