MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Krengning i svinger

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Tjetland Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 10 mai 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 221
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tjetland Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Krengning i svinger
    Sendt: 13 august 2011 kl. 23:40
Noen som vet en grei teknikk for å lage krengning i svinger?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 august 2011 kl. 23:46
Som en jeg kjenner sa: om du har mange bollepose clips, knekk de i 2 og legg de under svillene.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3897
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 august 2011 kl. 00:52
Sitat: Tjetland Tjetland skrev:

Noen som vet en grei teknikk for å lage krengning i svinger?


Maks overhøyde er 15 cm i 1:1, dvs. ca 1,6 mm i H0. Det vil si at den ytre skinnen kan ligge 1,6 mm høyere enn den innerste. I mange tilfeller er 1,6 mm i meste laget fordi det kan medføre større avsporingsfare enn uten fordi kurvene ofte er langt krappere i MJ enn i virkeligheten, og dermed er det en tendens til at toget, hvis det er langt, trekkes inn mot midten i stedet for utover fordi strekket er sterkere enn sentripetalkraften. Overhøyde i MJ lages derfor helst av kosmetiske grunner, men som det gir det god virkning. En overhøyde på 1 mm er tilstrekkelig for å få til det.

Hvordan man så får til overhøyden gis vel nesten av seg selv: man legger noe under ytre del av skinnen som har passende tykkelse. Hvis man har skinner uten ballast kan man legge en pappstrimmel eller en styrenstrimmel på noe over 1 mm tykkelse under svillene men så langt inn at skinnen løfter seg 1 mm i forhold til den innerste skinnen.
Et alternativ er å legge innlegget under skinneunderlaget hvis det er homogent i forhold til skinnene. Mange bruker kork under svillene, og da kan innlegget legges under korken. Igjen må man tilpasse tykkelsen i forhold til plasseringen slik at det er skinnestrengene som ligger med ca 1 mm ulik høyde.
Enda et alternaitv, men mye vanskeligere, er å bikke selve finéren tilsvarende. Det kan gå for en svak kurve og kort kurve, men for en lang krapp kurve vil man da måtte krumme selve finéren på en måte som motarbeider fiberstrukturen i plata fordi det innebærer at flaten dobbeltkrumems, og det er henimot umulig å få til.
Hvis man derimot bruker metoden med lister på høykant som sporunderlag (se bilde nedenfor), og så porøs plate el.l. oppå, er det helt kurrant å heve den ytterste lista akkurat så mye som man trenger for å få til både overhøyde og den såkalte overhøyderampa (overgang mellom overhøyde og ikke overhøyde).



Endret av ses - 14 august 2011 kl. 00:56
Svein S
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.