Krengning i svinger |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Tjetland ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 10 mai 2011 Land: Norge Status: Utlogget Points: 221 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13 august 2011 kl. 23:40 |
Noen som vet en grei teknikk for å lage krengning i svinger?
|
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 04 januar 2007 Land: Bergen Status: Utlogget Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som en jeg kjenner sa: om du har mange bollepose clips, knekk de i 2 og legg de under svillene.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Medlem siden: 09 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 3897 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Maks overhøyde er 15 cm i 1:1, dvs. ca 1,6 mm i H0. Det vil si at den ytre skinnen kan ligge 1,6 mm høyere enn den innerste. I mange tilfeller er 1,6 mm i meste laget fordi det kan medføre større avsporingsfare enn uten fordi kurvene ofte er langt krappere i MJ enn i virkeligheten, og dermed er det en tendens til at toget, hvis det er langt, trekkes inn mot midten i stedet for utover fordi strekket er sterkere enn sentripetalkraften. Overhøyde i MJ lages derfor helst av kosmetiske grunner, men som det gir det god virkning. En overhøyde på 1 mm er tilstrekkelig for å få til det. Hvordan man så får til overhøyden gis vel nesten av seg selv: man legger noe under ytre del av skinnen som har passende tykkelse. Hvis man har skinner uten ballast kan man legge en pappstrimmel eller en styrenstrimmel på noe over 1 mm tykkelse under svillene men så langt inn at skinnen løfter seg 1 mm i forhold til den innerste skinnen. Et alternativ er å legge innlegget under skinneunderlaget hvis det er homogent i forhold til skinnene. Mange bruker kork under svillene, og da kan innlegget legges under korken. Igjen må man tilpasse tykkelsen i forhold til plasseringen slik at det er skinnestrengene som ligger med ca 1 mm ulik høyde. Enda et alternaitv, men mye vanskeligere, er å bikke selve finéren tilsvarende. Det kan gå for en svak kurve og kort kurve, men for en lang krapp kurve vil man da måtte krumme selve finéren på en måte som motarbeider fiberstrukturen i plata fordi det innebærer at flaten dobbeltkrumems, og det er henimot umulig å få til. Hvis man derimot bruker metoden med lister på høykant som sporunderlag (se bilde nedenfor), og så porøs plate el.l. oppå, er det helt kurrant å heve den ytterste lista akkurat så mye som man trenger for å få til både overhøyde og den såkalte overhøyderampa (overgang mellom overhøyde og ikke overhøyde). ![]() Endret av ses - 14 august 2011 kl. 00:56 |
|
Svein S
|
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |